Photo ofPinebuixos 2018: Casa de Pineta - Llanos de Diera - El Cuezo - Llanos de Dué - Comodoto - la Estiba - La Larri - Ermita Pineta Photo ofPinebuixos 2018: Casa de Pineta - Llanos de Diera - El Cuezo - Llanos de Dué - Comodoto - la Estiba - La Larri - Ermita Pineta Photo ofPinebuixos 2018: Casa de Pineta - Llanos de Diera - El Cuezo - Llanos de Dué - Comodoto - la Estiba - La Larri - Ermita Pineta

August 10, 2018
August 2018

near Bielsa, Aragón (España)

Integral de la serralada Nord de la Vall de Pineta fins La Larri.
Se surt de l'alberg La Casa de Pineta fent un curt tram de carretera fins a la pista que mena a diverses bordes. De seguida prenem un corriol que, amb successives ziga zagues ens menarà als llanos de Diera. Allí cal arribar fins la borda dalt on arriba el camí que ve d'Espierba, el qual seguim en direcció Est. De seguida augmenta el pendent i arribem a un revolt de 180º. Encara seguim la pista uns 300 m fins que unes fites ens marquen l'inici del corriol ben costerut. Val la pena no perdre'l perquè travessa tarteres de forma òptima. Finalment arribem a la carena, en un esplèndid mirador de la Vall de Bielsa i Pineta. Fins al Pico del Cuezo (2034 m) ens separen uns 60 m de desnivell seguint la carena, en direcció Oest, sense camí.
Seguim la carena baixant direcció Est pel fil de la carena, fàcil, i comencem a trobar trams de corriol i fites que ens permeten avançar més ràpid i amb confiança. De seguida entrem al bosc i la carena és llarga, sempre amb més baixada que no pujada, fins que arribem al collado d'Espierba (1755 m), punt més baix del recorregut per la carena, on trobem una pista (poc freqüentada) que seguim pel vessant sud de la carena fins que arribem a un nou coll (1817 m) on la pista ja baixa direcció Espierba. A partir d'aquest punt comença la remuntada cap als llanos de Dué, amb un corriol ben marcat i que seguim fins al cim del Comodoto (2355 m). Des del collado d'Espierba hem remuntat 600 m.
Seguim la carena del Comodoto en direcció el Robiñera, que tenim al davant tapant la Munia, fins al collet per on descendim cap el Collado de Coronetas (2174 m), on trobem el GR11. En lloc de seguir-lo cap a Petramula, el seguim en direcció la Estiba, Lalarri i Pineta. A partir d'aquest punt sempre seguim el GR11 que, aquest agost de 2018, està molt ben marcat. Travessem els extensos prats de la Estiba on trobem vaques, marmotes i unes vistes impressionats del balcó de Pineta i el Mont Perdut. La pista que arriba a la Estiba prové d'Espierba, per tant, el GR no la segueix llevat d'un tram curt. El refugi de la Estiba queda una mica allunyat del GR, però la pista hi mena. Seguim perdent suaument cota a través dels prats.
Finalment, ens apropem a la vall de Lalarri i el GR11 accentua el seu pendent per baixar els 400 m fins a l'inici dels grans prats de Lalarri. Seguidament baixem pel GR que al principi talla un parell de revolts de la pista de Lalarri i ens mena directament a l'ermita de la Mare de Déu de Pineta (al costat del parador). Des d'allí el GR 11 ens pot portar a l'aparcament de la "Pradera de Pineta" o si seguim, arribar fins al refugi de Pineta que es troba uns 2 km més enllà (direcció Est).

Cruïlla

podem seguir flanquejant o pujar directe cap a Diera.

arribem a la carena

El Cuezo (2035 m)

Pista que des del collado d'Espierba porta al collet superior, des d'on descendeix a Espierba

Collet

Deixem la pista, que ara baixa decididament cap a Espierba, i seguim el corriol que remunta la carena.

Collet a la Carena

Remuntant la carena del Comodoto. En primer terme, els extensos llanos de Dué. Al fons, el pico del Cuezo i la vall de Pineta.

Comodoto

Collada de Coronetas

Aquesta collada és el coll Oest del Comodoto. És on trobem el GR11.

Prats de la Estiba amb el Comodoto al fons

En aquest punt deixem la pista per seguir el corriol del GR11, molt ben assenyalat. A la dreta, seguint la pista es distingeix el refugi de la Estiba.