Pirineus (Aran): Tuc de Salana i Tuc de Ribereta

Photo ofPirineus (Aran): Tuc de Salana i Tuc de Ribereta Photo ofPirineus (Aran): Tuc de Salana i Tuc de Ribereta Photo ofPirineus (Aran): Tuc de Salana i Tuc de Ribereta

September 23, 2022
September 2022

•   3.7 1 review

near Baqueira-Beret, Catalunya (España)

Ruta feta a mitjans d'agost de 2022 per juntar dos dels nous 100 cims de la vessant aranesa d'Aigüestortes: el Tuc de Salana i el Tuc de Ribereta.

La major part de la ruta transcorre per camins marcats o fitats, però hi ha un tram salvatge - evitable a canvi de més desnivell - i una part de pujada poc transitada on haurem d'anar buscant algunes poques fites i els passos més lògics. A part d'això, no hi ha dificultats tècniques remarcables. Es podria considerar una ruta de senderisme difícil, o una ruta d'alta muntanya normal.

Alguns pocs detalls:
- Fins al Tuc de Salana hi ha indicacions, algunes marques. Només ens vam despistar una mica al principi del barranc herbós, on ens vam passar el trencant de la pista i per no retrocedir vam tirar recte amunt fins atrapar de nou el camí.
- Ídem per baixar des del cim cap al sud fins al collet (Era Passada de Ribereta o Còth de Ribereta). De fet, aquesta pujada al Salana sembla ser molt més habitual que per l'aresta oest com hem pujat nosaltres.
- A partir d'aquí ve un tram bastant salvatge fins una mica abans del Estanh de Ribereta de Baish. Hem seguit més o menys el track de Javier Lomas on després del Tuc de Salana enllaça sense perdre gaire desnivell fins als Estanhs de Ribereta (https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/circular-tuc-de-salana-y-estanhs-de-ribereta-106465153).
- Un cop a l'Estanh de Ribereta de Baish la ruta segueix poc transitada però amb algunes fites esporàdiques. És una zona preciosa que val molt la pena. El Tuc de Ribereta, sobre nostre, sembla molt més inaccessible del que és.
- Arribem a una zona plana amb uns petits estanyols, molt a prop d'on passa el GR i la Carros de Foc que baixa del Port de Caldes. Ens dirigim cap a la base del Tuc deth Cap deth Port de Caldes i del Tuc de Ribereta a buscar una marcada diagonal herbada que veiem que porta fins al coll entre els dos cims. Aquesta diagonal resulta ser una canaleta principalment herbosa, amb algun tros de rocs però de bon fer.
- Des del coll, una pujada inclinada - una mica d'exposició - ens deixa al Tuc de Ribereta. Fantàstiques vistes del Montardo, Salana, Sendrosa, Ratèra, Colomers, Lluçà, Punta Alta, Besiberris...
- Tornem al collet i pugem fàcilment fins al Tuc deth Cap deth Port de Caldes (no confondre amb el Tuc deth Port de Caldes, que queda a l'altre costat del coll homònim).
- Baixem per pendents dretes i algun bloc a sortejar, però sense dificultats, al Port de Caldes.
- Arribats al Port de Caldes trobem Carros de Foc. Sent agost, és una romeria fins a Colomers. Hem passat d'estar aïllats de l'univers a estar a les rambles.
- La tornada a Banhs de Tredòs la fem per la pista, ja que el cel comença a estar ben amenaçador i pensem que avançarem més ràpid que pel sender. Arribem al cotxe poc abans de la pluja.

TEMPS TOTAL: 9h

Pista

• Photo of franktri
    franktri Aug 2, 2023

Obligat anar amb el track baixat, sobre tot quant deixes el GR. Es perdedor aquest tram Perquè no hi han fites ni està senyalitzat el recorregut. Aquest tram es es un camp a través.

• Photo of osukarusan
    osukarusan Aug 2, 2023

Hola franktri, gràcies pel comentari i la valoració. Efectivament, el primer tram des del coll que deixes el GR pot ser perdedor i complicadot. Copio el que vaig dir a la descripció del track sobre aquest tram comentant possibles opcions millors, perquè quedi més visible si algú mira directament els comentaris. Salut!

"La primera part de baixada des del coll és la més delicada, potser no ens vam posar pel millor lloc. Bastanta pendent i terra herbós o cobert de rododendres, una mica relliscós. Un cop arribats a una zona de blocs de més avall, vam trobar alguna fita que ja ens va guiar fins l'estany. Potser es pot arribar a aquests blocs sortint des d'alguna corba del sender que baixa del Còth de Ribereta a la cabana de Montcasau. De fet, una alternativa a tot aquest tram seria des del coll baixar pel sender direcció a la cabana de Montcasau i a la cota 2180 aprox. remuntar fins als estanhs... Això són 120m més de desnivell a sumar a la nostra ruta, però potser trigueu menys i tot si és còmode."

• Photo of franktri
    franktri Aug 3, 2023

Si. Efectivament. Els lo
    Mateig que varem pensar nosaltres quant erem a baix del primer estany petit. De baixar pel GR i trancar cap a l’esquerra en aquest punt que dius tu.
    Aixó si la Ruta, va ser super maca. Una pasada.