Photo ofPuig d'Arques (Baix Empordà) 100 cim No Essencial i Puig d'Aiguabona (Sostre Comarcal) Photo ofPuig d'Arques (Baix Empordà) 100 cim No Essencial i Puig d'Aiguabona (Sostre Comarcal) Photo ofPuig d'Arques (Baix Empordà) 100 cim No Essencial i Puig d'Aiguabona (Sostre Comarcal)

July 17, 2023
July 2023

near Sant Cebrià dels Alls, Catalunya (España)

Itinerari pel Massís de les Gavarres per assolir el Puig de les Arques (100 cim NE) i el Puig d'Aiguabona (Sostre Comarcal), amb llocs d'interès com l'antic nucli de Sant Cebrià dels Alls, on es pot veure una església romànica del segle XII i el castell medieval de Camós, amb aparença de masia. És un dels molts poblets del Massis de les Gavarres que a partir de mitjans s. XX va patir un fort despoblament. També trobarem el Dolmen d'Arques, molt a prop del mirador de les Arques.

Les millors vistes les podrem gaudir des del Mirador d'Arques, ja que tan el Puig d'Arques com el Puig d'Aiguabona estan envoltats de vegetació.

El Puig d'Arques (532 metres) o Puig Gavarra com és conegut a la zona, pertany a les poblacions de Cruïlles, Romanyà de la Selva i Sant Sadurní de l'Heura (Baix Empordà) I dins del Massís de les Gavarres. Era considerat el sostre comarcal del Baix Empordà, fins que l'institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya va considerar com a més alt el veí Puig d'Aiguabona de 533 metres.

PUNT D'INICI: Plans de Can Sabater
Coordenades: 41.88758423022896, 2.998830738126911

COM ARRIBAR: Anant per la C-35/C-65 direcció Sta. Cristina d'Aró, agafar sortida 5 i en arribar a la rotonda girar a l'esquerra i seguir per la GIV-6613 direcció Romanyà de la Selva. Al cap de pocs metres, sobre el km. 8, trobarem un desviament a l'esquerra amb un cartell que diu "Puig d'Arques", seguir aquesta pista estreta i en bon estat, fins els Plans de Can Sabater. Hi ha una zona habilitada per aparcar.

DIFICULTAT: Fàcil. Ruta per pistes forestals amples i corriols fàcils de seguir. Trobarem marques de Sender Local (verd-Blanques) GR (Vermell-Blanques)

RUTA RESUMIDA: Plans de Can Sabater - Camí de Can Sais - Els Estanyols - Església de Sant Cebrià dels Alls i Castell Medieval de Camós - Els Estanyols - Camí de Sant Cebrià dels Alls - Camí de Can Sitges - Plans de Can Sabater - Dolmen de Puig d'Arques - Mirador de Puig d'Arques - Puig d'Arques - Puig d'Aiguabona - Camí de Can Sitges - Plans de Can Sabater

NOTA: Des de Els Plans de Can Sabater es pot fer directament el mirador del Puig d'Arques, el Puig d'Arques i el Puig d'Aiguabona, sense anar fins Sant Cebrià dels Alls, però de vegades ens poden perdre coses interessant que pot haver per la zona.

RUTA: Si finalment voleu fer la ruta segons el track, que es fa en sentit anti-horari, des de la zona d'aparcament cal seguir les indicacions cap a Sant Cebrià dels Alls i en el wp02 girar a la dreta, pel camí de Can Sais (wp03), el camí de l'esquerra es per on tornarem. Seguir aquesta pista ample fins el wp04 on girarem a l'esquerra i seguirem per un sender estret i ombrívol, és el sender local 29 (verd-blanc). En arribar a Els Estanyols (wp07) girem a la dreta i seguirem fins les restes de Sant Cebrià dels Alls. Desfem el camí fins Els Estanyols (wp07) i seguirem per la pista ample de la dreta. En arribar al wp10 girem a l'esquerra i seguirem les marques del GR fins els Plans de Can Sabater. A partir d'aquest punt la ruta ja segueix cap el dolmen, mirador i Puig d'Arques. En la zona d'aparcament, tenim dues opcions per arribar, seguir per pista asfaltada o per un sender ombrívol que ens portarà a un alzinar. El track segueix la 2a opció. Seguir les marques d'unes estaques amb un triangle verd (wp12) fins el wp14 on girarem a l'esquerra, pista, i uns metres més endavant (wo15) girem a la dreta i seguim les marques de PR fins el Dolmen del Puig d'Arques (wp16), seguim el sender fins el mirador (wp18) i radar meteorològic d'Arques (wp19). Excel·lents vistes 360º. Continuarem cap els següents objectius, El Puig d'Aques i el Puig d'Aiguabona. Seguirem les marques del PR fins el Puig d'Arques (100 cim), un cop feta la foto de rigor, seguir fins el wp22 per anar al Puig d'Aiguabona (Sostre Comarcal). Cal parar atenció, ja que NO s'ha de seguir ni la pista de la dreta ni de l'esquerra. Cal fixar-se que en un arbre hi ha una placa de "Coto de Caza", doncs pel mig d'entre les dues pistes s'ha d'anar, no hi ha camí definit, però és por arribar bé fins el Puig d'Aiguabona. Desfem el "camí" fet i seguirem la pista (wp24) fins el punt d'inici.

Inici - Final

wp03 Camí de Can Saís

Photo ofwp07 Dreta anada i tornada. Els Estanyols Photo ofwp07 Dreta anada i tornada. Els Estanyols Photo ofwp07 Dreta anada i tornada. Els Estanyols

wp07 Dreta anada i tornada. Els Estanyols

Photo ofwp08 Sant Cebrià dels Alls/Castell de Camós Photo ofwp08 Sant Cebrià dels Alls/Castell de Camós Photo ofwp08 Sant Cebrià dels Alls/Castell de Camós

wp08 Sant Cebrià dels Alls/Castell de Camós

wp10 Esquerra, seguir GR.

wp11 Esquerra, seguir per GR / Camí de Can Sitges.

wp14 Esquerra, pista

wp15 Dreta, corriol al dolmen

wp17 Dolmen del Puig d'Arques

wp18 Mirador de Puig d'Arques.

wp19 Radar Meteorològic del Puig d'Arques

wp21 Esquerra cap al Puig d'Aiguabona

En un arbre hi ha retol de coto de caça

PictographSummit Altitude 0 ft

wp23 Puig d'Aiguabona. Sostre Comarcal del Baix Empordà

wp24 Dreta, per pista a punt inici

• Photo of marcjuvi
    marcjuvi Jul 27, 2023

Molt agradable

• Photo of CarlesLN
    CarlesLN Jul 27, 2023

Gràcies Marc juliol per la teva valoració.

• Photo of RogerBernadas
    RogerBernadas Mar 27, 2024

he seguit la ruta parcialment,tot perfecte company

• Photo of CarlesLN
    CarlesLN Mar 27, 2024

Gràcies RogerBernades per la teva valoració.