Portillón de Benás (ball de Benás)

June 9, 2014
June 2014

near Saint-Mamet, Midi-Pyrénées (France)

(IBP=104HKG)

Excursió per la part alta d'aquesta vall pirinenca a la zona fronterera.

Sortim de l'aparcament que hi ha al gual de la Pleta de la Sarra (on hi ha la barraca d'informació i la barrera). Anem pujant pel marge dret de l'Ésera creuant diferents barrancs gràcies a algunes passeres fins al fons del Plan de l'Espital (el qual queda al marge esquerre del riu). Al final del pla creuem el riu per un pontet (fotografia 1) i poc després deixem a mà dreta el camí que puja cap al Pla de La Besurta. Agafem el camí que va pujant per la Canal de Peña Blanca (fotografia 2) i per la paret d'aquesta última fins que arribem dalt de la Peña Blanca (fotografia 3). Aquí per unes comes ondulades (fotografia 4) arribem sota el Portillón de Benás (lloc on hi havia la Casa Cabellut). Degut a la quantitat de neu i la pala que hi ha fins el Portillón decidim baixar cap a La Besurta. Anem baixant per les comes nevades fins a trobar el camí que ve del Pòrt dera Picada (enllaç cap a la Val d'Aran)(fotografia 5). Agafem per la zona coneguda com La Costera fins que a una altitud d'uns 2100 metres trobem un senderol fitat que ens portarà als Ivons de Vilamuerta.

De l'estanyol inferior ens arribem fins al Pla de La Besurta (bar a l'estiu) i d'allà agafem el sender que ens portarà pel Pla d'Estanys cap a la cruïlla que em trobat a l'anada passant que un bonic bosc i amb vistes sobre el Plan de l'Espital (fotografia 6).

Part sud de l'itinerari 39 de la guia Guía del Valle de Benasque (Barrabes Editorial)
Mapa Aneto Maladeta 1:25000 (Editorial Alpina - GeoEstel)

Reportatge fotogràfic a https://picasaweb.google.com/104992692943614428914/PortillonDeBenas?authuser=0&feat=directlink