Photo ofPont de Suert a Erill la Vall - Ruta de l’aigua 1a etapa (ermita Remei, mirador del salencar -Barruera -Erill la vall-1a etap Photo ofPont de Suert a Erill la Vall - Ruta de l’aigua 1a etapa (ermita Remei, mirador del salencar -Barruera -Erill la vall-1a etap Photo ofPont de Suert a Erill la Vall - Ruta de l’aigua 1a etapa (ermita Remei, mirador del salencar -Barruera -Erill la vall-1a etap

August 24, 2020
August 2020

near el Pont de Suert, Catalunya (España)

Pont de Suert a Erill la Vall - Ruta de l’aigua 1a etapa (ermita Remei, mirador del salencar - Barruera - Erill la vall. 1a etapa

Magnífica i poc coneguda travessa que a cavall entre Catalunya i Aragó ens endinsarà en les valls de Boí, Barravés i Castanesa. El número ideal d’etapes per realitzar la travessa és 4, tot i que també es pot fer en 5 dies partint l’última etapa en dos. El desglossament de les etapes és el següent:

ETAPA 1: El Pont de Suert - Erill la Vall ( 19,32km, +675m, -267m, 6h)

Sortirem de davant de la botiga dels organitzadors de la travessa (Free Flocks) al carrer ciutat de Lleida 13, en direcció al riu. Un cop arribem al pont seguirem qualsevol dels dos camins paral·lels al riu, a un costat i a l'altre; si creuem el pont i continuem cap al nord, caminarem pel camí del aigua, senyalitzat com a tal. Ens trobarem un següent pont que creuarem per seguir la vora del riu fins el punt en el que es troba amb el riu Noguera de Tor, que des d'aquest moment el prendrem com a referència.
Creuarem la carretera nacional i prendrem la pista forestal principal fins al punt en el que deixarem la pista a l'esquerra per
agafar un camí costerut a la dreta marcat amb els indicadors del camí del aigua direcció Caldes de Boi. Aquest camí discorre majoritàriament per zones agradables i de força ombradiu Al cap de poca estona passarem per l'Ermita del Remei i el pont romànic del Castell de Tor; un cop aquí, el camí continua sense pèrdua fins al pantà deLlesp, un lloc esplèndid per l'observació d'aus i altres espècies d'animals. Arribat aquest punt, tenim la possibilitat de continuar per el camí de Salencar o per la pista cap al Pont de Saraís, que poc desprès es convertirà un altre cop en sender fins arribar a la pista asfaltada que porta a Iran e Irgo, poc abans d'arribar, una mica amagada i ubicada a la nostre esquerre trobarem una font. Caminarem uns metres carretera avall, fins a trobar els pals indicadors que ens portaran per un magnífic sender. Passarem sota el Pont de Saraís i sense deixar el camí arribarem al pont sobre el riu a l'alçada del pantà de Barruera, per on creuarem. Seguirem fins el interior del poble per l'espai protegit del Salencar de Barruera per la vora esquerra de l'aigua. Gairebé ja dintre del poble, arribarem a un altre pont sobre el riu, per on continua el camí de l'aigua i es en aquest punt on el deixarem. Pujarem cap a l'església romànica de Sant Feliu, per després arribar a la carretera, seguint direcció nord i a les afores del poble prendrem el sender situat a la dreta que indica direcció Erill la Vall; el camí sempre passa per la vora esquerra del riu, entre senders i
pistes, per acabar creuant poc abans d'arribar al poble, la carretera per un túnel, ara amb major pendent. Arribarem al centre
del poble de Erill la Vall a les portes de l'església romànica de Santa Eulalia.

