Pics de la Serreta i l'Estanyó (2 x 100 cims) des de Sorteny ANDORRA

Photo ofPics de la Serreta i l'Estanyó (2 x 100 cims) des de Sorteny ANDORRA Photo ofPics de la Serreta i l'Estanyó (2 x 100 cims) des de Sorteny ANDORRA Photo ofPics de la Serreta i l'Estanyó (2 x 100 cims) des de Sorteny ANDORRA

July 19, 2023
July 2023

near Les Subiranes, Ordino (Andorra)

Es tracta d'una ruta que perfectament podrien ser dues, i el fet de fer aquests dos cims de més de 2900 metres en una sola ruta comporta haver de fer un tram delicat, no díficil però si delicat. Per tant molta atenció, tot i que el 90 o 95% de la ruta és la típica ruta d'alta muntanya, amb zones que requereixen més atenció que d'altres, en aquesta hi ha un tram especialment delicat, almenys a mi m'ho ha semblat.

El tram delicat és des de la Collada dels Meners fins gairebé al cim del Pic de la Cabaneta, la resta és tot moderat. Aquest tram "delicat" combina una cresta i una tartera. La cresta tota ella és delicada, però almenys en dos punts cal extremar l'atenció, els dos punts els trobem quan passem la cresta per la banda de la vall de Ransol. En un punt ja hi ha unes cordes per agafar-se, però jo he trobat un altre punt encara més delicat i allà no hi ha res per reduir el perill. No són llocs tècnics, no requereixen cap habilitat especial, però en cas de cometre un error allà el pagariem molt car. Quan acabem la cresta ve la tartera.

El camí senyalitzat (punts grocs) marquen la pujada de la tartera a tocar de la cresta, això fa que es pugi pel lloc amb més pendent i una tartera amb molta pendent mai és fàcil. Potser la millor opció seria no fer cas dels punts grocs i fer llaçades. En tot cas la tartera no presenta cap punt especialment delicat, esclar que jo anava sol, si vas en grup a sobre hi ha el perill que et tirin pedres els de dalt. Jo avui no he fet caure cap pedra, però en fi que la tartera fàcil no és i menys venint d'on venim.

Si arribats a aquest punt penseu que aquesta ruta és apte per vosaltres, endavant gaudireu de la resta del recorregut i especialment de la vall del riu de l'Estanyó. Si penseu que millor estalviar-se aquest tram, podeu partir la ruta en dues, un dia pujar al Pic de la Serrera i un altre el Pic de l'Estanyó i si voleu també podeu arribar-vos fins al Pic de la Cabaneta.

A partir d'aquí comencem l'explicació, tot dient que la ruta permet assolir el Pic de Serrera de 2920m (100 cims essecial) el Pic de la Cabaneta de 2863m i finalment el Pic de l'Estanyó de 2915m (100 cims).

La ruta comença a l'aparcament del Grau de la Llossa (almenys el juliol cal pagar 4 € per aparcar si entres més tard de les 8:30 ) i travessa tot el Parc Natural de la Vall de Sorteny.

Des de l'aparcament hi ha una pista que amb més o menys 1,5 km permet arribar al refugi. Aquesta pista té dreceres (camíns que permeten escursar el recorregut) podeu triar quins voleu fer i si no en voleu fer cap, seguim per la pista. Aquestes dreceres tenen noms d'animals com ara Marta. Poc abans del refugi veurem uns cartells que ens indiquen que si volem anar al Pic de l'Estanyó cal trencar a la dreta. Nosaltres seguim recta i la tarda tornarem per aquest camí.

Quan arribem al refugi passem per la seva dreta i tenim una llarga pujada recta. La primera part té una pendent suau i haurem d'anar creuant rierols que baixen cap al riu de la Cebollera. A mesura que ens allunyem del refugi la pendent es va incrementant, pero seguim recte sempre amb al riu a la nostra dreta. Finalment girarem a la dreta, tot creuant el riu i pujant una mena de coll que ens portarà a una altre vall. Arribats a aquesta nova vall també pujarem recte en direcció a la Collada dels Meners que veurem quan ja haguem caminat uns centenars de metres i haguem agafat alçada. A la nostra dreta sempre tindrem el riu de la Serrera i la cresta del roc del rellotge, per on despres baixarem. Mentre pugem tot sembla la mateixa muntanya de l'Estanyó i la cresta no s'endevina.

