Photo ofPortillo de Ernaz-Piedra de San Martin-Portillo de Batikotxe-Pico d' Anie o Auñamendi-Col des Anies Photo ofPortillo de Ernaz-Piedra de San Martin-Portillo de Batikotxe-Pico d' Anie o Auñamendi-Col des Anies Photo ofPortillo de Ernaz-Piedra de San Martin-Portillo de Batikotxe-Pico d' Anie o Auñamendi-Col des Anies

September 2, 2019
August 2019

near Arette-Pierre-Saint-Martin, Nouvelle-Aquitaine (France)

RECORDA si et posiciones sobre " Veure més " (de color blau) que es troba al final de la descripció del recorregut, enllaçaràs amb el programa Google Fotos que té les fotografies de l' excursió.
Sortida - arribada: Portillo d'Ernaz o Col de la Pierre Saint Martin. Per arribar agafarem carretera NA-1370 que surt de Izaba-Isaba i puja al Coll.

Agafarem el camí de la famosa Piedra de San Martín (Muga 262), testimoni i notari del compromís ancestral per l'ús de pastures i fonts de la zona. En aquest lloc els habitants de la Vall francesa de Baretous, paguen cada any, en la diada del 13 de Juliol, el tribut de tres vaques als habitants del Vall del Roncal pels drets de pastures.
El camí que puja en direcció sud, és ben fressat i senyalitzat amb pintura groga ens portarà al Col d'Arlas i la font de la Contienda (la única que trobarem). Voltarem el Pico d'Arlas per la cara de Ponent per arribar al Portillo de Batikoxe.
Més endavant trobarem el Refugio de los Espeleólogos. Voltarem el Pic de Murlon per la cara de Llevant per trobar una clotada en la que tenim una cruïlla (pal de ferro). En direcció a Llevant marxa tot baixant el camí que farem servir per tornar.
Aquí deixem les senyals grogues i en seguirem unes de vermelles molt velles. El camí (fressat i amb fites) marxa en direcció al sud per portar-nos a la zona Càrstica. Aquí cal anar amb precaució i no perdre el camí, tot el camí es ple d'esquerdes i forats fins que sortirem de la zona Càrstica.
En sortir de la zona Càrstica el camí ben fitat, marxa en direcció al sud-est, per més endavant començar la pujada (pintura vermella) al Pic. En aquesta pujada el camí ens porta a pujar per una petita canal en la que ens caldrà fer alguna petita grimpada .
En sortir d'aquesta canal el camí puja fent petites llaçades. Un tros amunt trobem una cruïlla i ens retrobem amb la pintura groga fins el Pic d'Anie. És un pic amb molt bones vistes d'aquestes contrades.
La baixada la farem desfent un tros el camí de l'anada fins la cruïlla. Aquí seguirem el camí més fressat que és el que té la pintura groga que baixa en direcció al nord-est. En aquesta baixada trobarem dues petites canals, on ens caldrà fer unes petites des grimpades.
La resta del camí no té cap dificultat, és fressat i senyalitzat amb la pintura groga. En arribar al Col des Anies ens trobem amb el GR que comparteix recorregut. Aquest camí ens portarà a la cruïlla de sota el Pic de Murlon on ens retrobem amb el camí de l'anada.
A partir d'aquí desférem el camí de l'anada fins el lloc de sortida (Portillo d'Ernaz).

Cartografia: Editorial Alpina, mapa Valles de Belagua i Roncal.