Puig Sec, Serra del Feu, Puigguardiana, Puigsaguàrdia, Puig de Borrès

Photo ofPuig Sec, Serra del Feu, Puigguardiana, Puigsaguàrdia, Puig de Borrès Photo ofPuig Sec, Serra del Feu, Puigguardiana, Puigsaguàrdia, Puig de Borrès Photo ofPuig Sec, Serra del Feu, Puigguardiana, Puigsaguàrdia, Puig de Borrès

December 24, 2019
December 2019

near Santa Maria de Corcó, Catalunya (España)

Nota! He pujat el track deixant un tram brut perquè el corriol per un pujo al Puigsaguàrdia, tot i molt tapat en alguns punts, existeix. No obstant, llegiu més avall a la descripció (he destacat els punt de pas pels cims en negreta) com pujar més còmodament seguint el track de baixada!

Aprofitant les vacances de nadal "a casa", m'escapo a fer una sortida matinal des de l'Esquirol per visitar diversos turonets menors - però alguns molt estètics - als peus de Cabrera, d'aquells que quan passem per la carretera criden una mica l'atenció.

La primera part del recorregut està basat en aquest track (i altres semblants) d'una sortida que va organitzar el CE Esquirol al desembre 2018:

Començo seguint les pistes i senders igual que al track enllaçat. Per la pujada final cap al Puig Sec, però, em fixo en un corriolet que es dibuixa seguint més la carena, i penso que serà més maco que seguir la pista. Podeu triar. El Puig Sec és un cim molt pla, costaria dir on és el punt més alt si no fos pel mapa. De fet, és més un altiplà potser que un cim. En qualsevol cas, és un mirador fantàstic de Cabrera.

La continuació la fem per la Serra del Feu, amb diverses cotes que sempre tenen un corriolet o rastre que les creua. De fet, el que hi ha és un filat de filferro que va resseguint la part més alta, segurament separant municipis i terrenys, i gràcies a això tenim pas net de vegetació. De nou, és totalment opcional fer totes les cotes com al track, podeu estalviar-les seguint la pista i més endavant el sender senyalitzat. Una d'aquestes cotes és la que he anomenat cota 965m, plana i herbada, que ens ofereix vistes fantàstiques cap a l'Alt Berguedà, Bellmunt, Cabrera, la Plana de Vic... Just sota seu es troba un petit turonet rocós que és on els tracks del CE Esquirol situen un waypoint "Puig de l'Estrella". No obstant, no he trobat nom a la cartografia del ICGC i no tinc altres mapes ara mateix a mà per comprovar si apareix amb nom.

La continuació per la Serra del Feu segueix la mateixa tònica, fent petits bonys totalment opcionals, en alguns el corriol està una mica més perdut però no tindrem dificultats per passar-hi (si més no de moment, a finals de desembre 2019...). Deixo ja el trencant on el track que he citat baixa cap a la Casa del Feu i jo segueixo la carena fins a uns bonyets una mica desviats al nord i que porten per nom Serrat de la Creu si fem prou zoom al mapa ICGC. El més elevat està molt brut i tapat, però just abans hi ha un bonic bony rocós amb bones vistes (waypoint).

Seguim la carena direcció sud ara per passar pel Puigborriana. El punt més alt està rodejat d'arbres, però tant abans com després tindrem molt bones vistes. De baixada, trobo una marca de GR mig desdibuixada, i el corriol comença a estar una mica tapat per les branques dels arbusts.

El següent cim a fer és el Puigguardiana, pel qual no he trobat cap track! I és una llàstima, doncs és un cim destacat i triangular, a més d'un mirador excel·lent d'aquesta zona. Des del Puigborriana me l'he estat mirant, i com les carenes principals són netes decideixo que pujaré per un costat i baixaré per un altre. Com sol passar, no trobar tracks no vol dir que no es faci, doncs per la carena que vaig fer servir de baixada vaig trobar petjades de bota ;)

