Playazo, naar Torre de los Lobos, valle de Rodalguilar en Torre de los Alumbres

Photo ofPlayazo, naar Torre de los Lobos, valle de Rodalguilar en Torre de los Alumbres Photo ofPlayazo, naar Torre de los Lobos, valle de Rodalguilar en Torre de los Alumbres Photo ofPlayazo, naar Torre de los Lobos, valle de Rodalguilar en Torre de los Alumbres

February 6, 2020
February 2020

near Las Negras, Andalucía (España)

Mooie wandeling vanaf het strand Playazo gelegen aan het eind van de vallei van Rodalguilar.

Vanaf de camping in Los Escullos rijden we langs de kust naar Playa del Playazo en parkeren aan het strand. Op de parkeerplaats staan ook weer een tiental campers zoals ook elders aan de stranden gezien maar nu staat er ook een mooie jaren '50 touringcar bij die verbouwd is tot camper.

We lopen langs het strand en beginnen aan het klimmetje naar de Collado del Bergantin, de "bergpas" naar de vallei met uitzicht op het strandje van Bergantin.
Deze vallei blijven we nog even volgen en klimmen nog en stukje hoger om dan op de Collado de San Jose te komen.

Hier eten en drinken we wat om vervolgens de klim te beginnen naar de Cerro de los Lobos, de berg waarop de oude wacht- en signaaltoren staat met daarnaast twee moderne radiotorens.

De oude stenen toren was in vroeger tijd een schakel in een serie torens langs de kust van Almeria die uitkeken naar gevaar vanuit zee en elkaar signalen gaven met vuur/rook bovenop de torens.
Ook verder landinwaarts bij Nijar staat zo'n toren. Het is opvallend dat men elkaar kan zien vanaf dit punt. Iets meer naar beneden of naar rechts of links en het zicht op elkaar is verdwenen.

Wij hebben ook een prachtige wandeling gemaakt bij Nijar en de toren daar bezocht. Om deze te bekijken kun je onderstaande link gebruiken;

Vanaf de top dalen we weer af naar de lunchplek op Collado de San Jose en gaan dan linksaf verder naar beneden om uit te komen bij de ruïne van een oude boerderij, Cortijo la Union en lopen dan verder naar het kruispunt bij La Ermita.
Hier slaan we rechtsaf om een klein stukje de vallei van Rodalguilar te volgen om bij de Torre de los Alumbres te komen.

Deze versterkte toren gebouwd in 1500 was voor de verdediging van de vallei tegen piraten en later werd hij onderdeel van de batterij torens langs de kust.

Na deze laatste stop lopen we over de verbindingsweg naar het strand om bij de parkeerplaats uit te komen en rijden terug naar de camping.

De camping waarop wij verblijven in Los Escullos is een prima uitvalsbasis om de hele omgeving te kunnen bekijken. De camping is ruim van opzet met prima sanitair, een restaurant, winkeltje en een zwembad. Op loopafstand is er het strand van Los Escullos.

Photo ofStart en parkeerplaats in Playa del Playazo Photo ofStart en parkeerplaats in Playa del Playazo Photo ofStart en parkeerplaats in Playa del Playazo

Start en parkeerplaats in Playa del Playazo

Linksaf

PictographMountain pass Altitude 467 ft

Over de Collado del Bergantin

Het wordt op 84 meter een heuse col genoemd, verder het pad langs de helling volgen voorbij het standje van Bergantin naar de Collado de San Jose voor de lunch.

Photo ofLinks omhoog naar de faro de la Polacra Photo ofLinks omhoog naar de faro de la Polacra Photo ofLinks omhoog naar de faro de la Polacra

Links omhoog naar de faro de la Polacra

PictographMonument Altitude 1,012 ft

Torre de los Lobos

Oude wacht- en signaaltoren uit de 18e eeuw. Deze toren vormt met een serie andere torens langs de kust en met de toren in Nijar een bastion om de "vijanden" vanuit zee vroegtijdig te signaleren. Op een eerdere wandeling zijn we bij de toren in Nijar geweest. De link voor deze trip; https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/nijar-watermolen-route-tussen-nijar-en-huebro-46254054

Rechtsaf het smalle paadje afdalen

Je kunt eventueel ook gewoon weer de asfaltweg blijven volgen naar beneden.

Photo ofRechtsaf weer langs de Collado de San Jose en dan verder afdalen Photo ofRechtsaf weer langs de Collado de San Jose en dan verder afdalen Photo ofRechtsaf weer langs de Collado de San Jose en dan verder afdalen

Rechtsaf weer langs de Collado de San Jose en dan verder afdalen

Linksaf richting het asfaltweggetje

Rechtsaf stukje asfaltweg volgen

Rechts aanhouden onverhard verder

PictographTree Altitude 415 ft

Jacobsbroodboom

Door de constante wind scheefgegroeid.

Cortijo la Union

Helaas niet meer dan een ruïne.

Rechtsaf richting Torre de los Alumbres

PictographCastle Altitude 231 ft

Torre de los Alumbres

• Photo of jaapmarga
    jaapmarga Feb 8, 2020

Hoi lieve WESjes! Wat weer een prachtige wandeling! Eerst de donkere luchten maar naar gelang de wandeling vordert steeds meer een stralend blauwe lucht! En een schitterend landschap ook ontdekt door verre voorvaderen gezien de verlaten ruïnes! Afwisselend landschap en die dappere Saar blijft trouw mee lopen! Is goede keus geweest om voor Spanje te kiezen het is daar bijzonder mooi! Wij genieten van jullie mooie wandelingen en lopen zo ongemerkt mee! Warme groet JM

Wicky en Erick Feb 8, 2020

Hola Amigos, eerst dank voor jullie leuke belletje, blijkt dat wij altijd in jullie gedachten zijn. Ook weer dank voor jullie prachtige commentaar en scherpzinnige analyse qua weer en omgeving. Wij vinden Spanje ook een mooi wandelland maar geven toch de voorkeur aan Portugal. Helaas het weer daar is niet altijd stabiel genoeg in de winter, dan zijn er hier meer mogelijkheden.
    Lieve groetjes van de WESjes.