Πιέρια (Μετόχι Βελβεντού - Καταφύγι)

Photo ofΠιέρια (Μετόχι Βελβεντού - Καταφύγι) Photo ofΠιέρια (Μετόχι Βελβεντού - Καταφύγι) Photo ofΠιέρια (Μετόχι Βελβεντού - Καταφύγι)

March 3, 2024
March 2024

•   5 2 Reviews

near Velventós, West Macedonia (Greece)

Η διαδρομή ξεκινάει μπροστά από τό Καφέ – Εστιατόριο – Αναψυκτήριο "Μετόχι" στο Βελβεντό Κοζάνης και μέσω του μονοπατιού Ε/4 οδηγεί στο χωριό των Πιερίων Καταφύγι. Το μονοπάτι είναι πολύ καλά σηματοδοτημένο και δεν παρουσιάζει καμία δυσκολία. Στην αρχή κερδίζοντας προοδευτικά υψόμετρο, προσφέρεται υπέροχη θέα προς την τεχνητή λίμνη του Πολυφύτου, ενώ στη συνέχεια η κατεύθυνση μας γίνεται σχεδόν ανατολική τραβερσάροντας την πλαγιά στα δεξια βαθιάς ρεματιάς. Τελικά φτάνουμε στο σημείο που συναντάμε το ρέμα και το οποίο το διασχίζουμε περνώντας πάνω από παλιό γεφύρι. Στη συγεκριμένη τοποθεσία, που θεωρώ ότι είναι η ωραιότερη της διαδρομής, υπάρχει και προσκυνητάρι της Αγίας Παρασκευής. Το μονοπάτι πλέον ανηφορίζει σχηματίζοντας καγκέλια και καλύπτοντας τα τελευταία μέτρα της υψομετρικής φτάνουμε στο χωριό Καταφύγι. Πρόκειται για ορεινό χωριό της περιφερειακής ενότητας Κοζάνης που είναι χτισμένο σε μέσο υψόμετρο 1.400 μέτρων στις πλαγιές των Πιερίων και αποτελεί έναν από τους πιο ορεινούς οικισμούς της Ελλάδος. Σήμερα το Καταφύγι κατοικείται μόνο τους θερινούς μήνες και η ταβέρνα του χωριού είναι κλειστή τους υπόλοιπους μήνες, εκτός κι αν υπάρξει επικοινωνία με τον ιδιοκτήτη της. Για όσους αντέχουν την καταπόνηση, είναι δυνατή η συνέχιση της πορείας ακολουθώντας σηματοδοτημένο μονοπάτι, που περνώντας αρχικά από το καταφύγιο του ΣΕΟ Κοζάνης στη θέση "Μπάρα", οδηγεί στην κορυφογραμμή των Πιερίων και την ψηλότερη κορυφή "Φλάμπουρο".
Συνιστάται ο εφοδιασμός με νερό στην αρχή της διαδρομής από βρύση στο Μετόχι, καθότι η βρύση που υπάρχει στην κεντρική πλατεία του Καταφυγίου δεν έχει νερό όταν δεν υπάρχουν κάτοικοι στο χωριό.

Μετόχι Βελβεντού.

Η διαδρομή ξεκινάει μπροστά από τό Καφέ – Εστιατόριο – Αναψυκτήριο Μετόχι στο Βελβεντό Κοζάνης και μέσω του μονοπατιού Ε/4 οδηγεί στο χωριό των Πιερίων Καταφύγι

1η διασταύρωση

Αφληνουμε τον ασφαλτόδρομο που συνεχίζει στα δεξιά προς το υδραγωγείο και συνεχίζουμε ευθεία μπαίνοντας σε χωματόδρομο

Συνεχίζουμε δεξιά σε μονοπάτι

Στα δεξιά ξεκινάει το μονοπάτι που οδηγεί στο καταφύγιο του Βελβεντού στη θέση Γιούρτια περνώντας απο τη Βρύση Κυνηγών και τον Άσπρο Όχτο. Συνεχίζουμ ευθεία

