Potpolder Kruibeke-Bazel-Rupelmonde

Photo ofPotpolder Kruibeke-Bazel-Rupelmonde Photo ofPotpolder Kruibeke-Bazel-Rupelmonde Photo ofPotpolder Kruibeke-Bazel-Rupelmonde

March 26, 2021
September 2020

near Kruibeke, Flanders (Belgique)

In het Waasland, tussen Kruibeke en Rupelmonde, ligt Vlaanderens grootste gecontroleerd overstromingsgebied. Na de overstromingen in 1953 en 1976 legde men met het Sigmaplan gecontroleerde overstromingsgebieden (GOG) aan, die een teveel aan water tijdens stormtij opvangen en de Schelde ruimte geven. Over de verlaagde overloopdijk kan bij noordwesterstorm tijdens springtij het water het bufferbekken instromen en na de storm via uitwateringsconstructies weer in de Schelde vloeien.

De excentrieke Kruibeekse ex-burgemeester Antoine Denert verzette zich tientallen jaren hardnekkig tegen deze plannen, maar de potpolder van 600 hectaren is er toch gekomen. Jarenlang was het gebied één grote werf, maar uiteindelijk begon het landschap naar een natuurgebied te evolueren tot vreugd van de wandelaars (en fietsers).

Doordat het water twee keer per etmaal de Kruibeekse polder inloopt, ontstond er een slik- en schorrengebied. Door het binnenstromende water is er ook een nieuwe attractie: de 50 meter lange "Kruibeeksee Watervallen" aan de Meiresluis, de grote instroomsluis. Vooral indrukwekkend als het tij hoger dan 5 meter is en zeker bij springtij en noord-westen-wind. Als je gaat kijken, check dan vooraf even op https://life-sparc.eu/overstromingen/polders-van-kruibeke of en wanneer het water het overstromingsgebied zal binnen vloeien. Bij stormtij blijf je er beter weg, want dan kunnen stormvloedgolven het gebied overstromen.

We beginnen onze wandeling op de parking langs de Scheldelei (N408) aan het veer Kruibeke-Hoboken. Langs het geasfalteerde fiets- en wandelpad op de Scheldedijk stappen we naar de Meiresluis. Wie hier op het juiste uur van de dag is, ziet de 'Watervallen van Kruibeke'.

Wat verder op de dijk, aan de plaats waar vroeger het veer vertrok, gaan we linksaf de potpolder in en steken de Barbierbeekgeul over via een lange vlonderbrug: de favoriete plaats van talrijke vogelspotters.

Aan de ringdijk klimmen we de trappen omhoog en volgen het pad op de dijk naar links. Anderhalve kilometer verder, aan de achterzijde van de Barbierbeekgeul, verlaten we de dijk en volgen het pad naar Bazel. Naast de helling ligt de moestuin van restaurant Hofke van Bazel. Ze kweken hier onder meer eetbare wilde planten.

In Bazel, aan de kerk, doen we een terrasje en gaan dan door de poort van kasteeldomein Wissekerke. Het pad voert ons door het park rond het waterkasteel, dat terug gaat tot in de 10de eeuw. Het huidige neogotische gebouw is wel grotendeels uit de 15e eeuw. Verlaat het kasteelpark langs de smeedijzeren hangbrug uit 1824, één van de oudste in Europa, en ga rechtsaf op het kaarsrechte pad tussen het groen, dat deel uitmaakt van Grote Routepad GR5A.

De GR gaat uiteindelijk weer de dijk op, maar wij blijven onderaan de dijk zo'n 350 m volgen, gaan linksaf en steken de dijk over om het elzenbroekbos in te gaan langs het Beverpad. Er zijn wel terug bevers in de polder, maar langs dit pad zal je ze waarschijnlijk niet zo gauw zien. We komen wel voorbij het Coninckshofke aan de Rupelmondse Kreek en verderop aan het Karpershuisje met uitkijkplateau.

Eenmaal onder een viertal hoogspanningslijnen door, ronden we de kreek en volgen even de scheldedijk om dan via de Zandgaanweg terug de potpolder in te gaan. De halfverharde weg voert ons door dit bosrijke gebied naar de Blauwe gaanweg en de Dweerse Gaanweg. Ondertussen bewandelen we hier ook de Streek GR Waes en Reynaertland en komen aan de Barbierbeek, van oudsher de grens tussen Kruibeke en Bazel, waarlangs we terug aan de oevers van de Schelde komen. Hier zijn we ook terug op de verharde GR5A die ons langs de Schelde terug naar het startpunt brengt.

PS: Deze wandeling is grotendeels gebaseerd op een door wandelclub De Lachende Klomp in de zomer van 2020 uitgestippelde wandeling.

PictographPicnic Altitude -0 ft

Coninckshofke

Het gerenoveerde Coninckshofke is een voormalig vakantiehuisje uit de 19de eeuw. Nu krijg je er informatie over libellen, slakken, watervogels en vissen in de Rupelmondse Kreek. Er zijn ook twee vogelkijkwanden, een boomgaard en voor het Coninckshofke staan twee picknicktafels.

Op de Scheldelei, nabij het veer Kruibeke-Hoboken, is er een ruime parkeerplaats. Hier starten we onze wandeling.

GR5a komt uit Antwerpen linkeroever en loopt hier over de dijk langs de Schelde.

PictographPhoto Altitude -4 ft

Aan de overzijde van de Schelde ligt een industriegebied

De 50m brede inloopsluis die bij hoogwater de 'watervallen' doet ontstaan.

