پراو

8 hours one minute
July 6, 2023
July 2023

near Chālābeh, Kermānshāh (Iran)

پراو (به کردی: په‌ڕاو) رشته‌کوهی امتداد یافته از شمال غرب تا شمال شرق شهر کرمانشاه، با طول تقریبی ۸۰ کیلومتر و وسعت تقریبی حدود ۹۸۰ کیلومتر مربع و بخشی از رشته‌کوه زاگرس در غرب ایران می‌باشد. رشته کوه پراو از سمت شمال غربی به رشته کوه شاهو متصل است و از سمت جنوب شرقی، رودخانه معروف گاماسیاب آن را از رشته کوه گرین جدا می‌کند و دهستان پایروند و میان دربند در جنوب غربی و دهستان‌های دینور و بیلوار در شمال شرقی این کوهستان واقع شده‌اند.قله پرآو با ارتفاع ۳۴۱۵ متر از سطح دریا بلندترین قله این کوهستان (و بلندترین قله استان کرمانشاه) و یکی از ۱۵۱۵ قله بسیار برجسته جهان به‌شمار می‌رودکه در شمال شرقی شهر کرمانشاه واقع شده‌است.

شرح صعود
ساعت ۱۸:۳۰ روز چهارشنبه ۱۴ تیر ماه ۱۴۰۱ از محل محیط بانی چالابه به سمت قله حرکت کردیم
ساعت ۲۳:۳۰ به پناهگاه پراو رسیدیم.
بعد از یه استراحت ۴ ساعتها در پناهگاه در ساعت ۴:۰۰ بامداد روز پنج شنبه ۱۵ تیر به سمت قله حرکت کردیم.
در ساعت ۴:۴۵ به قله رسیدیم
بعد از توقف طولانی در قله و مشاهده طلوع آفتاب،به سمت پایین قله حرکت کردیم و در ساعت ۱۱:۰۰ صبح در محل پارکینگ چالابه برنامه به پایان رسید