Pinos, door barranco's en over het plateau van Marnes

Photo ofPinos, door barranco's en over het plateau van Marnes Photo ofPinos, door barranco's en over het plateau van Marnes Photo ofPinos, door barranco's en over het plateau van Marnes

February 6, 2021
February 2021

near Marnes, Valencia (España)

Prachtige wandeling een stukje van de kust af in het binnenland bij het dorpje Pinos.
De tocht gaat over het plateau van Marnes en door diverse Barranco's. Als toetje zien we op een berghelling twee Moeflons lopen.

Vanaf onze camping in Calp rijden we eerst een stukje de N-332 richting Benissa en dan over de prachtige bergweg CV-749 omhoog richting Pinos. Deze weg, de Carretera de Bernia, is ook een bekende fietsweg en we halen dan ook op deze zaterdag verschillende strak in Lycra gestoken mannetjes in.

Voorbij het kleine dorpje Pinos parkeren we naast de brug over de Barranc de l'Aspre en gaan op pad. We lopen de smalle asfaltweg omhoog richting Marnes en gaan in de bocht van de weg af en het smalle bergpaadje op langs de oude grotwoning naar de Refugio Marnes. Hier een mooi verzorgd landgoed met zwembad en twee grappige ezeltjes in een wei.

Meteen na het logeerhuis links een klein klimmetje naar het bredere pad "Cami de Marnes". Deze rechtsaf oplopen waarbij we een mooi uitzicht hebben op de vallei en de goed onderhouden terrassen met bloeiende amandelbomen.

We gaan linksaf een heel smal paadje op in de richting van Barranc del Baro waarbij we eerst een kleine ruïne passeren en verderop een iets grotere genaamd "Casa Dels Ivars".
We vervolgen over een smal pad de prachtige Barranco en bereiken een rots die lijkt op een olifantenkop.
Iets verder naar beneden lopen we langs de waterputten van een volgende boerderij-ruïne, die "Casa de la Ventolana" heet.

Hier lopen we een klein stukje naar het verharde pad en gaan rechtsaf richting een boerderijtje. Het is verboden rechtdoor te lopen maar je kan meteen rechtsaf bij het steenmannetje naar beneden om in een bochtje onder de boerderij door te lopen.
Nu gaan we weer rechtsaf om een volgende Barranco in te lopen; Barranc de la Patica.
We klimmen omhoog richting het boeren gehucht Les Planisses waar een paar prachtige druiven-velden liggen met oude druivenstokken.

We slingeren over een paar landwegen en lopen dan over een paadje tegen een verzameling bijenkasten aan die de doorgang versperren. we lopen een stukje terug tot de kruising en gaan dan een extra lusje lopen om de helling heen. Geen straf, we zien nu de hoogste top van het gebied en op de helling zien we twee moeflons lopen.
Uiteindelijk komen we weer op de originele route en lopen over de bergrug met prachtig uitzicht op de kust links en de Bernia-berg voor ons richting de Barranc del Aspre.

We moeten naar beneden en dit is nog een lastig stukje. De terrassen zijn een beetje overwoekerd maar er staan steenmannetjes die de weg wijzen en je kunt zelf een beetje zien hoe de paden over de terrassen naar beneden lopen.

Langs een oude ruïne komen we weer op de asfaltweg CV-749 uit en lopen de laatste meters terug naar de brug waar de auto staat.

PictographCar park Altitude 1,477 ft

Start en parkeerplaats

Oude grotwoning

PictographMountain hut Altitude 1,695 ft

Refugio Marnes

PictographRuins Altitude 1,935 ft

Ruïne van een oude boerderij

PictographRuins Altitude 1,807 ft
Photo ofNog een ruïne van een boerderij 'Casa del Ivars' Photo ofNog een ruïne van een boerderij 'Casa del Ivars' Photo ofNog een ruïne van een boerderij 'Casa del Ivars'

Nog een ruïne van een boerderij 'Casa del Ivars'

PictographRiver Altitude 1,767 ft

Pad langs de Barranc del Baro

PictographRuins Altitude 1,742 ft

Zicht op Casa de la Ventolana

Rots die lijkt op een olifantenkop

PictographRiver Altitude 1,584 ft
Photo ofRechtsaf de Barranco de la Patica in Photo ofRechtsaf de Barranco de la Patica in Photo ofRechtsaf de Barranco de la Patica in

Rechtsaf de Barranco de la Patica in

PictographRuins Altitude 1,865 ft

Ruïne van een boerderij

Rechtsaf langs Planisses

Linksaf

Bij het volgend waypoint staan bijenkasten en moeten we terug en gaan dan hier omhoog en lopen een lusje extra om op waypoint 24 weer op de route te komen. Als extraatje zien we op de omweg de top van de berg La Sella del Cau met 689 meter de hoogste berg in de omgeving en zien we 2 Moeflons lopen op een helling.

PictographRisk Altitude 2,106 ft

Bijenkasten blokkeren ons pad

We gaan terug naar de kruising en gaan rechtsaf omhoog.

Photo ofZicht op de hoogste berg en twee Moeflons op de helling Photo ofZicht op de hoogste berg en twee Moeflons op de helling Photo ofZicht op de hoogste berg en twee Moeflons op de helling

Zicht op de hoogste berg en twee Moeflons op de helling

Rechts aanhouden

Linksaf en meteen rechtsaf

Weer op de route en links aanhouden

Photo ofPanorama op Calp met de bergen Ifag, Olta en bernia Photo ofPanorama op Calp met de bergen Ifag, Olta en bernia Photo ofPanorama op Calp met de bergen Ifag, Olta en bernia

Panorama op Calp met de bergen Ifag, Olta en bernia

Rechts aanhouden

Afdalen Barranc de l'Aspre in

Rechts de brug over naar de auto