Pirineus (Aude): Pech de Bugarach i la Pique Grosse

Photo ofPirineus (Aude): Pech de Bugarach i la Pique Grosse Photo ofPirineus (Aude): Pech de Bugarach i la Pique Grosse Photo ofPirineus (Aude): Pech de Bugarach i la Pique Grosse

March 12, 2022
March 2022

near Bugarach, Occitanie (France)

El Pic de Bugarach (Puèg de Bugarag en occità) és, tot i la seva baixa alçada, un cim molt prominent, molt vistós i molt estètic dels Pirineus orientals. A més, ens ofereix unes vistes boníssimes de l'eix de la serralada en la seva part més oriental: des de les Alberes fins als massissos de la Cerdanya, destacant al mig el Canigó. A més a més, se li van atribuir tot de propietats esotèriques, i fins i tot l'any 2012 un grup nombrós es va concentrar allà perquè creien que seria l'únic lloc que escaparia a la fi del món.

És una muntanya on sol ventar molt, moltíssim, com la mateixa simpàtica llegenda davant l'esglèsia del poble ens explica. I com a més a més està aïllada, de seguida atrapa totes les boires i el cim queda cobert. Mirant altres ressenyes, sembla difícil enxampar dies bons... Nosaltres, per sort, només vam haver de patir una mica de vent (alguna ràfega esporàdica violenta, però en general només molest) ja que el cim es va anar destapant a mesura que avançava el matí. És per això que vam iniciar la ruta al Col du Linas en baixada i no al poble, per fer una mica més de temps abans de pujar al cim i veure si s'acabava de destapar... i ens va sortir bé la jugada!

Hi ha dues rutes habituals al Bugarach, combinables en una circular senyalitzada:
- Pujar des del Col du Linas: pujada directa pel bosc de la vessant nord
- Pujar per la "voie de la Fenêtre" (ruta de la finestra, una foradada): pujada pel vessant S per algunes canals entre una zona de monòlits rocosos molt curiosos. Tot i no tenir cap grimpada complicada - com a molt posar les mans en algun punt - en males condicions o si anem amb algú sense gens d'experiència en muntanya (no dic alta muntanya) pot ser més delicada. Els cartells de la zona desaconsellen fermament fer-la en baixada. Potser més que per la dificultat, per evitar fer caure rocs als que pugen.

A part del cim del Pic de Bugarach, en aquesta ruta farem una cota secundària però que és la que s'emporta tota la nostra atenció des del poble:

LA PIQUE GROSSE

Com aquest cim va ser improvisat, no portava ni track ni informació sobre com pujar-hi, va ser anar totalment a probar sort. Comento el que he trobat després buscant informació (no n'hi ha gaire!) i el que vaig provar i per on vaig pujar finalment, per si serveix a d'altra gent. Vegeu les fotos per a més informació.

- Rodegem les parets per la base, seguint un petit corriol. Inicialment vaig provant tot el que sembla pujar amunt, fins arribar a un replà on em trobo un mur bastant vertical d'uns 4-5m (probablement desgrimpable, però no ho vaig veure clar). Al tornar enrere, veig que el rastre de corriol sembla baixar encara més per rodejar l'esperó per sota... Decideixo anar a provar:

- Tornem a pujar, passant per sota del mur que no havia volgut desgrimpar i en diagonal a l'esquerra fins a un marcat replà. Ara ve la part més delicada: anar a buscar la cresta aprofitant les petites vires rocoses que fa la paret. No és difícil, però és exposada i al ser vessant nord pot quedar humida. Un cop arribem a dalt, ja és més senzill fins al cim. Retorn pel mateix camí.

Després buscant he vist que aquesta ruta és la mateixa que van fer en aquest altre track (tot i que la part final ja no la van fer pel temps):

També he trobat com alternativa uns que pugen directament el primer esperó que ens trobem abans del corriol sota les parets. Me'l vaig estar mirant també allà sobre el terreny, però em va semblar massa dret (amb vent fort també les sensacions de dificultat varien). Vegeu la segona foto d'aquest track: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/bugarach-8331383

TEMPS TOTAL: 6h
FEBRER 2022
- Bugarach (poble): 1h
- Cascade: 45 min
- la Fenêtre: 1h 15
- Pech de Bugarach: 15 min
- la Pique Grosse: 1h (exploracions)
- Col du Linas: 1h 20

Vires expo

Crête

la Pique Grosse

Possible montée grimpant éperon?

Sente forêt

• Photo of ManelMountain
    ManelMountain Apr 18, 2022

Buena ruta .
    Disfrutemos de la cima y su entorno .
    Recomendable .

• Photo of osukarusan
    osukarusan Apr 18, 2022

Gracias por la valoración! Me alegro que us gustara.