پنج قله ساوالان -جانپناه غربی

August 4, 2021
July 2021

near Panāhgāh-e Sabalān, Ardabīl (Iran)

گزارش صعود 5 قله ساوالان (سلطان- کسری- هرم1- هرم2- هرم3)
موقعیت: استان اردبیل شهرستان سرعین و مشکین شهر
این صعود در تاریخ 6 مرداد ماه 1400 روز چهارشنبه بهمراه باشگاه کوهنوردی اورست تبریز متشکل از 29 نفر به مدیریت آقای احد نصیرزاده و خانم رفعت حسنی از سمت جنوبی ساوالان از پیست اسکی آلوارس شروع و در روز جمعه 8 مرداد در قسمت شمالی در منطقه شابیل پایان یافت.
حدود ساعت 12 ظهر روز چهارشنبه در پیست اسکی آلوارس سرعین از ماشین پیاده شده بعد از آماده شدن و بستن کوله ها با نیسان هایی که قبلا توسط باشگاه هماهنگ شده بود، راهی بالا شدیم ( به سمت غرب پیست) بعد از حدود 30 دقیقه و پیمایش حدود7 کیلومتر از ماشین پیاده شده و آماده صعود شدیم. ساعت 13:30 دقیقه از ارتفاع 3617متر صعود خود را استارت زدیم.
مسیر صعود در بعضی جاها تقریبا پاکوب مشخصی ندارد. برنامه روز اول صعود تا کاسه کسری بود. این صعود حدودا 6 ساعت کوهپیمایی تقریبا با شیب ملایم دارد.
بعد از حدود 2 ساعت صعود به مدت نیم ساعت برای صرف ناهار توقف کردیم.
حدود ساعت 7 عصر بعد از طی مسافت تقریبی 5 کیلومتر به کاسه میانی کسری و هرم ها که به کاسه کسری معروف هست در ارتفاع 4416 متری رسیده و شروع به برپایی چادر برای استراحت و شب مانی روز اول نمودیم. ناگفته نماند در این قسمت بعلت ناهمواری ها پیدا کردن محل کمپ کمی دشوار است.
بنا بر اعلام سرپرست محترم گروه جناب نصیرزاده قرار بر این شد که ساعت 5 صبح روز پنجشنبه برای صعود قله کسری آماده باشیم. ولی به دلیل اینکه هوا زیاد مساعد نبود، سرپرست محترم اعلام کردند صعود یک ساعت با تاخیر خواهد بود. نهایتا ساعت 6 صبح همه گروه با انرژی و روحیه عالی شروع به صعود کردیم.
توضیح اینکه که چادر ها را جمع نکرده بودیم و نیز صعود کسری از محل کمپ نیازی به کوله پشتی ندارد.
بعد از 1 ساعت کوهپیمایی بالای قله کسری به ارتفاع 4579متر بودیم همه اعضا بعد از گرفتن عکس آماده پایین آمدن شدند و نهایتا بعد از 20 دقیقه در کنار چادر هایمان بودیم.
چادر ها را جمع کردیم و کوله پشتی را بستیم برای صعود هرم ها
در مرحله اول هرم 3 با ارتفاع 4589 متر صعود شد. (بخشی از مسیر صعود بدون کوله پشتی انجام گرفت)
در مرحله دوم هرم 2 با ارتفاع 4618 متر صعود شد.
و نهایتا در مرحله سوم هرم 1 با ارتفاع 4604 متر صعود شد.
توضیح اینکه مسیر هرم ها سنگی بوده و تقریبا پاکوب ندارد. و نیز صعود هرم 2 دست به سنگ به سمت بالا دارد. و صعود هرم 1 مستلزم عبور از تیغه مابین هرم 1 و 2 می باشد که در بیشتر نقاط طناب و سیم بکسل ثابت گذاری شده و لازم است با نهایت دقت و احتیاط صعود شود. توجه شود که علاوه بر اینکه مسیر عبور تقریبا سخت است باید شناخت کاملی از مسیر داشت، چون احتمال اشتباه رفتن و گم کردن مسیر زیاد می باشد. همچنین همراه داشتن طنابچه انفرادی، تسمه و کارابین توصیه می شود.
