Port de Tudons - Font de l'Arbre - Cresta Aitana - Port de Tudons

January 11, 2013

near Alcolecha, Valencia (España)

Per compensar els generosos àpats nadalencs, el 27 de desembre del 2012 ens ajuntem, en un dia fresc i asolellat, Toñi, Sergio, Jorge i Sergi per cremar unes quantes d'eixes calories. La ruta l'he calificada de "difícil" per la distància, per la dificultat al Pas de la Rabosa, pel fred que podria fer en hivern i pel descens de l'Aitana per un sender empinat i no marcat. El nostre GPS va indicar més de 19 quilòmetres, malgrat els 16 que marca Wikiloc.

Eixim del Port de Tudons, per un sender que es troba a mà dreta a uns 200 metres passat el coll, en direcció Alcoleja. A poco a poc pugem per una pista en la zona d'ombria de la serra d'Aitana fins a la Font de l'Arbre, on hi ha taules per a menjar les coques que duem. Anuncien un restaurant i habitacions en alguna de les cases que hi ha al costat. La ruta es pot retallar si arribem en cotxe fins ací, però la pista està en condicions molt roïnes per a turismes.

Prenem el camí cap amunt i fem uns 3 o 4 quilòmetres més en pista cap a la Font de la Forata. Ací no hi ha taules però sí una gespeta molt còmoda per tirar-se al sol i menjar més coca.

Després d'agafar forces, continuem cap amunt i seguim un sender que està marcat com "Sender Botànic de la Rabosa". Ens acostem cada vegada més a la paret de l'Aitana. Arribem al Pas de la Rabosa on cescalem unes roques, de vegades utilitzant les mans, i passem per un estret tallat per arribar a la zona asolellada on es troben els avencs del Partagat. Les vistes des d'ací dalt són espectaculars, i els avencs una curiositat.

Baixem uns 200 metres a una petita plana on hi ha un senyal que indica Benifato. En lloc de continuar la senda, girem cap a la dreta i comencem la darrera pujada cap a la base militar, camp a través en una zona de matoll baix.

No sembla possible envoltar la base militar per la zona nord, la tanca està molt prop del penya-segat. Prenem l'opció sud i una vegada arribem a l'altre costat del recinte, continuem per la carretera fins a la darrera antena. Es tracta de una roja i blanca envoltada d'una tanca i d'un edifici en mal estat. Rodegem l'antena i continuem per la cresta de l'Aitana altra vegada camp a través, encara que sembla que hi ha feblement marcat un caminet.

A partir d'ací no hi ha camins ni referències. En cert moment, considerem intentar enllaçar amb el camí per la paret de la serra. Finalment deixem de banda la idea i contunuem per la cresta. Pugem dos tossals, fins que estem en front de la Font de l'Arbre. Veurem que el penya-segat s'ha fet accessible i baixem per enllaçar amb el camí que du a la Font de l'Arbre i pel qual ja hem caminat este matí. Hi ha alguns punts blaus i piles de pedres que indiquen el camí, però és bàsicament camp a través.

Caminem uns 500 metres més per arribar a la Font de l'Arbre i quatre quilòmetres més fins al Port de Tudons.

El paisatge de l'ombria de l'Aitana és preciós i les vistes espectaculars. Respecteu la natura, no embruteu ni feu soroll.