پارک ایثار تا آبشار آبنوس (لتمال)، پنجشنبه ۱۴۰۰/۰۲/۲۳

Photo ofپارک ایثار تا آبشار آبنوس (لتمال)، پنجشنبه ۱۴۰۰/۰۲/۲۳ Photo ofپارک ایثار تا آبشار آبنوس (لتمال)، پنجشنبه ۱۴۰۰/۰۲/۲۳ Photo ofپارک ایثار تا آبشار آبنوس (لتمال)، پنجشنبه ۱۴۰۰/۰۲/۲۳

May 13, 2021
May 2021

near Shahrak-e Shahīd Bāqerī, Tehrān (Iran)

گزارش پیمایش از پارک ایثار تا آبشار لتمال:

مدت زمان تقریبی پیمایش: ۳ ساعت
درجه سختی: ۲ از ۱۰

■ مسیر های دسترسی و پیمایش:
برای رسیدن به آبشار لتمال از دو راه می توان برنامه را شروع کرد.
معمول ترین مسیر از ورودی جاده واریش-وردیج و از اولین پیچ بعد از پلیس راه ابتدای جاده است. ظاهرا این مسیر کمی سخت تر از مسیر بعدی است.
مسیر بعدی نیز از پارک ایثار شهرک شهید باقری است. که مسیر انتخابی ما نیز بود.

■ چشمه های موجود در مسیر:
در مسیر یک چشمه وجود دارد که با توجه به تابلو راهنما می توان به آنجا رسید. که در اصل در مسیر رفت ما قرار نداشت.
بسته به انتخاب مسیر می توان از کنار چشمه عبور کرد.

■ در مسیر تا رسیدن به آبشار چه می بینیم؟:
در سمت چپ پارکینگ که ابتدای پیمایش است، مقبره شهدای گمنام مشاهده می شود.
در بخش از مسیر نیز دریاچه شهدای خلیج فارس دیده می شود.

□ پوشش گیاهی مشاهده شده:
بیشترین چیزی که در مسیر رفت داخل پارک ایثار وجود داشت توت سفید و قرمز بود.

□ تنوع جانوری مشاهده شده:
زنبور
کرم های سبز رنگ درختی

■ عارضه های مسیر و سختی های پیش رو:
عارضه خاص سخت گذری در مسیر وجود نداشت. تنها در بخشی از مسیر شیب تند بود و نیاز داشت تا با احتیاط بیشتری مسیر را پیمایش کرد.
البته بخش انتهایی این مسیر برای کسانی که تجربه طبیعت گردی ندارند به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
آبشار لتمال یک آبشار پله ای حساب می شود و برای رسیدن به بخش های بالاتر و حوضچه آن باید از سمت راست آبشار با احتیاط دست به سنگ شده و به حوضچه رسید.

■ قله های اطراف:
از این مسیر می توان به قله هریاس و لتمال نیز صعود کرد که نزدیک ترین قله ها به این منطقه به شمار می آیند.
ظاهرا در اطراف این آبشار،‌ با فاصله دور و نزدیک آبشار های دیگر زیادی وجود دارد که برای بازدید از آنها باید به مسیر مسلط بوده و مدت زمان بیشتری برای رسیدن به آنها صرف کرد.

■ گزارش صعود:
قرار ما ساعت ۶:۱۵ در زیر تابلوی آبشار تهران در اتوبان‌ همت بود، حدود ساعت ۶:۱۰ به محل قرار رسیده و از آنجا به سمت پارک ایثار حرکت کردیم. از خروجی شهرک شهید باقری، وارد خیایان مربوطه شده و خود را به بوستان جنگلی ایثار و سپس حدود ساعت ۶:۳۰ به پارکینگ کنار مقبره شهدای گمنام رساندیم.

