Poco da Neve

August 7, 2010

near Curral das Freiras, Madeira (Portugal)

Deze wandeling gaat van start aan de iglo van Poco da Neve. Deze 8m diepe iglo werd gebouwd in 1813 en werd vroeger gebruikt om in de winter ijs in te bewaren die dan naar beneden gebracht werd in lederen zakken. Dit was natuurlijk in de tijd dat elektriciteit nog niet bestond of aanwezig was op Madeira.
Daal het pad af dat langs de iglo loopt en na 50m bereikt u een splitsing, volg rechts. De wandeling is gemarkeerd met roodgele merktekens, al moet je soms goed kijken om ze te vinden. Het eerste stuk gaat door dicht struikgewas en je wandelt langs een mini-levada die steil naar beneden gaat. De mini-levada gaat verderop samen met de Levada do Barriero die her en der ondergronds is in de vorm van een afvoerbuis. Je passeert enkele schitterende vergezichten op de vallei aan uw rechterkant en wat verderop bereik je het laagste punt van uw wandeling. Deze blijft u verder volgen tot u een splitsing aan uw linkerkant tegenkomt die met een rood bolletje op grond gemarkeerd is. Je moet uitkijken want het is niet echt duidelijk. Volg het pad omhoog en je komt op een aardeweg die naar boven loopt en wat verderop terug naar beneden tot aan een asfaltweg. Ga hier linksaf en neem na enkele minuten rechts het grindpad richting Casa de Buro. Volg hier goed de merktekens want het is niet altijd even duidelijk waar de goede richting is. Het grindpad neemt een bocht naar links steil omhoog en wat later bereik je opnieuw de asfaltweg. Steek deze nu recht over naar het pad aan de andere kant. Laat het waterreservoir links van u liggen en ga rechts het pad op de rotsen op. Verderop ziet u enkele merkwaardige rotsen, daar moet u naar toe. Het pad is nu weer makkelijk te volgen en enige tijd later bereikt u Casa do Arriero. Profiteer van enkele prachtige uitzichten op deze verlaten plaats. Vanaf hier ziet u opnieuw uw einddoel en het pad laat zich hier terug gemakkelijk volgen tot u terug aan de iglo bent