Puig Vicenç (Baix Llobregat) 100 cims No Essencial

Photo ofPuig Vicenç (Baix Llobregat) 100 cims No Essencial Photo ofPuig Vicenç (Baix Llobregat) 100 cims No Essencial Photo ofPuig Vicenç (Baix Llobregat) 100 cims No Essencial

June 12, 2023
June 2023

near Vallirana, Catalunya (España)

Ruta circular que ens porta al punt més alt del municipi de Vallirana, el Puig Vicenç (468 mts), on podrem gaudir d'espectaculars vistes sobre el Baix Llobregat i Barcelona.

El Puig Vicenç (468 metres) es troba entre els municipis de Cervelló, Torrelles de Llobregat i Vallirana (Baix Llobregat) i dins les Muntanyes de l'Ordal.

La primera part és una contínua ascensió fins al Puig Vicenç i després de visitar la Penya del Moro, tot de cara avall, on podrem anar coneixent diferents elements del patrimoni arquitectònic rural de Vallirana com:

- Capella de Sant Silvestre (s. X/XVIII) i Barraca de Cal Xarrau
- Font de Bogunyà
- Puig Vicenç
- Penya del Moro
- Antic Forn de Calç de la vall d'Arús
- Barraca de Vinya de la vall d'Arús. Les Barraques de pedra seca estaven relacionades amb el món del vi i el cultiu de la vinya. Les barraques eren utilitzades per dormir, guardar les eines o aixoplugar-s'hi en cas de mal temps.
- Cova Bogunyà o Polvorí (Mina de guix) Antiga mina (cova artificial) de guix d’un centenar de metres de profunditat. La pedra es coïa al forn per obtenir-ne el material.
Es diu que amb la Guerra Civil els republicans ho feien servir com a polvorí, de manera que també es coneix amb aquesta denominació. Amb l’entrada dels nacionals (gener del 39), en abandonar-lo es va fer explosionar.
- Can Bogunyà

Punt d'inici: Final del carrer d’Argentina amb el carrer de Cuba (Vallirana)

Com arribar: Per la B-24,, agafar la sortida 4 i anar a buscar l'antiga N-340, ara c. Major, en direcció Vilafranca del Penedès i a uns 500 metres girar a l'esquerra i seguir les indicacions de Can Bogunyà pel Passeig de Sant Lluís fins una rotonda on indica a l'esquerra Can Bogunyà. Cal seguir recta, ja que en aquest punt comença el c. Argentina.
Coordenades punt inici: 41.37090615931069, 1.9325878444831261

DIFICULTAT: Fàcil. Ruta per corriols fàcils de seguir, una petita grimpada a la Penya Rubí i per pistes forestal. La senyalització que trobarem és la de PR-C, que correspon a diferents itineraris.
La ruta és circular en sentit horari, recomano fer-la en aquest sentit, ja que entre el wp14 i el wp17, tram de pujada a la Penya Rubí amb petita grimpada, és un terreny que és fàcil relliscar i no recomanable si en dies previs a plogut.

