Ponta do Pargo

December 26, 2019
December 2019

near Ponta do Pargo, Madeira (Portugal)

We zijn begonnen bij Miradouro do Fio bij Restaurant O Farol. Na ongeveer 200 meter zijn we links een pad opgegaan dat naar beneden gaat. Niet doen , 200 meter op het pad besloten we terug te gaan. Te gevaarlijk. Later spraken we met iemand uit de buurt , het is beter om dat pad omhoog te lopen dan omlaag.
We zijn door gegaan naar de vuurtoren en daar weer een pad op gegaan . We hebben hier wel vaker gelopen , natuurlijk. Van hier zijn we naar Miradouro da Garganta Funda gelopen. Echt iets voor toeristen . Gelukkig zijn we vaak vroeg en is het daar dan lekker rustig . We zijn terug gelopen en na 500 meter zijn we recht een pad opgegaan . Mooi pad. Maar omdat we ook weer hier nooit eerder zijn geweest , was het niet zeker hoe het pad liep . We zagen aan de andere kant van de Vallei een pad, dat er erg moeilijk uit zag. En omdat we niet de hele dag tijd hadden om steeds terug te gaan , besloten we het zekere voor het onzekere te nemen en terug te gaan.
Op de weg terug kwamen we dus de man tegen die hier echt veel rond loopt , een zogenaamde locale . Soa had een gesprek met hem, hoe dit pad verder liep. Het was inderdaad daar omhoog wat we dachten , het was volgens hem goed te doen. Niet vergeten , het is zijn leven , daar rond te lopen. Ze hadden het ook over andere padden daar in de buurt. Hij vertelde dat er pas geleden dus wel een vrouw van de rotsen was gevallen. Die had het niet overleefd. De boodschap is dus , wees voorbereid, luister naar je voel. En doe geen domme dingen. Lopen op Madeira is zeer mooi , maar....
We zijn gewoon terug gelopen naar de auto. We gaan deze padden zeker weer eens doen, en dan wel helemaal. Maar we moeten goed in ons vel zitten en een goed gevoel hebben . Anders wordt het gewoon weer terug.