Pinoso, over de Cabeco de la Sal ofwel de Kop van Zout

Photo ofPinoso, over de Cabeco de la Sal ofwel de Kop van Zout Photo ofPinoso, over de Cabeco de la Sal ofwel de Kop van Zout Photo ofPinoso, over de Cabeco de la Sal ofwel de Kop van Zout

February 26, 2021
February 2021

near Pinoso, Valencia (España)

Prachtige en best wel heftige wandeling langs en over de zoutkoepel "Cabeco de la Sal". Ook lopen we een stuk de Barranco Quintin in.

Eerst rijden we met de auto vanaf onze verblijfplek, camping "El Tranquilo", naar de Ermita Nuestra Senora de Fatima. Deze kapel ligt boven Pinoso op de helling van de berg die we vandaag gaan lopen.
Vanaf de kapel met mooi uitzicht op het dorp lopen we weer naar beneden en gaan dan linksom een stukje terug in de richting van Pinoso. Halverwege de asfaltweg gaan we linksaf en wandelen eerst over een smal landweggetje en een nog smaller paadje door de velden naar de grote begraafplaats van Pinoso.

Na een bezoek aan deze mooie plek waar een oud gedeelte is met prachtige tombes en een modern nieuw gedeelte met een soort van appartementen-gebouwen als laatste rustplaats, lopen we verder om de begraafplaats heen richting de doorgaande asfaltweg.
Aan de achterzijde op de muur van de begraafplaats is een fraaie muurschildering aangebracht in de stijl van Vincent van Gogh. Leuk om te zien.

Zodra ons paadje de drukke provinciale weg raakt gaan we gelijk weer linksaf en volgen een tijd het gravelpad onder de Turo de la Sal langs en passeren de gehuchtjes; Covas de la Rambleta en Casas del Faldar waar ook een grote marmer-zaag-fabriek staat.

Na een klein bezoekje aan een ruïne en grotwoning gaat het verder linksaf de Barranco in. Langs een smal stroompje water wat erg zout smaakt lopen we de steeds smaller wordende kloof in en moeten behoorlijke klim-capriolen uithalen om hoger te klimmen. Ook moeten we Saartje een handje helpen als de opstap te hoog is.
Een ander groot nadeel is dat de rotsen bestaan uit scherp gruis wat onze handen openhaalt en we zijn bang voor de zooltjes van de poten van Saar.
Op een gegeven moment kunnen we gewoon niet verder meer zonder gevaarlijke manoeuvres uit te halen en besluiten terug te gaan en om te lopen.
Wil je eventueel toch deze route tot boven aan de weg beklimmen, zorg voor goed schoeisel, eventueel handschoenen en neem geen hond mee.

Weer terug uit de Barranco gaan we linksaf en na 50 meter weer linksaf om over een gravelweggetje helemaal naar boven te lopen.
Onderweg genieten we van het mooie uitzicht op de marmergroeves en de vallei richting Fortuna. Ook bekijken we een groot verlopen waterbassin met een gammele trap die boven de kuil uitsteekt. Natuurlijk moeten we er wel bovenop om een foto te maken.

Boven aangekomen staan we op het fabrieksterrein waar het opgepompte zout/water-mengsel verwerkt wordt. Grote ronde waterbassins en een paar gebouwen zijn gewoon te bekijken en er is verder niemand aanwezig.
Het hele gebied is voor zoutwinning ingericht met boorputten waar water in geïnjecteerd wordt waarna de pekeloplossing via deze fabriek door een leiding van 54 km naar Torrevieja gepompt wordt.

We lopen verder nog een stukje omhoog en komen bij een oude steenzout-mijn terecht waar ook een infobord staat. Bij dit mega diepe gat staan wij op het hoogste punt van vandaag en gaan afdalen. Een klein stukje verderop zien we het hoogte-markeringspunt van deze berg en de radiotorens maar daar zijn we op een andere wandeling al eens langs gekomen. Om deze te bekijken of te gebruiken, kun je de link aanklikken;

Over een gravelpad dalen we de berg af met zicht op Pinoso en de vallei richting Jumilla.
Als we op de asfaltweg komen gaan we deze linksaf volgen naar beneden. Het is een lekkere weg om te volgen en nadat we de drinkwater-opslag zijn gepasseerd lopen we de laatste meters langs de bebouwing welke bestaat uit vrij staande huizen op de helling terug naar de kapel waar de auto staat.

Om de foto's in een betere kwaliteit op computer of laptop te zien; klik dan op de pijltjes rechtsboven. De foto's openen dan in een groter veld en in een hogere resolutie.

Mocht deze wandeling je aanspreken en/of heb je hem gelopen dan kun je een berichtje achterlaten met een beoordeling. Helemaal leuk vinden wij het als je onder onze foto klikt en onze volger wordt.

PictographCar park Altitude 2,319 ft
Photo ofStart en parkeerplaats bij de Ermita Photo ofStart en parkeerplaats bij de Ermita Photo ofStart en parkeerplaats bij de Ermita

Start en parkeerplaats bij de Ermita

Rechtsaf over het veldpaadje

Begraafplaats van Pinoso

Linksaf

Marmer-zaag-fabriek

Photo ofRechtsaf bij de grotwoningen en ruïnes Photo ofRechtsaf bij de grotwoningen en ruïnes Photo ofRechtsaf bij de grotwoningen en ruïnes

Rechtsaf bij de grotwoningen en ruïnes

Photo ofLinksaf heen en weer de Barranco in Photo ofLinksaf heen en weer de Barranco in Photo ofLinksaf heen en weer de Barranco in

Linksaf heen en weer de Barranco in

Oud stuwtje in de kloof

Even Saartje omhoog helpen

Photo ofHier kun je even links en rechts kijken Photo ofHier kun je even links en rechts kijken Photo ofHier kun je even links en rechts kijken

Hier kun je even links en rechts kijken

Linksaf omhoog

Oud waterbassin

Verder omhoog met uitzicht

Links aanhouden

Zoutwinningsfabriek

Zoutwinningsfabriek-2

Photo ofLinksaf bij het informatiebord en oude steenzout-mijn Photo ofLinksaf bij het informatiebord en oude steenzout-mijn Photo ofLinksaf bij het informatiebord en oude steenzout-mijn

Linksaf bij het informatiebord en oude steenzout-mijn

Linksaf de asfaltweg afdalen

Drinkwater-opslag

• Photo of Karsvang
    Karsvang Apr 7, 2023

Easy to follow and nice views. Interesting with all the different minerals to be spotted every were. Do not forget to go into Pinoso for a cup of ciffee

Wicky en Erick Apr 7, 2023

Hello Karsvang, thanks for your nice comment. Regards, Wicky & Erick👋.