پراچان به درجان-طالقان به 3000-Parachan to darjan From Alborz

Photo ofپراچان به درجان-طالقان به 3000-Parachan to darjan From Alborz Photo ofپراچان به درجان-طالقان به 3000-Parachan to darjan From Alborz Photo ofپراچان به درجان-طالقان به 3000-Parachan to darjan From Alborz

2 days 6 hours 32 minutes
October 2, 2013
July 2012

•   4.5 2 Reviews

near Parāchān, Alborz (Iran)

این مسیر بسیار زیبا که به طالقان به 3000 معروف شده است یکی از زیباترین مسیر های البرز محسوب میشود.روستای پراچان از توابع طالقان و در جان از توابع تنکابن است.در طی مسیر تنوع بسیار جالبی از کوه و رود و یخچال و چشمه و آبشار و ...را خواهید دید.تعدد چشمه ها و آبشار ها حیرت انگیز است و من تنها تعدادی از آنها را در اینجا مارک کرده ام.با توجه به سنگینی مسیر ناچار بایست برنامه را با کوله سنگین و چند روزه اجرا کرد.بهترین محل ها برای شب مانی در طول مسیر گوسفندسرای دومچه و آبگرم 3000 هست.هر دو مکان بسیار جالب هستند به ویژه آبگرم که با حوضچه کوچک خود در دل کوه خستگی راه را از تن میزداید.بر حسب زمان نیازمند ابزار عبور از یخچال به ویژه کلنگ هستید.برخی رودهای مسیر ممکن است طغیان کنند و در نوع خود خطرناک هستند.شخصا از دیدن سرچشمه رودخانه 3000 بی نهایت لذت بردم .یخچالی بزرگ که سرآغازی بر یک رودخانه است.
بدون شک بهترین فصل برای این برنامه تابستان است و با توجه به گرفتن ارتفاع تا حدود 4200 بایست لباس و تجهیزات مناسب همراه داشته باشید
اطلاعات بیشتر 09131181562

روستای شهرستان

سنگ دروازه

عبور از رودخانه

عبور از رودخانه2 در این محل پل موجود بر روی رودخانه بر اثر سیلاب خراب شده بود و ما ناچار به عبور از رودخانه شدیم که خالی از درد سر نبود به ویژه که هر لحظه بر حجم آب افزوده میشد

محل مناسب استراحت

یخچال2

یخچال3

• arashkamandar Oct 5, 2013

ehsan jan man emsal masire parachan be gardoon kooh ro raftam ama forsat nashod samte hesar chal va kelardasht berim.

• Photo of ehsan aminjavaheri احسان امین جواهری
    ehsan aminjavaheri احسان امین جواهری Oct 7, 2013

بسیار عالی :)
    فرصت همیشه هست.امیدوارم سال آینده این امکان برات فراهم بشه دوست من و من هم در رکاب شما باشم

• @soroosh@ Feb 4, 2015

من هم خیلی دوست دارم این مسیر را کامل طی کنم سخته ولی امکان انجام هست

• Photo of m-gholizadeh
    m-gholizadeh Aug 14, 2016

با سلام من این مسیر زیبا را در تاریخ بیست و یکم مرداد ماه 1395 باتفاق پسرم و برادر زاده ام رفتم و بسیار لذت بردیم دما در چمنزار دمچه صبح زود 2 درجه بالای صفر بود هنوز برف زیادی در اول دره 3000 وجود داشت من این مسیر زیبا را به دوستداران طبیعت و کوه نوردان پیشنهاد میکنم با تشکر از آقای امین جواهری

• Photo of Chanlibel گردنه مه آلود
    Chanlibel گردنه مه آلود Feb 26, 2018

سلام آقای جواهری . این مسیر بسیار زیبا و وسوسه انگیز است . به نظرتان می توان این مسیر را با دوچرخه طی کرد . شیب مسیر که مناسب است بیشتر سوالم در مورد نوع مسیر و عوارض طبیعی است .

Chanlibel گردنه مه آلود Feb 28, 2018

• Photo of saeid
    saeid Apr 21, 2018

با سلام و احترام به همه ممنون از جناب جواهری بابت اشتراک گذاری مسیر مربوطه

• ebrahim houshyar Jun 6, 2018

تاریخ پیمایش خرداد ۹۷
    مسیر تقریبا درست است اما باتوجه به رودخانه‌ی خروشان طالقان، جاهایی از مسیر به کل از بین رفته و باید به آب زد که درصورت بارش باران گذشتن غیرممکن می‌شود. مخصوصا قبل از معدن و نرسیده به پل.
    در کل مسیر‌ را باید حدودی دنبال کنید و آنچنان پیگیر دنباله روی از مسیر نباشید. درضمن عبور از گردنه‌ی گردون‌کوه غیرممکن بود به علت متغیر بودن هوا و برفاب‌های عمیق. تمامی کوهنوردها از دومچه برگشتند. امسال هوای منطقه گویا سردتر از سال‌های قبل است.

• saeedezoji13 Jun 24, 2018

از عزيزان طبیعت گرد که این مسیر رو دوست دارن تجربه کنن خواهش میکنم تو مسیر زباله هاشونو رها نکن و رو سنگ ها یادگاری ننویسن... من پارسال آخر شهریور این مسیر رو رفتم موقعی که هیچ دامداری تو کوه نبود فوق العاده با آرامش و بکر...ولی وقتی نوشته های روی سنگ دروازه و زباله های روی خط الراس رو دیدم واقعا متاسف شدم....

• Photo of masoud farahbakhsh
    masoud farahbakhsh Aug 25, 2018

سلام، این مسیر بالاتر از گوسفندسرای دمچه کاملا اشتباه هست و یک یال فرعی رو بالا میره و از زیر گردون کوه با تراورس یک شن اسکی بسیار پرشیب به روی خط الراس میرسه، به هیچ عنوان اونو به افراد مبتدی توصیه نمی کنم، پاکوب اصلی مسیر کاملا مشخصه و دو یال جاوتر از بالا میره،، پیشنهاد می کنم از یک ترک دیگه استفاده بشه

• Photo of sedjamal
    sedjamal Aug 16, 2021

یادش بخیر این مسیر رو اگه اشتباه نکنم من 4 سال پیش رفتم، عالیه.
    هفته اخر شهریور رفته بودم.
    شهریور 96
    3 نفر بودیم و ما خیلی خوش خوشان در 5 روز رفتیم. خیلی کیف داد اروم و اهسته.

• Photo of Mohammad_gholizadeh
    Mohammad_gholizadeh Jun 5, 2022

با سلام
    یک نکته قابل توجه، کوهنوردان عزیز به هیچ عنوان از کوله پشتیهای دارای اسکلت فلزی در مسیرهای دور و دو سه روزه استفاده نکنید سال ۱۳۸۳ باتفاق دو فرزندم که ۱۴ و ۱۰ ساله بودند این مسیر را دوروزه رفتیم ولی ضربه های آهسته اسکلت کوله بعد از دمچه باعث کنده شدن و حرکت سنگ کلیه ام شد و تا رسیدم به آبگرم از شدت درد از حال رفتم در اینجا با اینکه سالها از آن روز میگذردباید از گروه کوهنوردی آقای میر غیاثی اهل اورازان کمال تشکر را بکنم که ۱۲ شب دو نفر رفتند از اشتیاس آمپول زن و قاطر
    آوردند و ما را به اشتیاس انتقال دادند و بعد از دو روز با حال وخیم به کرج رسیدیم و یکراست راهی بیمارستان شدم