Arribats a la Collada dels Meners (hem trigat 2:22) deixem la motxila i pugem al Pic de la Serreta. La pujada és molt bona, nosaltres enlloc de baixar uns metres a la dreta i trobar el camí ens hem enfilat per les roques del mig del coll i així hem fet una petita grimpadeta totalment innecesaria. Comptant la parada que hem fet al port, per arribar al cim hem trigat 40 minuts i la baixada de nou al port es molt ràpida. En definitiva hem pujat al Pic de la Serrera i hem tornat a baixar a la Collada dels Meners amb menys de 3:30 comptant les parades. Hem decidit dinar a la collada.

De la Collada dels Meners a pràcticament al cim de la Cabaneta no cal que us en digui res més. Quan sortim de la tartera estem a molt pocs metres del cim i no tenen cap dificultat.

Baixant del Pic de la Cabaneta ens trobem una zona de relax (recordem d'on venim) anirem baixant placidament fins a la base de l'Estanyó (Collada de Canal Fonda). La pujada a aquest pic tampoc té cap mena de dificultat i es fa ràpida.

Hem baixat d'aquest pic quan portavem 6 hores i uns pocs minuts de ruta. Per baixar cal desfer una part de la pujada que hem fet, uns 50 metres i allà anar a buscar el camí que per la cresta de la serra del roc del rellotge ens baixarà fins a l'estany de l'Estanyó. La baixada requereix atenció, res a veure amb el tram llargament comentat, però millor no despistar-se. Quan ja estem a l'alçada de l'estany, el camí deixa la cresta i baixa en direcció a l'estany.

Desprès de 7 hores de marxa l'estany és veu preciós (de fet ho és) per la qual cosa farem una llarga parada. Els metres que venen a partir de l'estany, sobretot mentre baixem al costat del riu de l'Estanyó (que creuarem) i altres rierols són preciosos, la vall està verda i plena de flors, un autèntic plaer ben merescut després d'ascendir més de 1400m.

Uns quants metres més avall del pont on hem creuat el riu trobarem una paret de pedra que caldrà creuar i a partir d'allà ja baixarem per un camí tipic de muntanya, però ja no gaudirem de la bellessa dels metres anteriors.

Seguint el camí arribarem a davant del refugi (està lluny però just al davant), però no hi anirem sinó que seguirem el camí paralel al riu fins que el creuarem i ens situarem de nou a la pista per on hem pujat ja fa moltes hores.

D'aqui fins a l'aparcament podreu gaudir del jardí botànic i decidir si voleu fer alguna drecera o seguir la pista. Nosaltres hem seguit la drecera Marta i ens ha portat a la darrera recta abans de l'aparcament.

Que la gaudiu molt i sobretot aneu amb compte en el tram més delicat, sobretot si aneu sols com jo.

Estripagecs

Photo ofRecta cap al refugi. Tornarem pel camí de la dreta. Photo ofRecta cap al refugi. Tornarem pel camí de la dreta. Photo ofRecta cap al refugi. Tornarem pel camí de la dreta.

Recta cap al refugi. Tornarem pel camí de la dreta.

Refugi de Sorteny

PictographRiver Altitude 6,598 ft

Creuarem varis riuets

PictographBridge Altitude 7,122 ft
Photo ofCreuem el riu de la Cebollera i pugem un petit port. Photo ofCreuem el riu de la Cebollera i pugem un petit port. Photo ofCreuem el riu de la Cebollera i pugem un petit port.

Creuem el riu de la Cebollera i pugem un petit port.

Photo ofArribem a una mena de coll que ens condueix a la vall del riu de la serrera Photo ofArribem a una mena de coll que ens condueix a la vall del riu de la serrera Photo ofArribem a una mena de coll que ens condueix a la vall del riu de la serrera

Arribem a una mena de coll que ens condueix a la vall del riu de la serrera

Vall de la Serrera

Vall de la Serrera

Collada dels Meners

Camí del cim del Pic de la Serrera

Photo ofSom a dalt el cim, segurament el punt més alt. Photo ofSom a dalt el cim, segurament el punt més alt. Photo ofSom a dalt el cim, segurament el punt més alt.

Som a dalt el cim, segurament el punt més alt.

Cim del Pic de la Serrera

Tornem a la Collada dels Meners

Photo ofAcabem de passar una zona delicada. Cal anar amb molt de compte. Photo ofAcabem de passar una zona delicada. Cal anar amb molt de compte.

Acabem de passar una zona delicada. Cal anar amb molt de compte.

