Photo ofPuig de Dòrria (100 cim NE) i Puigmal (100 cim E) (Alta Cerdanya - Ripollès) 2 x 100 cims Photo ofPuig de Dòrria (100 cim NE) i Puigmal (100 cim E) (Alta Cerdanya - Ripollès) 2 x 100 cims Photo ofPuig de Dòrria (100 cim NE) i Puigmal (100 cim E) (Alta Cerdanya - Ripollès) 2 x 100 cims

October 1, 2023
September 2023

near Planoles, Catalunya (España)

Ruta circular per fer el Puig de Dòrria i el Puigmal per la Serra de la Vaquerissa i la carena del Tossal del Pas dels Lladres des del Collet de les Barraques, retornant al punt de partida per les Bagues de les Clotes i de Feliu, situades al sud del Puigmal i separades pel riu de les Clotes.
A diferència d'altres rutes més habituals des de Núria i, sobretot, des de la collada de Fontalba, aquesta ruta és menys freqüentada i permet, a més, gaudir d'altres al·licients afegits: paisatge, vegetació i entorn més feréstecs, hi sovintegen els isards i les marmotes... Un recorregut amb bones panoràmiques del Prepirineu i els Pirineus orientals, si la boira ho permet, sense gaires complicacions, tot i algun tram sense camí i amb fort desnivell.

El Puig de Dòrria s’alça a la carena fronterera que separa Catalunya de França i presidida pel Puigmal. Aquest tossal pirinenc deu el seu nom al poble ripollès de Dòrria, situat a la vall del Rigard, entre Ribes de Freser i la collada de Toses. Pertany a Planoles i Toses (Ripollès) i Vallcebollera (Alta Cerdanya) i està dins del Parc Natural de les Capçaleres del Ter i del Freser.
El Puigmal pertany a Er (Alta Cerdanya) i Queralbs (Ripollès) i és sostre comarcal.

En aquesta ruta vam assolir fent el Puigmal el repte dels 200 cims, a la vegada que el Puigmal va ser el cim número 100 dels 150 essencials.

PUNT D'INICI: Collet de les Barraques (Planoles)

COM ARRIBAR:: Per la N-260 fins a Planoles i seguir les indicacions cap el Collet de Barraques. Pista asfaltada, uns 9km, de bon fer. No s'arriba ben bé al collet, ja que hi ha una tanca. Zona ample d'aparcament

DIFICULTAT: Moderada - Difícil, per la distància, desnivell i els trams de camp a través sense camí, cal anar seguint track

Ruta resumida des de Aparcament Collet de les Barraques passant per:
- La Cogolia (wp02) - Puig de Dòrria (100 cim No Essencial) - Pas dels Lladres (wp09)
- Tossa del Pas dels Lladres (wp12) - Coll de les Clotes (wp15) - Coll de la Pastera (wp16)
- Puigmal (100 cim Essencial) - Cim del Borrut (wp20) - Baga de les Clotes (wp24) - Torrent de la Fontseca (wp27) - Barraca de la Baga de Feliu (wp28) - Pla de la Baga de Feliu (wp29) - Collet de les Barraques

RUTA: Un cop passada la barrera, seguir en direcció al Collet de les Barraques, però sense arribar, ja que en el wp01 agafarem un drecera a l'esquerra. Un cop a La Cogolia (wp02)
remuntarem la Serra de la Vaquerissa seguint les indicacions cap el Puigmal, pel costat esquerre del la tanca de ferro. En arribar al wp07, cal deixar el camí cap el Puigmal i enfilar cap l'esquerra cap el Puig de Dòrria. Espectaculars vistes 360º si el dia ho permet.

Seguirem carenant fins a arribar de nou al camí d'ascensió al Puigmal es el Pas dels Lladres (wp09). En arribar al wp11 el track deixa la pista, per enfilar per la dreta cal la Tossa del Pas dels Lladres. on trobarem el final d'uns remuntadors de l'estació d'esquí d'Err-Puigmal. NOTA: Si no es vol fer aquest pujada, cal seguir la pista per l'esquerra i el el wp13 enllaça de nou amb el track.
Baixem fins a la pista de nou (wp13) i tot carenant, passant pel Coll de Clotxes (wp15) i Coll de la Pastera (wp16). A partir d'aquest punt s'inicia el tram més dret de pujada, uns 300 metres de desnivell en 1 km per camí fressat que ens portarà per camí fent ziga-zagues fins el cim del Puigmal (100 cim) Bones vistes panoràmiques de l'Olla de Núria.

Per retornar al Collet de les Barraques baixarem pel camí de Fontalba, el qual té una forta baixada inicial fins El Borrut (wp20). En aquest punt, cal deixar el camí que va cap a Fontalba i seguir per la dreta per la Baga de les Clotes, a penes hi ha senyals (només trobarem alguna fita), son gairebé 500 metres de fort desnivell que ens separen de la fondalada del riu de les Clotes (wp24), per terreny herbós, solitari i feréstec, on no és estrany trobar ramats d'isards. Cal anar seguint el track.
Després de travessar el riu de les Clotes, canviarem de vessant i seguint corriols més definits progressarem en paral·lel al riu per desviar-nos després cap al Torrent de Fontseca (wp27), en un llarg flanqueig que, passant per la Barraca de pastors de la Baga de Feliu (wp28), ens portarà de nou a la Serra de la Vaquerissa a l'alçada del wp03, on només caldrà desfer el camí fins el punt d'inici.

Aparcament Collet de les Barraques.

Agafem drecera a l'esquerra

Photo ofwp02 Esquerra. Pal indicador La Cogolia. Seguir cap al Puigmal. Photo ofwp02 Esquerra. Pal indicador La Cogolia. Seguir cap al Puigmal.

wp02 Esquerra. Pal indicador La Cogolia. Seguir cap al Puigmal.

No creuar filat, anar per la banda esquerra

Photo ofwp03 Esquerra, seguir indicacions al Puigmal. Camí dreta es per on tornarem Photo ofwp03 Esquerra, seguir indicacions al Puigmal. Camí dreta es per on tornarem

wp03 Esquerra, seguir indicacions al Puigmal. Camí dreta es per on tornarem

En aquest punt marcat per una fita es gira cap a l'esqu

Pas dels Lladres

wp17 En aquest punt inicia darrer km

Vista enrere al Puigmal

El Borrut

Hem d'anar seguint el track perquè no hi ha camí clar. Tartera i prats a través