Dit stuk van de vroegere polder staat vaak onder water, waardoor de nog aanwezige bomen afsterven. In de verte de O.L.Vrouwekerk van Kruibeke

PictographPhoto Altitude -1 ft

Het voetgangersbruggetje over de Barbierbeekgeul, dat is de waterloop waarlangs het water de polder in loopt, is een favoriete plaats voor vogelwaarnemers

Enkele Aalscholvers en meeuwen in de Barbierbeekgeul

PictographPhoto Altitude -121 ft

We komen aan de 8,5 meter hoge dijk die het dorp tegen een overgelopen Schelde zal beschermen

De ringedijk beschermt de achterliggende woongebieden tegen overstromingen

PictographPhoto Altitude -4 ft

De ringdijk beschermt de achterliggende dorpen tegen overstromingen

PictographPhoto Altitude -6 ft

Umicore in het industriegebied aan de overzijde van de Schelde

De Barbierbeekgeul is de 'opvolger' van de vroegere Barbierbeek, het is doordat er dagelijks weer water in de potpolder vloeit geen beekje meer maar een brede centrale watermassa.

Dreef neer Bazel

De Sint-Petruskerk met oudste delen uit de 14e eeuw. Op deze plek stond een gebedshuis dat in 964 de status van parochiekerk had. Een romaanse kerk werd in 1364 vervangen door een gotische kruiskerk met een vieringtoren.

Koningin Astridplein

In de 10de eeuw hier al een waterburcht, die deel uitmaakte van een versterkingsgordel aan de Schelde; De kelder uit de 15de eeuw en de toren uit de 16de eeuw zijn de oudste restanten; In 1981 werden het kasteel, het imposante poortgebouw, de oude duiventoren en de elegante hangbrug over de parkvijver beschermd als monument; Het vormt vandaag het decor voor culturele activiteiten (concerten, tentoonstellingen), vergaderingen en recepties;

De hangbrug over de parkvijver is beschermd als monument

PictographPhoto Altitude -9 ft

Kleine Gaanweg

PictographPhoto Altitude -5 ft

De 8,5 meter hoge dijk beschermt de achterliggende dorpen tegen overstromingen. We gaan weer de trappen op om de dijk over te steken

PictographPhoto Altitude -3 ft

Een 100m verderop staan links enkele picnicbanken voor het Coninckshofke

PictographPhoto Altitude -8 ft

Elzenbroekbossen groeien op moerassige plaatsen die in de zomer slechts oppervlakkig uitdrogen. Het grond- op oppervlaktewater is voedselrijk. Zwarte els is de belangrijkste boomsoort

Het Karperhuisje werd als vakantiehuisje gebouwd in 1961. Vandaag is het niet meer toegankelijk en werd na een opknapbeurt ingericht zodat de kerkuil en vleermuizen er kunnen huizen. Naast het huisje werd ook een uitkijkpunt hersteld.

Vanop het uitkijkplateau zie je in de verte de watervogels in de Rupelmondse kreek (Voor alle eerlijkheid: met het blote oog zie je ze zo niet, de foto is met telelens genomen)

PictographPhoto Altitude -4 ft

Links de 380.000 Volt lijn Mercator-Massenhove en rechts de 150.000 Volt lijn Mercator-Schelle.

Scheldedijk

Scheldedijk stroomafwaarts

We verlieten de dijk langs de Schelde en wandelen hier door de potpolder, nabij de Rupelmondse Kreek

Van op de Blauwe Gaanweg kunnen we in de verte over de Schelde de toren van de Sint-Bernardusabdij van Hemiksem zien

Blauwe Gaanweg

PictographPhoto Altitude -7 ft

In de waterloop rechts werd een Visvriendelijke sluis gebouwd, zodat er een uitwisseling gebeurt van vissen tussen polder en Schelde

PictographPanorama Altitude -0 ft

Splitsing Dweerse Gaanweg (Rechts) en Lange Gaanweg (Links)

PictographPhoto Altitude -2 ft

Speelbos nabij de splitsing Dweerse Gaanweg en Kemphoekstraat

PicNic plaats aan Donkpad

Voetpad door de bosjes aan de Barbierbeekgeul

Barbierbeek

PictographPhoto Altitude -5 ft

Kijkende naar Umicore op de andere Scheldeoever van langszij de Barbietbeek

PictographPhoto Altitude -8 ft

Wilde kaardebol (Dipsacus fullonum).De bloemhoofdjes van de kaardebol werden in de middeleeuwen gebruikt voor het ruwen van wollenlaken. Hiertoe werden kaardebollen in een kruisvormige houten houder bevestigd. Later waren er zelfs machines voor het ruwen van weefsels met behulp van de kaardebol.

Na de ontpoldering kwam dit gebied regelmatig onder water te staan waardoor de bomen afstierven.

Sas tussen Barbierbeek en Schelde

Schouwen van Umicore (vroeger Union Minière), aan de overkant van de Schelde

Veerdienst over de Schelde tussen Kruibeke en Hoboken voor voetgangers, fietsen en bromfietsen tot 50cc. Afvaarten: Behoudens overmacht of uitzonderlijk onderhoud: 2 afvaarten / uur.

Door het gebied Kruibeke-Bazel-Rupelmonde waarin we vandaag wandelden loopt ook Grote Routepad GR5a, de 575km lange Wandelronde van Vlaanderen

PictographLake Altitude 13 ft

Rupelmondse Kreek

Rupelmondse Kreek (Lake/Pond)

St-Bernardus abdij

De Sint-Bernardusabdij van Hemiksem was een cisterciënzerabdij uit de 13de eeuw, die opgeheven werd tijdens de Franse Revolutie. De religieuzen trokken naar Bornem, de kerk werd afgebroken en de gebouwen kregen allerlei bestemmingen, van hospitaal tot gevangenis en uiteindelijk eigendom van de gemeente die ze als administratief centrum en serviceflats gebruikt.