Photo ofZona delicada sense cap ajuda. Cal anar amb molt de compte. Photo ofZona delicada sense cap ajuda. Cal anar amb molt de compte.

Zona delicada sense cap ajuda. Cal anar amb molt de compte.

Photo ofTota la cresta és una zona delicada. Cal fer-la amb molta precaució. Photo ofTota la cresta és una zona delicada. Cal fer-la amb molta precaució. Photo ofTota la cresta és una zona delicada. Cal fer-la amb molta precaució.

Tota la cresta és una zona delicada. Cal fer-la amb molta precaució.

Photo ofComença la tartera. La pujarem seguint els punts grocs a tocar de la cresta. Photo ofComença la tartera. La pujarem seguint els punts grocs a tocar de la cresta. Photo ofComença la tartera. La pujarem seguint els punts grocs a tocar de la cresta.

Comença la tartera. La pujarem seguint els punts grocs a tocar de la cresta.

Tartera seguint la cresta

S'acaba la tartera

Pic de la Cabaneta

Photo ofRelax. Desprès del darrer tram ara toca gaudir. Photo ofRelax. Desprès del darrer tram ara toca gaudir. Photo ofRelax. Desprès del darrer tram ara toca gaudir.

Relax. Desprès del darrer tram ara toca gaudir.

Photo ofBase de l'Estanyó (Collada de Canal Fonda) Photo ofBase de l'Estanyó (Collada de Canal Fonda) Photo ofBase de l'Estanyó (Collada de Canal Fonda)

Base de l'Estanyó (Collada de Canal Fonda)

Pujant al Pic de l'Estanyó

Pic de L'Estanyó

Photo ofCal desfer el darrer tram de pujada del pic per trobar el camí de baixada Photo ofCal desfer el darrer tram de pujada del pic per trobar el camí de baixada

Cal desfer el darrer tram de pujada del pic per trobar el camí de baixada

Per fi veiem l'estany de l'Estanyó.

Vistes a les dues valls.

Vistes de l'estany i la vall

PictographLake Altitude 7,684 ft

Estany de l'Estanyó

PictographBridge Altitude 7,409 ft

Creuem el riu de l'Estanyó

Photo ofParet al mig del camí. El que vindrà ara ja no serà tant bonic. Photo ofParet al mig del camí. El que vindrà ara ja no serà tant bonic. Photo ofParet al mig del camí. El que vindrà ara ja no serà tant bonic.

Paret al mig del camí. El que vindrà ara ja no serà tant bonic.

Fotos del camí

Ja veiem el refugi

Seguim recte. A la dreta aniriem al refugi

PictographBridge Altitude 6,272 ft

Pont

Tanquem el cercle

Jardí botànic

S'acaba la drecera, estem molt aprop de l'aparcament

• Photo of dav_marin
    dav_marin Aug 8, 2023

Molt bona ruta. Jo he pujat per la Cresta q és una mica més complicada però es pot fer bé

• Photo of Jesús Vinyes
    Jesús Vinyes Aug 8, 2023

Suposo que et refereixes a la pujada al Pic de la Cabaneta oi dav-marin?. La veritat que no se'm va acudir pujar per la cresta. Una de les coses que més em va agradar de les muntanyes andorranes és que tens el camí marcat amb els punts grocs. Això m'ha anat molt bé tota la setmana, però precisament en la pujada al Pic de la Cabaneta, crec que el fet de pujar per la tartera, però a tocar de la cresta no és pas la millor opció, doncs és molt dret. Caldria valorar altres opcions com per exemple fer llaçades per la tartera o com has fet tu pujar per la cresta. Suposo que com dius tampoc deu ser una opció fàcil, però si la vas poder fer i gaudir d'això es tracta. En tot cas en el tram que va des de la Collada de Meners fins al Pic de la Cabaneta, cal anar amb molt de compte. Gràcies per la valoració i per explicar la teva variant. Salut i muntanya.

• Photo of dav_marin
    dav_marin Aug 8, 2023

correcte Jesús, em refereixo a la pujada al Pic de la Cabaneta des de Meners, més enllà de seguir els punts grocs, pots anar crestejant amb molt de compte i un cop al inici de la tartera, tira una mica a l'esquerra i pujar per la cresta, que te bona adherència i forces agarres. La veritat que tot i ser exposada no te pasos molt complicats, però si s'ha d'anar amb molt de compte. i comparteixo amb tu el fet de lo ben senyalitzat que estan tots els camins, aixì dona gust. moltes gràcies i Salut i muntanya