κινούμαστε σε μονοπάτι δεξιά της κατασκευής

Διέλευση του χείμαρρου Θολόλακκα

Η διέλευση γίνεται λίγο πάνω από την πετρόκτιστη κατασκευή μείωσης της ταχύτητας ροής του χειμάρρου

Μετά τη διέλευση του χειμάρου Θολόλακκα, ανηφορίζουμε αμέσως το πρανές της κοίτης του και στρίβουμε αριστερά ακολουθώντας μικρό αυλάκι για λίγα μέτρα. Στρίβουμε δεξιά σε μονοπατάκι και ανηφορίζουμε για λίγα μέτρα μέχρι να βγούμε σε χωματόδρομο. Μετά στρίβουμε δεξιά.

Δεξιά ξεκινάει το μονοπάτι «Κοφτό» που τραβερσάρει απότομα από την Βορειοδυτική πλαγιά πάνω από το ρέμα του «Θολόλακκα» και το φαράγγι του Αγ. Νικολάου και οδηγεί στο καταφύγιο του ΕΟΣ Κοζάνης στη θέση Λαγομάνα. Εμείς συνεχίζουμε ευθεία

6η διασταύρωση

Μπαίνουμε στα αριστερά σε μονοπάτι που συνεχίζει βόρεια από το εκκλησάκι του Αγίου Γεωργίου. Μέχρι εδώ μπορεί να έρθει κάππιος με αυτοκίνητο

Αριστερά ξεκινάει μονοπάτι σηματοδοτημένο με κορδέλλες που κατηφορίζει προς το βάθος του ρέματος

Δεξιά συνεχίζει το μονοπάτι προς τον Άγιο Αθανασιο

Αριστερά κατηφορίζει το μονοπάτι που οδγηγεί στον Αθέατο καταρράκτη

Λίγο πριν το ξωκλήσι της Αγ. Παρασκευής συναντάμε στα δεξιά υπέροχο μονοπάτι με ρυάκια και καταρράκτη που καταλήγει στο Ορειβατικό Καταφύγιο του ΕΟΣ Κοζάνης στην θέση «Λαγομάνα», σε υψόμετρο 1450μ.

PictographBridge Altitude 3,704 ft

Κάνουμε διέλευση της γέφυρας και ξεκινάμε να ανηφορίζουμε ακολουθώντας το μονοπάτι που σχηματίζει καγκέλια και οδηγεί στο Καταφύγι

PictographWaterfall Altitude 4,152 ft

11η διασταύρωση

Επιλογή πορείας για το χωριό Καταφύγι. Αριστερά συνεχίζει εύκολος τρακτερόδρομος που οδηγεί στην πλατεία του χωριού περνώντας πρώτα από την ταβέρνα Ζορμπάς. εμεις συνεχίζουμε ευθεία

Photo ofΚεντρική πλατεία Καταφυγίου με τον Ι.Ν. Αγίου Νικολάου Photo ofΚεντρική πλατεία Καταφυγίου με τον Ι.Ν. Αγίου Νικολάου Photo ofΚεντρική πλατεία Καταφυγίου με τον Ι.Ν. Αγίου Νικολάου

Κεντρική πλατεία Καταφυγίου με τον Ι.Ν. Αγίου Νικολάου

• Photo of stergios zarogiannis
    stergios zarogiannis Mar 4, 2024

Ωραία διαδρομή με πολύ κατατοπιστικά σχόλια στα waypoints, και πολύ καλή περιγραφή.

• Photo of Τριανταφυλλίδης Δημοσθένης
    Τριανταφυλλίδης Δημοσθένης Mar 4, 2024

Μια διαδρομή που παρά τα 18 χιλιόμετρα και τα 1000 μέτρα υψομετρική είναι αρκετά χαλαρή και χωρίς απαιτήσεις . Κάτι που σου δίνει όλο το χρόνο για να απολαύσεις το τοπίο στις απίστευτες χαράδρες των Πιερίων και της τεχνιτής λίμνης του Πολυφύτου