Puig de Galliner-Roc de Neret

April 20, 2023
April 2023

near Tremp, Catalunya (España)

Anem la capital del Pallars Jussà, Tremp, per fer un recorregut per la Conca Deça. Ens dirigim a l’esquerra del Noguera Pallaresa, aparquem a la ITV de Tremp. Comencem a caminar per un sender que surt des de la mateixa ITV, pugem cap a Sant Bartomeu. Capella romànica dedicada al patró dels adobers, situada dalt d’un turó al vessant sud de la Serra de Nerets i al nord de la vila de Vilamitjana, un mirador privilegiat de la conca de Tremp. Diu la llegenda que un bou va trobar la imatge, en aquest indret, i s’hi va aixecar l’ermita. Quan la gent de Tremp es van assabentar que havien trobat una imatge miraculosa la van voler robar, però quant volien travessar el pont del canal es va tornar tan feixuga que no la van poder moure i la van tornar, (Llegendes de Catalunya, Pep Coll). També es diu que les teules es van desmuntar de la capella abans de la guerra per traslladar-les a l'edifici del poble que havia de ser el forn i que avui és el local de la farmàcia. Sembla que també es va retirar la imatge del sant. Però, va tornar a aparèixer als anys 60 en un petit altar de l'església de Santa Maria de Vilamitjana.
Continuem pel camí vell de Llabusta, el sender està molt ben senyalitzat amb ratlles de pintura blanca, es pot seguir molt fàcilment. Passem pel barranc del Clot de les Moles, per la zona hi havia l'antiga pedrera del Clot de les Moles, on feien l'extracció de pedres per transformar-les en rodes de molins de farina i oli. Més endavant trobem la Potada de Batzop, un forat en una roca amb la forma d’una petjada humana, segons la llegenda popular aquesta petjada la va fer el dimoni disfressat de pastor que tenia les ovelles als Nerets. Però l’origen geològic diu que aquests forats estan produïts per l'acció de l’aigua de pluja que dissol les parts més febles d'aquestes roques sorrenques.
Ascendim per la pista de Serra de Coll cap al despoblat de Galliner i al puig del mateix nom. El despoblat està situat al vessant sud del Puig a la riba esquerra del pantà de Sant Antoni, les cases estan en ruïnes, igual que la petita església parroquial romànica de Sant Vicenç. Ens enfilem cap al cim del Puig, on antigament hi havia el castell, que va ser un dels més importants del Pallars. Actualment no s’adverteix cap construcció, sabem el seu emplaçament pel mapa. Grimpem al ressalt rocós des d’on tenim unes espectaculars panoràmiques de la Conca, Sant Corneli i el pantà de Sant Antoni. Davallem de nou cap al poble el mateix sender i continuem cap al Roc Neret.
Roc de Neret, un serrat acinglerat el seu punt més alt té 906 metres d’alçada, és un excel.lent mirador de la Conca de Tremp, els pantans de Sant Antoni i Cellers i la serra del Montsec al fons. Llàstima de les antenes que destrossen la imatge, sé que són necessàries, però no es podria mirar alguna manera amb menys impacte visual. Retornem per un sender que descendeix per la Serra de Nerets fins al lloc d’inici de la ruta.

Ermita de Sant Bartomeu

Barranc Clot de les Moles

Potada de Batzop

Sant Vicenç de Galliner

PictographCastle Altitude 2,699 ft

Castell de Galliner

Antigament hi havia el castell, que va ser un dels més importants del Pallars. Actualment no s’adverteix cap construcció, sabem el seu emplaçament pel mapa.