Poblet - La Pena - Mola dels Quatre Termes - Els Cogullons - La Pena - Poblet

Photo ofPoblet - La Pena - Mola dels Quatre Termes - Els Cogullons - La Pena - Poblet Photo ofPoblet - La Pena - Mola dels Quatre Termes - Els Cogullons - La Pena - Poblet Photo ofPoblet - La Pena - Mola dels Quatre Termes - Els Cogullons - La Pena - Poblet

2026
January 19, 2014
January 2014

near L' Espluga de Francolí, Catalunya (España)

Es tracta d’una ruta per les muntanyes de Prades, sortint dels 498 metres i arribant a una cota màxima de 1120 metres. El temps total de la ruta, amb parades, esmorzar i gaudir de les vistes a la Mola dels Quatre Termes, és de poc menys de sis hores. La estadística dona un temps en moviment de 5 h i 2 minuts, un desnivell acumulat de 959 metres i 22,3 km de recorregut. Una ruta que és força accessible per tothom, especialment si un cop arribat a les Tres Creus, desfeu el camí pel mateix lloc d’anada.
Començarem des de l’esquena del Monestir de Poblet , on haurem deixat els vehicles al mateix inici de la ruta, just entre les fonts de ferro i la casa de colònies. De seguida trobarem diverses desviacions que indiquen el camí a la Pena per diverses graveres però no els agafarem. A poc del inici, creuarem el barranc de la Pena fent quasi mitja volta i a partir des de allí començarem a pujar un desnivell important, però amb trams plans que ens permetran recuperar.
Sortim del camí per entrar a la pista forestal i veurem una mica per sota, un antic pou de glaç força alt, amb la particularitat de tenir una construcció hexagonal al seu interior. Continuem per la pista i passant pel costat d’una paret on després de les pluges hi ha un salt d’aigua. Seguim per la pista i entrarem en una finca amb una casa que va pertànyer a un ministeri de l’estat espanyol i actualment a la Generalitat de Catalunya, la qual la utilitzen els forestals. Val la pena veure la font que hi ha a l’interior de la finca. Just sortint de la finca, trobarem una altra font d’on podrem carregar d’aigua bona.
Finalment fent unes lleugeres grimpades, arribem al mirador de La Pena a uns 960 metres d’alçada, des d’on es poden veure els Pirineus.
Continuem pel GR, seguint les marques vermelles i blanques, ja amb poc desnivell i per mig de boscos de pi i alzina, fent el Coll de la Creu de l’Ardit, el Coll de la Mola, agafant allí la pista de Rojals, veurem a la nostra esquerra el refugi dels Cogullons molt a prop, especialment quan creuarem una petita plana de roca i arribem a la taula dels Quatre Batlles, dita així perquè allí s’uneixen quatre termes municipals.
Des d’allí ja estem molt a prop de la Mola dels Quatre Termes, on hi ha les Tres Creus (de fet, en són quatre, ja que n’hi ha una de petita molt a prop de les altres) Quan hi arribem, el primer que veurem serà una roca a la qual es va buidar l’interior i es va fer canal a la part superior per recollir l’aigua de pluja. En un costat hi ha una aixeta, encara que tenint en compte que és aigua quieta i tota la porqueria que s’hi ha anat acumulant, no deu ser potable.
Des de la Mola, si el temps ho permet, hi veurem per la part de les Tres Creus, Farena, Capafonts, l’Ermita de la Mare de Déu de Barrulles. Des de la part NE, tota la comarca de l’Urgell i els Pirineus.
Tornem reculant camí però ens desviem per passar pe la pedania dels Cogullons, la qual pertany al terme de Montblanc. Passem per sota de la pedania i després ens desviem a l’esquerra, en un camí amb forta pendent que ens portarà fins a l’inici del barranc del Pinró, d’on agafarem la pista cap a l’esquerra fins tornar a enganxar el camí d’anada, just a la cruïlla de la pista de Rojals.
Des de allí ja només anem desfent camí.

01 Pou de Glaç

02 Mirador de la Pena

03 Taula dels Quatre Batlles

04 Les Tres Creus

05 Els Cogullons

• alba_sol Nov 21, 2019

Perfecte per fer una ruta de matí