پارک جمشیدیه تا اردوگاه کلکچال، پنجشنبه ۱۴۰۰/۰۶/۰۴

Photo ofپارک جمشیدیه تا اردوگاه کلکچال، پنجشنبه ۱۴۰۰/۰۶/۰۴ Photo ofپارک جمشیدیه تا اردوگاه کلکچال، پنجشنبه ۱۴۰۰/۰۶/۰۴ Photo ofپارک جمشیدیه تا اردوگاه کلکچال، پنجشنبه ۱۴۰۰/۰۶/۰۴

August 26, 2021
August 2021

near Bāgh-e Sangī-ye Jamshīdīyeh, Tehran (Iran)

گزارش پیمایش از پارک جمشیدیه تا اردوگاه کلکچال:

مدت زمان تقریبی پیمایش: ۳ ساعت
درجه سختی: ۳ از ۱۰

■ مسیر های دسترسی و صعود:
- معمول ترین مسیر دسترسی به اردوگاه کلکچال پارک جمشیدیه تهران است که جزو پارک های زیبای پایتخت است. برای رسیدن به پارک جمشیدیه، باید از خیابان باهنر وارد خیابان فیضیه شده و در ادامه وارد خیابان امیدوار شوید که در ادامه خیابان فیضیه است، در ادامه در سمت چپ خود به پارک جمشیدیه می رسید.

- مسیر بکر و زیبای دیگری که ما را به اردوگاه کلکچال می رساند، گلابدره است که مسیری خلوت تر است و بیشتر مسیر پاکوب است و از مسیر عریض مشابه مسیر پارک جمشیدیه خبری نیست و لذت کوهنوردی بیشتری در این مسیر به کوهنوردان دست می دهد.

آنهایی که مقصد آخرشان رسیدن به اردوگاه است، معمولا از همین دو مسیر برای رسیدن به اردوگاه استفاده می کنند. اما کسانی که برنامه های خط الراسی دارند و قله هدفشان، قله کلکچال است و قصد فرود از اردوگاه کلکچال را دارند نیز ناگزیر از اردوگاه عبور خواهند کرد.
برخی از کوهنوردان خطالراس قله دارآباد به کلکچال را هدف کوهپیمایی خود قرار میدهند و برخی نیز قله عرقچین به کلکچال رو.
برخی نیز از قله توچال عازم قله کلکچال می شوند که همه در زمان فرود از اردوگاه کلکچال برای استراحت و پر کردن بطری های اب خود استفاده می کنند.

■ لوکیشن شروع پیمایش:

Omidvar St

■ چشمه های موجود در مسیر:
داخل پارک که شیر آب فراوان است و در ابتدای مسیر بعد از اتمام پیاده روی سنگفرش شده که آبراهی هم وسط آن قرار دارد، یک چشمه وجود دارد، و از آنجا که ابتدای مسیر است عملا کاربردی ندارد.
در ایستگاه ۳ نیز یک آبخوری وجود دارد که می توان از آب آن نیز استفاده کرد.
اما کمی بعد از دو راهی نورالشهدا چند شیر قطور آب وجود دارد که آب زلال و گوارایی از آن‌جاری است که بسیار بهتر از آب موجود در ایستگاه ۳ است.
در وسط خود اردوگاه نیز چشمه ای جاری است.

■ در مسیر تا رسیدن به قله چه می بینیم؟:
در مسیر رسیدن به اردوگاه به سه ایستگاه خواهید رسید که هر سه نیز تابلوی بزرگی دارند که مشخصات ایستگاه و توضیحات دیگری روی آنها نوشته شده است. در ایستگاه ۳ پایگاه هلال احمر نیز قرار دارد.
در ادامه مسیر نیز از دور تپه نور الشهدا و سازه های خاص آن قابل مشاهده است.

پاکوب های زیادی روی یالها و تپه های اطراف مسیر دیده می شود که برخی از افراد که به مسیر آشنا هستند از آن مسیر ها برای پیمایش استفاده می کنند.

□ پوشش گیاهی منطقه:

- طوطی (در پارک جمشیدیه)
- کلاغ

■ عارضه های مسیر و سختی های پیش رو:
عارضه خاصی در مسیر وجود ندارد، تنها شیب بخش هایی از مسیر است که از همان اوایل مسیر شروع می شود و تا اردوگاه ادامه دارد.
به دلیل سنگی بودن بخش های ابتدایی مسیر باید دقت زیادی به خرج داد تا از لیز خوردن و پیچ خوردن مچ‌ پا جلوگیری شود.

■ قله های اطراف:
همانطور که در بالا نیز اشاره شد، قله های زیادی اطراف اردوگاه وجود دارد که اصلی ترین آن همانا قله کلکچال است.
اما از این مسیر می توان به قله های زیر نیز صعود کرد:
- قله دارآباد
- قله عرق چین

■ گزارش صعود:
این برنامه برای گرامی داشت یاد و خاطره دوست گرامی و فقیدمان، علی مهدوی عزیز برگذار شد.
قرارمان ساعت ۴ بعد از ظهر مقابل درب دوم پارک بود. برخی از دوستان زودتر به محل قرار رسیده بودند و چون قصد داشتند با سرعت کمتری حرکت کنند زودتر از بقیه شروع به پیمایش کردند.
با این حال به اتفاق اکثر دوستان ساعت ۴ و با حفظ فاصله ای ایمن از هم شروع به پیمایش کردیم.
قرار بر این بود که ساعت ۵ در ایستگاه شماره ۳ توقف کنیم، حدود ساعت ۴:۵۰ به ایستگاه ۳ رسیدیم و صبر کردیم تا دوستان دیگر نیز به ما بپیوندند.

بعد از کمی استراحت و خوردن میوه و نوشیدن آب، جناب آقای صبور سخنانی را در رابطه با علی مهدوی عزیز ایراد فرمودند و بعد از یک دقیقه سکوت به احترام علی عزیز، گروه به دوسته تقسیم شد‌. برخی مسیر برگشت را در پیش گرفتند و باقی دوستان نیز به اتفاق، حدود ساعت ۵:۲۵ به سمت اردوگاه حرکت کردیم.
بعد از ۲۰ دقیقه پیمایش در چشمه قبل از اردوگاه توقف کرده و بطری های آب خود را پر کردیم. پیمایش خود را ادامه داده و حدود ساعت ۶ به اردوگاه رسیدیم.
۳۰ دقیقه ای در اردوگاه صرف استراحت و گپ و گفتی دوستانه و خوردن چای و میوه و تنقلات و گرفتن چند عکس یادگاری شد.
حدود ساعت ۶:۳۰ به سمت ایستگاه ۳ حرکت کردیم. بعد از بیست دقیقه به ایستگاه ۳ رسیدیم و مسیر را ادامه دادیم و حدود ساعت ۸ به‌پارک جمشیدیه رسیدیم.

■ نکات قابل توجه:
برای رفت و برگشت از پارک جمشیدیه تا اردوگاه و بلعکس داشتن دو لیتر آب کافی است. دوستانی که مشکلی با آشامیدن آب چشمه ندارند با یک لیتر آب نیز می توانند بدون مشکل این مسیر را پیمایش کنند.