Portell de l'Infern i Salt d'en Robert des dels Mangraners (Massís del Port)

Photo ofPortell de l'Infern i Salt d'en Robert des dels Mangraners (Massís del Port) Photo ofPortell de l'Infern i Salt d'en Robert des dels Mangraners (Massís del Port) Photo ofPortell de l'Infern i Salt d'en Robert des dels Mangraners (Massís del Port)

July 25, 2019
July 2019

•   4.5 3 Reviews

near Ballestar, Valencia (España)

Recorregut circular per alguns dels indrets més singulars i feréstecs del sector sud-est del magnífic massís del Port, en què destaquen el Portell de l'Infern, el barranc del Salt i el Salt d'en Robert. Es tracta d'un itinerari representatiu de la morfologia -variada, irregular i feréstega- del massís del Port: elevacions acinglerades, colls, barrancs i engorjats, fondalades... juntament amb testimonis de l’antiga presència humana com ara masos, terrasses i camps de conreu delimitats amb pedra seca, antics camins que encara conserven part del seu empedrat, fonts... amb l'afegit d'uns excel·lents paisatges de l'abrupte relleu d'aquesta part de la serralada.

El punt de partida de la ruta és el petit nucli de cases dels Mangraners on s'arriba per una pista que cal prendre immediatament després de passar el pont que travessa el petit pantà de la Sènia/Ulldecona, que vorejarem pel seu vessant occidental. Des dels Mangraners, primer una pista indicada i després un corriol remunten per l'escarpat vessant oriental de la Mola de Magraner per, a través de l'estret de la Mola, progressar en paral·lel al barranc del Solà d'en Brull fins arribar a l'altiplà homònim.

Continuant la marxa des del Solà d'en Brull, amb el barranc de la Tenalla a la nostra esquerra, remuntarem pel fressat corriol fins a l'espectacular Portell de l'Infern, un antic pas enlairat que facilitava la comunicació entre Fredes i la Sènia. Al Portell progressarem per una àmplia cornisa natural sota escarpats contraforts, amb amplíssimes i belles panoràmiques del feréstec barranc del Salt i de la successió de muntanyes, cingleres i agulles que el delimiten, amb el Tossal d'en Cervera i el Negrell entre elles. En aquest tram del camí val la pena grimpar a un curt i aeri sortint de roca d'espectaculars i abismals vistes.

El camí --definit, ben senyalitzat i que encara conserva alguns trams de l'antic empedrat-- continua ascendint cap a Fredes, passant per les ruïnes del mas de Pixon i una extensa i bella zona d'antigues terrasses de conreu de pedra seca. El camí surt a una cruïlla indicada en què travessarem una pista per continuar la marxa en direcció a Fredes per terreny planer, passant per l'antiga font del Teix (acostuma a estar eixuta) fins a una altra cruïlla indicada en què, sense necessitat d'acostar-se al poble, començarem a davallar cap al Barranc del Salt.

El camí de baixada progressa pel vessant meridional del barranc fins a una desviació (arranjada amb esglaons) que ens portarà al magnífic i refrescant Salt d'en Robert, amb un degoteig d'aigua continu. Passat el salt el desnivell es suavitza i el barranc s'eixampla desembocant en una pista que passa pel refugi de la Tenalla i acaba al barranc de la Fou, el barranc principal d'aquesta àrea del massís. Seguint aquesta pista a la dreta ens retrobarem amb el punt d'inici, completant els gairebé 16 km i 800 metres de desnivell positiu d'una interessant i molt recomanable ruta pel sempre sorprenent Massís del Port.

Desviació corriol

Solà d'en Brull (Pal indicador)

10 Portell de l'Infern

toniggd Nov 3, 2019

Una ruta fantástica

Germinal V. Nov 9, 2019

Me n'alegro que l'hagis gaudida.
    Salut i bona muntanya!

• Photo of Cames ajudeu-me!
    Cames ajudeu-me! Jul 13, 2021

Molt xula i fàcil de seguir! Gràcies!

Germinal V. Jul 13, 2021

Perecta definició! Salut!

• Photo of ropski versteeg
    ropski versteeg Jan 16, 2024

I come back to hike this route again!

Germinal V. Jan 16, 2024

No n'hi ha per menys! És una excel·lent ruta, ben representativa del relleu i els paisatges del magnífic Massís del Port.