Psári: Ψάρι Κορινθίας - Σταυραετός (κυκλική)

Photo ofPsári: Ψάρι Κορινθίας - Σταυραετός (κυκλική) Photo ofPsári: Ψάρι Κορινθίας - Σταυραετός (κυκλική) Photo ofPsári: Ψάρι Κορινθίας - Σταυραετός (κυκλική)

March 8, 2020
March 2020

•   2.3 1 review

near Psári, Peloponnese (Greece)

Psári: Ψάρι Κορινθίας - Σταυραετός (κυκλική) Διαδρομή 3
Ανηφορίζουμε δυτικά προς το «Παλιοχώρι» τον τόπο που βρισκόταν το χωριό Ψάρι μέχρι το 1785, όταν και καταστράφηκε ολοσχερώς από τον Νουρή-Μπέη της Κορίνθου.
Η ανηφορική διαδρομή μας οδηγεί στην κορυφή του βουνού «Σταυραετός» (1.100 μ.). Θαυμάζουμε την καταπληκτική θέα μέχρι τον Κορινθιακό κόλπο και το βράχο του Ακροκορίνθου.
Στην κορυφή αυτή κατέφυγαν οι κάτοικοι του χωριού αμέσως μετά την κατάληψη του Μοριά από τους Τούρκους (1460), εκεί πιθανότατα γεννήθηκε περίπου το 1520 και μεγάλωσε ο Νεομάρτυρας Άγιος Νικόλαος από το Ψάρι.
Προχωρώντας η θέα προς τη Στυμφαλία γίνεται όλο και πιο συναρπαστική.
Βλέπουμε νοητά τον ημίθεο Ηρακλή να εξοντώνει τις Στυμφαλίδες όρνιθες.
Συνεχίζουμε στην κορυφογραμμή και φτάνουμε στο διάσελο «Σιούρι» . Εδώ στάθηκε ο Γάλλος περιηγητής Fr. Pouqueville στα 1817 και αναφώνησε πως «Τίποτα στον κόσμο δεν συγκρίνεται με την «πένθιμη» θωριά της Στυμφαλίας»
Εδώ ο Ρωμαίος Αυτοκράτορας Αδριανός κατασκεύασε υπόγεια σήραγγα μέσω της οποίας διοχέτευσε τα νερά της Στυμφαλίας για να υδρεύσει την πόλη της Αρχαίας Κορίνθου.
Δεξιά μας το «Απέλαυρο όρος » με τα υψίκορμα έλατα (Abies Cefallonica) και τις συστάδες από κέδρους (Cedrus libani). Εδώ και ο βράχος της «Γιδομάντρας», για τον οποίο ο Pouqueville είχε υποθέσει πως πρόκειται για τον Βασιλικό τάφο του Αίπυτου. Συλλέγουμε μοσχομυριστό τσάι (Sideritis clandestina) και ρίγανη (Origanum vulgare)
Κατηφορίζουμε στο σημείο που το 218 π.Χ. ο Βασιλιάς της Μακεδονίας Φίλιππος Ε΄ κατέστρεψε το στρατό των Ηλείων υπό τον Ευριπίδα, ο οποίος εκστράτευε με σκοπό τη λεηλασία.
Φτάνουμε στην έξοδο της «σήραγγας του Αδριανού» και το δρομάκι μας οδηγεί στο ιστορικό «Χάνι του Γατσιόπουλου». Θαυμάζουμε την περίφημη γέφυρα-αψίδα που είχε κατασκευάσει ο Αυτοκράτορας Αδριανός για να διοχετεύσει τα ύδατα της Στυμφαλίας προς την περιοχή του Αρχαίου Φλιούντα.
Ακολουθώντας στη συνέχεια τις γιδόστρατες, σε 30 περίπου λεπτά, φτάνουμε στην είσοδο του χωριού, ολοκληρώνοντας τη διαδρομή μας.

• Photo of Stavros Agazanis
    Stavros Agazanis Dec 19, 2022

Έχει κλείσει σε πολλά σημεία μετά την κορυφή. Πολλά ψευδομονοπατια από την αρχή κιόλας, ανεβαίνοντας από το Ψάρι. Αποφύγετε να το συνεχίσετε προς τη Στυμφαλία.