Photo ofPuig Vicenç, Penya del Cucut, ermita de Santa Maria de Cervelló i ermita del Remei (Baix Llobregat) Photo ofPuig Vicenç, Penya del Cucut, ermita de Santa Maria de Cervelló i ermita del Remei (Baix Llobregat) Photo ofPuig Vicenç, Penya del Cucut, ermita de Santa Maria de Cervelló i ermita del Remei (Baix Llobregat)

January 21, 2021
January 2021

near Cervelló, Catalunya (España)

Itinerari que recorre part de la zona muntanyosa més oriental de les Serres d'Ordal i les seves estribacions, entre Sant Vicenç dels Horts, Torrelles de Llobregat i Cervelló (Baix Llobregat). Es tracta d'un itinerari variat pel que fa la vegetació, el tipus de terreny i el paisatge que combina pistes, camins i corriols i que ascendeix a la principal elevació de la zona, el Puig Vicenç, amb extraordinàries panoràmiques de les serralades Prelitoral (Montserrat, La Mola, Montseny) i Litoral (massís del Garraf, Collserola i muntanyes de l'Ordal), així com del curs baix del riu LLobregat i de la façana marítima. La ruta també passa per la magnífica església romànica de Santa Maria de Cervelló, del segle X, així com per l’ermita del Remei, de construcció recent.

Iniciem l’itinerari a l’anomenada Ciutat del Remei, on es pot accedir per pista des de Cervelló o Sant Vicenç dels Horts, a prop de l’ermita. Caminant per una ampla i planera pista arribarem a una cruïlla de camins en què girarem a la dreta per progressar, primer per un corriol i després per una altra pista, fins arribar a les proximitats del mas de Can Riera.

Per assolir el proper Collet de Can Riera haurem de fer-ho prenent una pista que voreja els terrenys del mas. Al mateix collet trobarem un pal indicador cap al Puig Vicenç. Tirant amunt per terreny a voltes descompost, de sòl vermellós, sortirem a la pista del Camí de Can Sala on girarem a la dreta i, a curta distància, trobarem un costerut corriol entre densa vegetació que remunta fins al cim del Puig Vicenç, on val la pena aturar-se a gaudir de les extensíssimes vistes en totes direccions que s’hi albiren: Massís del Garraf, façana Marítima, desembocadura del Llobregat, Barcelona, Montjuïc, tram central i final del Baix Llobregat, Collserola, La Mola, Montserrat, Les Planes i serres de l’Ordal...

Tornant al camí de Can Sala, prendrem un corriol en direcció a les Penyes de Can Riera, el segon objectiu de l’itinerari. En aquesta part de la ruta, més exigent i on ens haurem d’ajudar de les mans en alguns punts, davallarem per un corriol entre boscos, roques i balmes i hi trobarem un parell de passos equipats amb cordes fixes, tot i que no presenten cap dificultat especial. Del conjunt destaca sobretot la Penya del Cucut, accessible des d'un collet (no és difícil enfilar-s'hi per un pas accessible per la seva esquerra), tant per l'espectacularitat de l'indret com per les vistes de què gaudirem. Tornant al collet, davallarem voltant la cinglera per l’est (és especialment fotogènica la balma del Cucut per les seves sorprenents formes erosives) fins arribar a la pista principal de Torrelles a Cervelló.

Davallant tot seguit per aquesta pista sortirem finalment al mas de Can Sala de Baix, des d’on ens acostarem a l’església romànica de Santa Maria de Cervelló, del segle X, també de material rogenc, en un indret singular i en les proximitats de la qual hi trobarem algunes tombes antropomòrfiques.

De nou a Can Sala de Baix agafarem un corriol entre exuberant vegetació que abandonarem per travessar la urbanització del Mas de Can Pi en direcció a la riera de Santa Maria, més aviat un torrent eixut. Travessada la riera, remuntarem per una pista fins a una desviació que, entre densa vegetació, surt a la pista que puja des de Cervelló cap al Remei. Seguint pista amunt ens podem desviar a la propera ermita del Remei per arribar finalment al proper punt de partida. En acabar, tot plegat uns 13 km i 600 metres de desnivell positiu d’una recomanable ruta pels confins orientals de les Muntanyes de l’Ordal.

Pista (esquerra)

Molt bonica

• Photo of Germinal V.
    Germinal V. Feb 20, 2022

Perfecte que t'hagi agradat. Salut i bona muntanya!