لوکیشن پارکینگ:
35°45'57.8"N 51°11'50.7"E

ابتدای مسیر پیمایش از ضلع شمال غربی پارکینگ از مسیری ماشین رو بود که ابتدای راه را نیز توسط راه بند مسدود کرده بودند. از کنار راه بند وارد مسیر پیمایش شدیم. ظاهرا این جاده ها به "جاده سلامتی" معروف هستند. مسیر ابتدای راه کاملا مشخص بود که به سمت شمال غرب ادامه پیدا می کرد.
درختان تازه کاشته شده نشان از پارکی تازه تاسیس می داد و معلوم بود که سالهای زیادی نیست که از ایجاد این پارک می گذرد.
از کنار درختان توت سفید و قرمز عبور می کردیم .
بعد از دقایقی به میله ای رسیدیم که دو تابلو روی آن نصب شده بود:
پیاده راه سلامتی
آبشار آبنوس
از اینجا متوجه شدیم که ظاهرا اسم دیگری بر آبشار گذاشته اند.
مسیر اشاره شده آبشار آبنوس را در پیش گرفتیم و بعد از مدتی به ابتدای تپه ای رسیدیم که دکل عظیم الجثه برق نصب شده روی آن رنگ متفاوتی داشت، کمی متمایل به قرمز که نشان مسیر بود. از سمت راست تپه وارد دره شدیم.
شیب این بخش از مسیر کمی تند بود که با احتیاط از پاکوب، شروع به عبور از مسیر کردیم.
بعد از دقایقی به پایین شیب و انتهای مسیر رسیدیم و وارد پاکوب سمت چپ دره شدیم.
در سمت چپ دره از فاصله دور جاده واریش-وردیج که خودرو ها درون آن در حرکت بودند مشاهده می شد.
پاکوب را ادامه دادیم و حدود ساعت ۸:۳۰ به کنار آبشار رسیدیم.
از آنجا که این آبشار فصلی است، میزان آبی که داشت کمتر از انتظار بود. زیر انداز ها را برای استراحت و صرف صبحانه پهن کردیم و بعد از صرف صبحانه و چای، چند عکس یادگاری گرفتیم و بعدی از کمی خواب کوتاه ، حدود ساعت ۱۱ کم‌ کم شروع به جمع و جور کردن وسایل و جمع کردن زیر انداز ها کرده و حدود ساعت ۱۱:۳۰ مسیر برگشت را در پیش گرفتیم.
برای برگشت تصمیم گرفتیم از داخل دره عبور کنیم که پاکوب نسبتا مشخصی هم داشت. بعد از کمی پیمایش و عبور از عرض رودخانه، در بخشی از مسیر با لاشه های بزرگ و کوچک سنگ برخورد کردیم که به نظر از ارتفاعات سمت چپ دره ریزش کرده بودند.

سریع آن بخش را به سرعت عبور کردیم. بعد از کمی پیمایش به یک سازه ای شبیه سیل بند رسیدیم و از سمت چپ از داخل دره خارج شده و وارد شیب تند انتهایی مسیر کوه پیمایی شدیم.

شیب تند را آرام ارام طی کردیم و بعد از مدتی به انتهای شیب و تپه ای که دکل قرمز رنگ داشت رسیدیم.
به سمت چپ حرکت کرده و راه عریض و مشخص برگشت را در پیش گرفتیم. در زمان برگشت بعد از کمی پیمایش بخش از مسیر را به جای مسیر پیاده روی عریض،‌ مسیر پاکوبی که سمت راست قرار داشت، انتخاب کردیم که حس و حال بهتری داشت‌.

مسیر پاکوب کاملا مشخص بود و از دور نیز مقبره شهدای گمنام پیدا بود.

بعد از مدتی پیمایش به یک چشمه رسیدیم که احتمالا همانی بود که تابلوی آن را در مسیر رفت دیده بودیم.
بعد از کمی استراحت و خوردن میوه کنار چشمه، مسیر برگشت را ادامه دادیم.

بعد از چشمه دو پاکوب وجود داشت که ما پاکوب سمت راست را که شیب کمتری داشت ادامه دادیم و بعد از مدتی به راه اصلی که در امتدادش درختان توت کاشته شده بود رسیدیم.
متاسفانه بخشی از گیاهان سمت راست و چپ مسیر را یک سری انسان نما به آتش کشیده بودند که باعث شده بود زحمتکشان آتش نشانی برای اطفای حریق به داخل بوستان رهسپار شوند.
بعد از مدتی پیمایش حدود ساعت ۱۳ به پارکینگ رسیدیم.

■ نکات قابل توجه:
آبشار لتمال یک آبشار فصلی است و برای بازدید از آبشار تا اواسط خرداد ماه فرصت وجود دارد. لذا اگر تصمیم به بازدید از این آبشار را دارید باید به موقع دست به کار شوید.

در دره انتهایی مسیر قبل از آبشار، لاشه های سنگ به درون دره سقوط کرده بودند که ظاهرا قبلا وجود نداشتند، لذا پیشنهاد می شود از درون دره عبور نکرده و از پاکوب روی یال سمت چپ دره پیمایش کنید.