Puig Morer-Montau

2024
March 23, 2024
March 2024

near El Hospital, Catalunya (España)

Ruta circular de dificultat moderada des de l'Hospital de Cervelló a Olesa de Bonesvalls, en el sentit de les agulles del rellotge. Hi ha pendents notables de pujada des de la riera de Begues fins al serrat de Torrelles i de baixada des del pla de Montau fins al fondo de Montau. El Puig Morer té poques vistes, en un dia clar fins al Montmell, mentre que el Montau (essencial de la FEEC, de l'ICGC i dels promi-cat) té un bon ventall de panoràmiques en tots els punts cardinals, des de Sant Llorenç del Munt passant per Montserrat, el Montmell, el Garraf, Sant Ramon, el Tibidabo, etc.
No hi ha cap font durant el recorregut, només a l'Hospital de Cervelló i a Olesa de Bonesvalls.

Hospital de Cervelló

PictographRuins Altitude 884 ft

La ramaderia ha estat un sector molt important a Olesa ja des de l'edat mitjana i arribant a ser molt important a finals del segle XIX i principis del XX. S'extreia la llet que es portava a comercialitzar a Molins de Rei, Vilafranca i Barcelona. En un principi la llet es transportava en carros i més tard, quan van fer les dues carreteres, entre 1918 i 1928, es feia el transport en 3 o 4 camions que la anaven a buscar a Olesa. El gran nombre de corrals a la zona són l'indicatiu de la importància que van tenir aquests ramats a la zona, així com destacar el pas dels ramats transhumants, principalment ovelles, que a l'hivern pasturaven a la zona d'Olesa i entorn, i que utilitzaven els corrals. Es tancaven els ramats als corrals a les hores de més calor a l'estiu i en cas de mal temps. Munyien sempre un cop el ramat era a casa. A finals dels anys 1920 a Olesa hi havia entre 7 i 8 mil caps de cabres. Els corrals eren edificis senzills, d'una sola teulada poc inclinada i amb carener paral·lel a la façana, fets de pedra no gaire bé treballada. Alguns situats al costat de vies pecuàries i acollien el bestiar en la temporada hivernal. Eren corrals closos, en part coberts, amb porxades d'arcs de mig punt obertes a migdia. Generalment el mas era proper. Font: https://patrimonicultural.diba.cat/element/corral-de-lhospital

PictographIntersection Altitude 894 ft

*Per l'anomenat Camí Perdut

Entrem als límits del Parc del Garraf*

*Ascendim pel serral dels Boixos.

Puig Morer (392,10 m)*

*Vistes a la Talaia del Montmell, sostre comarcal del Baix Penedès.

*Pel camí del Puig de la Mola. La Mola és el sostre comarcal del Garraf, és en sentit contrari al de la ruta.

*L'abandonem en arribar a la carretera BV-2411 per sota. També deixem enrere el Camí del Puig de la Mola.

PictographIntersection Altitude 959 ft

*Creuem la carretera d'Avinyó Nou a Begues i saltem el guarda-rail per anar a trobar un petit corriol.

PictographIntersection Altitude 946 ft

*Camí Ral de Barcelona a Vilafranca del Penedès. Anem a trobar la riera de Begues.

PictographRiver Altitude 932 ft

Riera de Begues

*Aquest indret s'anomena Mata-rodona.

Iniciem la carena del serral de Torrelles, que resseguirem fins al coll dels Llevensons.

L'anomeno així pel turó que tenim a tocar (Puig de l'Antiga, 514 m) i pel camí homònim. I “se non è vero, (penso que) è ben trovato”…

PictographInformation point Altitude 1,680 ft

Puig d'Avencó (522,80 m)*

*Vistes al Montau, al Puig de la Mola i a Sant Llorenç del Munt.

*Vistes a Montserrat.

El Montau és una muntanya situada al massís del Garraf, entre els municipis d'Olesa de Bonesvalls (Alt Penedès) i de Begues (Baix Llobregat). Al cim podem trobar-hi un vèrtex geodèsic (referència 282128001). Com s'esmenta al resum inicial de la ruta, aquest cim està inclòs al llistat dels 100 cims de la FEEC, és un dels 103 cims emblemàtics de l'Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC) i forma part de la llista dels 100 cims més prominents de Catalunya. La prominència d'un cim és una mesura de com d'important o independent és aquest cim respecte el seu entorn. Més concretament, la prominència d'un cim és la mínima alçada que hauríem de perdre des del cim per poder remuntar cap a un cim més alt, que en aquest cas és de 412,7 m. Per aprofundir en aquest concepte o altres com la dominància, rellevància, aïllament, caiguda vertical o l'espectacularitat d'una muntanya (ORS), recomano la lectura de l'article 1001 cims, l'orometria de Catalunya (https://www.1001cims.cat/article).

Tombem a mà esquerra.

PictographRiver Altitude 1,107 ft

PictographRiver Altitude 859 ft

PictographFountain Altitude 858 ft

PictographReligious site Altitude 854 ft

Edifici públic gòtic (ss. XIII-XV) declarat BCIN (Bé Cultural d'Interès Nacional). https://www.poblesdecatalunya.cat/element.php?e=7475 Al seu entorn també s'hi pot trobar una creu de terme antiga, l'església de Santa Maria de l'Hospital, el carrer de Santa Marta i les masies de Cal Marxant i Cal Pau com a elements arquitectònics interessants. En el moment de fer la ruta s'estaven duent a terme treballs de restauració de la coberta de l'edifici principal de l'Hospital (març 2024).