L'última gran incògnita del dia era si podia pujar al Puigsaguàrdia directament des del collet. L'alternativa segura (segons un track molt antic, si més no) era rodejar-lo un tram per la pista del seu costat est i després pujar per un camí que apareix als mapes del ICGC o OpenTopo, i que aniria a parar al meu waypoint "Pista" situat sota el cim. Una altra alternativa recent (11/2020) és la proposada al track d'en jspdetera, que també segueix un tram la pista i després puja per un corriol fins al filat, coincidint amb la part final de la pujada que descric a continuació.
Descric el que faig al track, pujant "pel dret" des del collet al nord del cim. Com trobo una cinta blanca a un arbust uns 3m sobre el collet, i veig de moment la carena totalment neta de vegetació (amb algun ressalt rocós i terreny descompost, això sí) m'aventuro amunt. Una mica més endavant, semblen aparèixer dos corriols bifurcant-se en forma de Y. Provo esquerra i es tapa, provo dreta i es tapa... Quan torno a on se separen, veig que hi ha un tercer corriol desdibuixat i que de fet segueix més estrictament la "cresta" de la carena. Està bastant desdibuixat, i en algun moment he d'apartar amb les mans branquetes per obrir-me pas entre la vegetació que l'envaix. Però arribo sense masses problemes ni esgarrinxades al cim. Cim sense vistes. Passat uns metres del cim, hi ha un pessebre i trobem un rastre que esdevé corriol i ens deixa sense complicacions a la pista.

Per acabar, quan arribo al polígon industrial des d'on ja tornaria a l'Esquirol, decideixo pujar ràpidament al Puig de Barrès. Cap problema fins al cim. La baixada la faig fent ziga-zagues evitant els murs rocosos i descompostos (vegeu foto). El motiu és que estic buscant les restes del castell de Barrès, que segons la viquipèdia: "A la zona sud del turó de Barrés queda la base d'una torre i un mur, tot molt cobert per la sedimentació natural i la vegetació.". Després, buscant millor a casa, he trobat aquesta foto així que imagino que si encara es veu alguna cosa, era prop del mateix cim. Podeu tornar enrere pel mateix camí cap al polígon si voleu evitar la baixada pel dret que faig jo.

TEMPS TOTAL: 5h

Cota 965

Puig de l'Estrella

Corriols més perduts

Deixo camí per seguir carena

Pista

Turonet, vistes

Serra de la creu (cota max)

Puigborriana

Puigguardiana

Rodegem ressalt per esquerra

Trifurcació, pel centre, corriol molt perdut!

Pessebre, vistes

Esperó, vistes

Puig de Barrès

• Photo of jspdetera
    jspdetera Nov 24, 2020

He seguit aquesta fantàstica ruta de osukarusan. Sense la seva detallada descripció "ni de conya" hagués pujat als Puigborriana, Puigguàrdiana i Puigsaguàrdia. També vaig trobar l'antiga pintada del GR151 al terra, i també una segona en un arbre. La pujada al Puigsaguàrdia, ara és molt fàcil, ja que hi ha un filat i el camí desbrossat al costat. Una excursió molt recomanable!!!

• Photo of osukarusan
    osukarusan Nov 24, 2020

Hola Josep! Moltes gràcies pel comentari i la valoració. Sempre fa il·lusió saber que aquestes rutes així, una mica més a l'aventura i descoberta, han sigut útils a algú. I encara més si ha agradat com sembla ser el cas.
    Afegiré una nota enllaçant cap al teu track per la pujada al Puigsaguàrdia, sembla ser una opció més neta i fàcil de seguir.
    Salut!

• Photo of jspdetera
    jspdetera Nov 24, 2020

Osukarusan la pujada al Puigsaguàrdia del meu track és deguda a que vaig "saltar-me" el teu inici de la pujada i en veure més endavant un camí, el vaig seguir i vaig anar a petar exactament al teu punt d'interés de la trifurcació, és a dir vaig seguir integrament un dels tres camins que esmentes, en concret el de l'esquerra. Al traçat ja és veu que vaig fer una volta sense gaire sentit. Al haver-me saltat el teu inici vaig decidir no fer el Puigsaguàrdia, però en veure el camí a la dreta vaig decidir provar-ho, ja que estava pràcticament sota la vertical del cim.