Pilisszentiván

February 22, 2020
February 2020

near Pilisszentiván, Pest (Magyarország)

Kirandulastippek.hu alapján. Az elejét elrontotta a GPS.

A sárga jelzést követve indulunk el a Jóreménység utcán, ha a temetőnél parkolunk, tovább megyünk a jobb, majd egy bal kanyart leíró aszfaltos úton, ahol találkozunk a sárga jelzéssel. Nemsokára egy sorompónál jelzésünk jobbra betér az erdőbe, és pár méter után egy vadkerítést érünk el, amin egy forgókapun tudunk átkelni. Egy-két perc alatt elérünk egy tájékoztató táblához, ahol jobbra ágazik le a piros jelzés, ezen fogunk majd visszajönni, mi egyenesen a sárga jelzésű úton maradva kezdjük meg kapaszkodásunkat a Zsíros-hegyre.

Szűk félóra menetelés alatt fel is érünk az Antal (Antónia)-árok tetejére az először enyhén, majd a végén egyre jobban meredekebbé váló ösvényen.

A táblával jelzett kereszteződésnél balra fordulunk a Zsíroshegyi út aszfaltcsíkjára, amelyet a kék , a sárga és a zöld jelzés is jelez. Az erdő és Nagykovácsi szélső házai között gyalogolva 5 perc múlva balra egy erdőnyiladékba érdemes egy kis kitérőt tennünk az egykori bányász emlékműhöz, amelyet egy hajdani csillesor jelképez, az emlékmű tábláját az utóbbi években felújították.

Az aszfaltos utat egy jobb kanyarnál balra egy sorompóval lezárt erdei útra cseréljük, mindhárom jelzésünk ezt követi, majd 3 perc múlva kiérünk egy nagy tisztásra, ahol a hajdanvolt Zsíroshegyi turistaház állt. A ház romos falmaradványait ma már alig lehet látni a benőtt növényzettől.

A tisztásról balra megyünk tovább a kék háromszög jelzésű ösvényen, amely nemsokára kivezet az Alsó-Zsíros-hegy csúcsára (424 m). Az észak felé meredeken leszakadó sziklás hegyoromról káprázatos kilátás nyílik a Pilisre, a Kevélyekre. Az egész környezet a fenséges fenyvessel, a hatalmas sziklafalakkal és a kopár sziklaorommal párját ritkító látvány.

Miután kigyönyörködtük magunkat, visszatérünk a tisztásra, majd a már ismert útvonalon a Zsíroshegyi úton található nagy útjelző tábláig, a sárga és a kék sáv jelzésű utak kereszteződéséig, ahol az Országos Kék Túra vonalát követve jobbra bemegyünk az erdőbe. Pár méterre jobbra találjuk a Nagy-Szénási tanösvény egyik szépen karbantartott állomását pihenővel és tájékoztató táblákkal. Itt már az Európa Diplomás fokozottan védett területen járunk.

Tovább haladva a kényelmes erdei úton balra elhagyva egy adótornyot, egy sorompóhoz érünk, majd a széles, köves úton megkezdjük lassú emelkedésünket a Nagy-Szénás csúcsa felé. Az egyre szűkülő kék jelzésú ösvény egy nagy bal kanyar után kibukkan egy kis tisztásra, ahol régen ugyancsak egy turistaház állott, ma már csak néhány falmaradvány jelzi a szebb napokat látott létesítmény helyét. A rétről a hozzánk csatlakozott piros jelzéssel együtt indulunk tovább a Nagy-Szénás (550 m) jellegzetes, kopár kúpjai felé.

A piros jelzés balra letér, mi a kék jelzésen maradva kapaszkodunk fel a füves hegyháton, fák hiányában a jelzést néhol a földből kiálló sziklákon találjuk, de toronyiránt is megközelíthetjük a Nagy-Szénás jól kivehető, jellegzetes csúcsát.

A Nagy-Szénás (550 m) egyedülálló Magyarországon, az elképesztő körpanoráma mellett, a hatalmas, kerek, füves kúpok, mint valami óriásbálna, terpeszkednek magasan a lakott részek fölött. Mintha egy rég alvó vulkán fűvel benőtt kráterében járnánk, nem véletlenül népszerű a hegy a túrázók, sportolók, kutyasétáltatók között.

Nehezen tudunk elszakadni a fantasztikus helytől, de folytassuk utunkat a jól követhető kitaposott ösvényen délnyugati irányban. A jelzéseket keressük a földön, sziklákra festve. A kúpról leérve először jobbra, majd élesen balra tér kék jelzésünk. egy kis erdős szakasz után, szintben maradva ismét kiérünk egy elragadó nyitott, kopár részre, a Kutya-hegy nyergébe. A virágos réten sétálva előttünk a Kutya-hegy (559 m), a Budai-hegység legmagasabb csúcsa (holtversenyben a Nagy-Kopasszal).

A hegycsúcsig nem megyünk már el, a tisztás végén egy hatalmas, méltóságteljes fenyőfánál a kék jelzés jobbra kanyarodik le egy erdészeti útra, amelyen közepes lejtőn lefelé 10 perc múlva egy kereszteződéshez érünk, ahol jobbra kanyarodunk, maradva a kék jelzésen, majd ugyancsak 10 perc séta után egy újabb elágazásnál a piros keresztet válasszuk, megválva a balra letérő Országos Kék Túrától.

A piros kereszt jelzésű ösvény pár száz méter után a piros jelzésbe csatlakozik, majd a Hosszú-árok mellett gyalogolva bő 20 perc alatt elérünk a már ismert kereszteződéshez, ahol a védett területet jelző tábla van, és csatlakozva a sárga jelzéshez balra fordulva jutunk a jól ismert forgókapuhoz, amin át visszatérünk kiindulási pontunkhoz.