RUTA: Just al final del c. Argentina, surt un sender (wp1) que ens portarà al desviament (wp02) a la Capella de Sant Silvestre. Per aquest punt es passa tant a l'anada com a la tornada, queda a criteri de cadascú quan desviar-se. En el cas del track, la visita és a l'inici de la ruta. El sender segueix fins la Font de Bogunyà (wp3). En aquest punt cal girar una mica a l'esquerra per un corriol (wp06). La pista que ens queda a la dreta és per on tornarem. Arribarem a la pista (wp07) i seguim per la dreta fins arribar a una mena de camp llaurat. Seguim pel marge esquerra i quan arribem al wp08A, hi ha una alzina, trobarem a l'esquerra un corriol que desemboca en una pista (wp08B), uns metres més endavant ja trobarem marques del PR-C 163 (wp09), és el Camí del Puig Vicenç. Seguirem les marques del PRC fins el wp14, on trobarem mig amagat un corriol a l'esquerra que puja a la Penya Rubí. Uns metres més endavant del wp14 hi a les restes d'un Forn - Pou de Guix (wp13). El tram que puja a la Penya Rubí, uns 200 mts per un corriol, cal superar un petit grau de roca. Un cop superat el petit grau, seguirem pel sender fins el wp17, on enllaçarem amb la pista que ens portarà fins la carena (wp19) que puja al Puig Vicenç. Girem a la dreta i 300 mts més endavant ja arribarem al cim del Puig Vicenç. Molt bones vistes
Retrocedim uns metres fins el wp20 i girem a l’esquerra per anar fins la Penya del Moro pel Serrat de Can Güell, son uns 2,5 kms de bon fer per pista ample. No deixar la pista principal fins arribar al wp28, on trobarem un pal indicador per seguir per la dreta fins la Penya del Moro per un sender. Des de la Penya del Moro també hi ha molt bones vistes.
De tornada al punt d’inici, en baixada i on trobarem la part amb més llocs d’interès del patrimoni arquitectònic de Vallirana, seguirem per un sender fins trobar la pista (wp32), girem a la dreta, seguim fins el Coll del Pi de les Tres Soques (wp34) i tornem a girar a la dreta. Anirem trobant diferents encreuaments. En el wp34 de nou girem a la dreta i seguim fins la Font del Ginebró (wp35), més endavant trobarem en el marge esquerra (wp37) una barraca de pedra seca i en el wp38 a la dreta la Font del Salt del Pou, que agafa el nom del mateix torrent que baixa. Quan arribem al wp39 trobarem un panell informatiu de l’historia de les barraques de pedra seca, girem a la dreta per anar al Forn de Calç de la vall d’Arús (wp40). Desfem el camí i uns metres abans del panell informatiu, girem a la dreta (wp41) per anar a la Barraca de Vinya de la vall d’Arús. Seguim fins el wp43 (pista) on trobarem barraca de pedra enfonsada i malmesa. Seguint avall fins una explanada i cruïlla (wp44) on en un cantó hi ha una casa en runes, i a l’altre cantó del camí hi ha un forn de guix enrunat (wp46). Ens desviem a l’esquerra per anar fins la Mina i Forn de calç de Can Bogunyà. Tornem a la pista principal i seguint en direcció Can Bogunyà (wp48). Arribarem a la cruïlla que hem passat al principi, amb l’antiga font abandonada i malmesa de Bogunyà (wp5). Girem a l’esquerra i només ens queda desfer el camí d’abans que passa per la cruïlla de l’Ermita de Sant Silvestre i ja tornem a ser al punt d’inici.

PictographCar park Altitude 0 ft

PictographIntersection Altitude 911 ft

wp15 Senyal PRC

PictographRisk Altitude 1,037 ft

Photo ofwp19 Dreta, Carena Puig Vicenç (Vistes) Photo ofwp19 Dreta, Carena Puig Vicenç (Vistes) Photo ofwp19 Dreta, Carena Puig Vicenç (Vistes)

wp19 Dreta, Carena Puig Vicenç (Vistes)

wp20 Esquerra cap a la Penya del Moro

wp21 Serrat de Can Güell

Photo ofwp25 Pal indicador (El Marge del Moro). Dipòsit d'Aigua Photo ofwp25 Pal indicador (El Marge del Moro). Dipòsit d'Aigua Photo ofwp25 Pal indicador (El Marge del Moro). Dipòsit d'Aigua

wp25 Pal indicador (El Marge del Moro). Dipòsit d'Aigua

PictographFountain Altitude 931 ft

PictographIntersection Altitude 855 ft

wp39 Dreta al forn de calç

Photo ofwp40 Forn de Calç de la Vall d'Arús Photo ofwp40 Forn de Calç de la Vall d'Arús Photo ofwp40 Forn de Calç de la Vall d'Arús

wp40 Forn de Calç de la Vall d'Arús

PictographIntersection Altitude 849 ft

wp41 Dreta a les barraca

PictographIntersection Altitude 753 ft

wp44 Esquerra a la mina de guix

Accés cap a la mina de guix (Cova Bogunyà o Polvorí)

Photo ofwp45 Mina i Forn de Guix de Can Bogunyà Photo ofwp45 Mina i Forn de Guix de Can Bogunyà Photo ofwp45 Mina i Forn de Guix de Can Bogunyà