بعد از صعود هرم 1 شروع به فرود به سمت هرم چال(کاسه میانی هرم ها و سلطان) که در ارتفاع 4234 متری قرار دارد کردیم. که حدودا 2 ساعت به طول می انجامد. این مسیر پاکوب و شن اسکی بوده و شیب بسیار تندی دارد. به دلیل همین شیب تند در مسیر سنگ پرتاب می شود که باید در صعود های گروهی احتیاط لازم را مد نظر داشت.
توضیح اینکه تا این قسمت از مسیر دسترسی به آب وجود ندارد.
بعد از حدود 45 دقیقه استراحت و صرف ناهار در هرم چال به سمت جانپناه غربی یا همان سنگ قارتال(عقاب) با ارتفاع تقریبی 4220 متر که محل کمپمان خواهد بود حرکت کردیم. این مسیر در ابتدا کمی صعود با شیب ملایم دارد سپس تقریبا به صورت بدون شیب و راهپیمایی می باشد. در این مسیر می توان از آب جاری شده برف ها آب پر کرده و بعد از جوشاندن مصرف نمود.
حدود ساعت 6 عصر بعد از پیمودن مسافتی در حدود 6 کیلومتر طی مدت زمان 12 ساعت به محل کمپ رسیدیم و چادرهایمان را برای شب مانی روز دوم و استراحت برپا کردیم.
از آنجایی که غروب آفتاب در این محل صحنه های بسیار زیبایی خلق می کند همه اعضای گروه شروع به عکاسی و ثبت لحظات و خاطرات کردند.
قرار بر این شده بود که فردا صبح ساعت 5 آماده حرکت به سمت آخرین قله یعنی سلطان باشیم ولی بدلیل اینکه هوا شدیدا باد و سرد و همچنین گاهی همراه با بارش برف بود سرپرست محترم اعلام کردند تا یک ساعت صبر می کنیم تا هوا نسبتا بهتر شود. از انجایی که هوا بهتر نشد مجبور شدیم تا ساعت 10 منتظر بمانیم. ولی باز هم هوا نامساعد بود. سرپرست همه را فرا خوانده و اعلام کرد که نظرشان انصراف از صعود سلطان می باشد. تقریبا همه اعضای تیم موافق سرپرست بودیم و نهایتا تصمیم به انصراف از صعود و فرود به سمت شابیل شد.
حدود ساعت 10:45 دقیقه صبح روز جمعه 8 مرداد ماه 1400 از سمت غربی سلطان از مسیر معروف به یالZ شروع به فرود کردیم. ابتدای مسیر پاکوب کاملا مشخصی دارد. بعد از حدود دو ساعت و نیم به محل عشایر مستقرر در دامنه ساوالان که معروف به "اوبا خاوندی" می باشد رسیدیم. از این قسمت به بعد مسیر کاملا مشخص است و از کنار دکل های نیمه کاره تله کابین به راحتی می توان به شابیل رسید. (مسافت 8کیلومتر طی 4چهارساعت)
توضیح 1: ترک مسیر که با جی پی اس گارمین رکورد شده به پیوست این گزارش موجود می باشد.
توضیح 2: از آنجایی که باطری جی پی اس در قسمت هرم چال تمام شد بقیه مسیر از هرم چال تا جانپناه غربی بصورت دستی route شده است.
توضیح 3: مسیر جانپناه غربی تا شابیل رکورد نشده است. ولی با توجه به پاکوب مشخصی که دارد مسیر قابل دسترسی دارد. (شروع این مسیر از سمت شمال غربی سنگ عقاب می باشد.)