PR-C 216 De Canyamars al santuari del Corredor

Photo ofPR-C 216 De Canyamars al santuari del Corredor Photo ofPR-C 216 De Canyamars al santuari del Corredor Photo ofPR-C 216 De Canyamars al santuari del Corredor

January 9, 2023
January 2023

near Canyamars, Catalunya (España)

[CA]
Punt d'inici: Canyamars (Dosrius).
Itinerari circular, senyalitzat amb fites de color blanc i groc. Excursió llarga i amb desnivell que parteix de Canyamars (Dosrius) i dona a conèixer alguns dels elements més emblemàtics del Corredor, com el Pou de Glaç, el santuari del Corredor i Can Bosc.

[ES]
Punto de inicio: Canyamars (Dosrius).

Itinerario circular, señalizado con hitos de color blanco y amarillo. Excursión larga y con desnivel que parte de Canyamars (Dosrius) y da a conocer algunos de los elementos más emblemáticos de El Corredor, como el Pou de Glaç, el santuario de El Corredor y Can Bosc.

Àrea d'acampada del Solell del Corredor

El campament juvenil del Solell del Corredor és una instal·lació destinada a la realització de les activitats d'acampada i d'ús exclusiu per a entitats infantils i juvenils.
[+ informació]

PictographPanorama Altitude 0 ft

Santuari del Corredor

Des del senyal d'inici del recorregut, podem gaudir d'una bona perspectiva del santuari amb la talaia d'incendis a fons. Destaca la torre quadrada del campanar, rematada per merlets i amb quatre elegants gàrgoles.

El santuari, edificat el segle XVI damunt d'un temple anterior, sempre ha estat molt visitat pels pobles de la rodalia, tant del Maresme com del Vallès. Té una gran tradició l'aplec del Dilluns de Pàsqua juntament amb els altres tres que s'hi fan al llarg de l'any: el de Dosrius, el de Canyamars i el de Tardor.

[+ informació]

PictographPhoto Altitude 0 ft

Roques de Mataró

Molts picapedrers han treballat a la muntanya des d'antic i encara hi podem veure l'em premta a la pedra de les diferents eines. A la dècada de 1950, hi treballaven uns cinquanta homes que ja empraven explosius per facilitar la feina. D'altres afloraments propers són les Roques dels Lladres o les del Pare Jaume.

El vessant solell d'aquest turó és abrupte i embrollat (conseqüència de l'incendi de 1981), a Canyamars. La baga, amable i fresca, és coberta per un alzinar que enfosqueix i buida el sotabosc.

Punt d'inici itinerari PR-C 216

PictographSummit Altitude 0 ft

Puig Aguilar

PictographRuins Altitude 0 ft

Pou de glaç de Can Bosc

El municipi de Dosrius tenia cinc pous de glaç: dos a l'entorn del Far (un és el de Can Bosc), dos a Canyamars i un al costat del nucli de Dosrius, avui dia desaparegut. Al pou es mantenia fins al moment de la venda el gel que al pic de l'hivern es produïa en un safareig bastit a les rodalies. Tingueren el màxim esplendor comercial entre el segle XVIII i la primeria del segle XX.

PictographTree Altitude 0 ft

La pineda de pi pinyer

El pi pinyer és un dels arbres més abundants d'aquestes muntanyes. El distingim d'altres pins per la forma de la capçada, arrodonida i en forma de copa. Els seus pinyons són prou grans i objecte d'aprofitament forestal. Les pinedes de pi pinyer molt esteses al Corredor, són una etapa transitòria en l'evolució del paisatge. Les vinyes, les pastures i els camps, en ser abandonats, són colonitzats per pins.

A la  llarga, però, sota els pins es creen les condicions idònies per a la regeneració de l'alzinar, bosc ombrívol que requereix un bon sòl per prosperar i que inhibeix la creixença dels pins joves per falta de llum. Durant molts anys, però, subsisteixen els pins vells de grans dimensions damunt un estrat d'alzines i arboços d'alçades més modestes, tal com es pot observar a la clariana on ens trobem.

La pedrera

La muntanya del Corredor és un gran bloc granític. El granit és una roca dura i resistent que, en ambients humits i temperats, es descompon i esdevé un material tou de textura sorrenca anomenat sauló. La disgregació del granit al llarg de milers d'anys ha originat el relleu suau d'aquestes terres cobertes d'un gruix considerable de sauló. En alguns indrets, com en aquest on ens trobem, l'erosió dels materials saulonencs ha deixat al descobert la roca mare, que apareix en forma de blocs arrodonits. On les masses rocoses són prou importants, l'explotació del granit per fer llambordes i altres peces per a la construcció va ser rendible cap a la meitat del segle XX. Encara es poden veure els talls a les roques i els efectes de les eines dels picapedrers.

Si observem de prop un bocí de granit, veurem els minerals que formen la roca: cristalls de quars i mica negra agregats per un ciment blanquinós de feldspat. Quan l'ambient i el pas del temps desfan aquest ciment, els cristalls de quars i mica s'alliberen. Arrossegats per l'aigua de pluja, els rials i les rieres els condueixen fins al litoral, on aporten sorre a les extenses platges del Maresme i el Barcelonès

PictographFountain Altitude 0 ft

PictographCar park Altitude 0 ft

Aparcament de Can Bosc

L'aparcament té capacitat per a 10 places i ens permet deixar el vehicle per iniciar l'itinerari del Dolmen de Ca l'Arenes.

PictographMonument Altitude 0 ft

Can Bosc

• henjen Sep 17, 2023

Buena y variada ruta, fácil pero suficientemente larga para disfrutar de una tarde entera