PictographRiver Altitude 2,746 ft

Riu

Creuem ctra

Photo ofErmita mare de deu del remei i pont del remei Photo ofErmita mare de deu del remei i pont del remei Photo ofErmita mare de deu del remei i pont del remei

Ermita mare de deu del remei i pont del remei

La seva aparició cal localitzar-la a mitjan segle XVIII, amb forta devoció mariana. No es pot donar una descripció de l'antiga ermita, ja que fou enderrocada amb la finalitat de construir-ne una de nova al mateix lloc. Ermita: L'accés es fa pel caminet que arrenca tot just davant del poble. Es pot aparcar el cotxe i arribar-hi passejant en cinc minuts. L'indret es pot visitar a qualsevol hora, ja que no es necessita clau per entrar a l'ermita. Pont del Remei : Prop del poble de Castelló de Tor trobem el pont del Remei, que fou construït per salvar l'obstacle natural del riu Noguera de Tor. Aquest pont fou bastit al segle XII, al mateix temps que les esglésies de la vall. L'accés es fa pel caminet que arrenca tot just davant del poble. Es pot aparcar el cotxe i arribar-hi passejant en cinc minuts.

PictographLake Altitude 3,031 ft

Mirador salencar de llesp

Salencar de barruera

PictographRiver Altitude 3,537 ft

Riu

PictographBridge Altitude 4,072 ft

poble erill la vall

Erill la Vall és un dels pobles que formen el terme municipal de la Vall de Boí, a l'Alta Ribagorça. Fins al 1996 pertangué al municipi de Barruera, quan canvià el seu nom per l'actual. Formava part del terme primigeni de Barruera. S'hi accedeix per un trencall de la carretera L-500, 3 quilòmetres al nord de Barruera, que en 500 metres de forta pujada mena al poble d'Erill la Vall, enlairat just a ponent de la carretera. Centra el poble l'església romànica de Santa Eulàlia d'Erill la Vall, al costat de la qual es troba el Centre d'Interpretació del Romànic de la Vall de Boí. El nucli antic d'Erill la Vall està declarat bé cultural d'interès nacional. El nucli antic del municipi està situat a 1255 metres d'altitud, al fons de la vall de Boí, a la dreta de Tor, al peu del pic d'Erill de 2627 metres. El nucli de població es troba en un replà elevat sobre la riba dreta del riu Noguera de Tor. Es tracta d'un agrupament relativament concentrat format per una agregació irregular d'unitats agrícoles ramaderes i residencials, generalment agrupades al voltant d'un espai pavimentat destinat a era i que deixen entre si amplis espais buits, alguns dels quals es destinen a horts. Al nucli s'hi arribava antigament pels camins de Boí i de Caldes (que eren de bast) i des de fa una trentena d'anys s'hi arriba per la carretera nova que uneix amb la que puja per la vall. Aquesta nova carretera ha fet canviar lleugerament la morfologia del nucli. Del conjunt sobresurt l'església de Santa Eulàlia d'Erill la Vall, el campanar de la qual és una important fita visual i el seu cementiri annex. La construcció, a principis dels anys seixanta, d'un hotel pròxim a l'església, espatlla el perfil de la població. L'església és un notable edifici romànic del grup de la vall de Boí, d'una sola nau, amb cobertes de fusta, absis semicircular i dues absidioles al costat de la nau, pòrtic i campanar quadrat. A principis del segle XX l'arquitecte J. Salvadó trobà a la sagristia l'important grup escultòric romànic de fusta del Davallament d'Erill la Vall (segle XII), conservat al museu episcopal de Vic; dues imatges del grup són al Museu Nacional d'Art de Catalunya. Es tractava d'un element de la jurisdicció de l'abat de Lavaix. Els edificis són, gairebé en la seva totalitat, de maçoneria vista i teulades de lloses de pissarra. Les activitats econòmiques tradicionals (ramaderia i agricultura) han estat ampliades amb la hotelera i altres dedicades al lleure i turisme (cases de colònies, trekking, construcció d'apartaments,...) que han provocat una aturada en el progressiu despoblament tradicional i fa pensar, fins i tot, en certa represa.