Photo ofCamins de memòria. La ruta de l'exili al Pallars: els fugitius del Port de Salau Photo ofCamins de memòria. La ruta de l'exili al Pallars: els fugitius del Port de Salau Photo ofCamins de memòria. La ruta de l'exili al Pallars: els fugitius del Port de Salau

August 13, 2023
August 2023

near Bonabé, Catalunya (España)

El Port de Salau és un d'aquells llocs que integra en un petit espai tota l'essència dels Pirineus: la bellesa del paisatge, una amarga història d'exili i de fugitius i la història de les més grans empreses humanes.
Cal una explicació.
La pujada al Coll per la vall d'Isil és quelcom d'espectacular, mà a mà del Noguera Pallaresa que ens deixa vistes inolvidables.
Nosaltres, vàrem optar per aparcar el cotxe a les Bordes de Bonabé i resseguir una llarga pista fins a la Coma dels Vinyals. Aquest ascens té unes grans vistes sobre la vall, el riu i el massís de Moredo, però en canvi, al tractar-se d'una pista, el camí és llarg i monòton (ah! i ben ple de tifes de vaca!), El camí més habitual al port de Salau surt del Refugi del Fornet, des d'on resseguint uns metres amunt per la pista, arrenca a l'esquerra un camí ben indicat com a Espais de Memòria-Camins de l'Exili, assenyalats per Memorial Democràtic. Possiblement, aquest ascens és més muntanyenc i més atractiu.
Si deixeu el cotxe a Bonabé, recordeu que a l'estiu, cal reservar plaça al pàrking.
Bé, i ara ve el millor.
Per aquest port transitaren molts refugiats republicans, en una fugida dramàtica, però també molts refugiats fugint del Nazisme durant la II Guerra Mundial. Per tant, és un indret especial, dur i ple de dolor, on sents realment el dolor de la història i de la cara humana més fosca.
Però alhora, és un indret ple de llum. El paisatge i el propi pas són impressionants, lluents, si busqueu bé, podreu observar prats de flors de neu i a més, en aquet port queden les restes d'una impressionant gran obra d'enginyeria que transportava la fusta entre els vessants pirinencs per tallar-la a les serradores.
Les dues cares de l'home. Una excursió imprescindible al Pallars. Els Pirineus, com a espai de gaudi però també de dolor.
Al Refugi del Fornet podeu dinar i prendre un refresc. Aquí es pot aparcar sense fer reserva.