Photo ofPic du Midi de Bigorre des de Col du Tourmalet i tornada pel 'chemin des Muletiers' Photo ofPic du Midi de Bigorre des de Col du Tourmalet i tornada pel 'chemin des Muletiers' Photo ofPic du Midi de Bigorre des de Col du Tourmalet i tornada pel 'chemin des Muletiers'

1954
August 1, 2022
July 2022

near La Mongie, Occitanie (France)

Pic du Midi de Bigorre des de Coll du Tourmalet i tornada pel 'chemin des Muletiers'

Caminada que, sortint del Coll du Tourmalet, ens portarà a coronar el Pic du Midi de Bigorre. La tornada la fem pel “chemin des Muletiers” portant-nos per una vall (per l’informació de que disposem força bonica, però en el nostre cas estava totalment tapada per la boira i no podem donar opinió) fins el poble d’Artigues.

Poc a comentar sobre el Pic du Midi (2.877 m), situat en els Hautes-Pyrénées francesos en una posició que permet gaudir d’unes impressionats vistes sobre la resta de la cadena muntanyosa. Al cim hi ha una immensa construcció en la que s’ubica un observatori astronòmic. Es pot accedir mitjançant un telefèric que surt des de La Mongie. Nosaltres, però, vàrem preferir fer-lo caminant.

La nostra caminada comença al mític port del Tour de França, el Col du Tourmalet (2.115 m). Des d’aquest punt arrenca una pista, ampla i en bon estat, que ens va enfilant. Comencem a gaudir de molt bones vistes sobre la vall de Luz St. Sauveur i, com no, dels Pirineus (Gavarnie, Vignemale, Balaïtous ...). Passem per un petit túnel i ben aviat ja veiem la colossal “mole” del Pic i, com no, de la edificació que hi ha. A la nostre esquerra tenim el Llac d’Oncet i ben aviat arribem al Col de Sencours. Aquí, canviem de vessant, i se’ns obre tota la vista cap a les valls de la zona de Campan (malauradament nosaltres la teníem forçà tapada pels núvols). El que si ja podem veure es la vall per la que baixarem.

Des del Coll la pista s’enfila un pel mes i es torna menys amable, no per això complicada de fer. Va fent ziga-zagues fins assolir l’Hôtellerie des Laquets, construcció en estat d’abandonament on abans hi havia un Refugi / hotel. Continuem amb vistes exuberants dels Pirineus. Seguim pujant i arribem al Coll des Laquets on es pot gaudir, també, de tota la vall de Bagneres de Bigorre (be, nosaltres ho vàrem intuir, estava tot tapat pels núvols).

A partir d’aquest punt deixem la pista i ara la pujada es fa per un corriol que s’enfila dret cap el cim, i sense cap complicació (a part de passar per sota de les vies d’un antic funicular) arribem a les instal·lacions que hi han dalt del Pic. El vista es impressionant ... l’edificació també. Els que caminem sols ens deixen un parell de terrasses per gaudir del panorama, suficients per tenir tota la panoràmica que ens ofereix el Pic. Si volem es pot entrar a l’edificació, previ pagament de 23€ .. “pas mal monsieur!!”.

Refem camí fins el Coll de Sencours i aquí agafem el “Chemin des Muletiers”, antic camí que feien servir per pujar / baixar, amb mules, els materials per la construcció / aprovisionament dels edificis. El camí està marcat con GR-10C i també hi ha senyals grogues. Està molt ben senyalitzat. Malgrat el desnivell a fer es elevat, la baixada es força progressiva. Hi ha zones amb força pedres soltes que fan de mal caminar però en general es un camí molt “portable”.

Es baixa per una vall que segons hem pogut veure en fotos es molt bonica, nosaltres la teníem tota tapada per boira i no la vàrem poder gaudir. Al final arribem al riu L'Adour d'Arizes, passem per el Pont de les Vaques i arribem a les Cabanes de Tramazaygues. En aquest punt nosaltres vàrem seguir pista avall, ara bé, es pot seguir, tot recte, els senyals grocs que ens deixaran també a la carretera, una mica més amunt d’on nosaltres sortim.

Ruta molt recomanable, fàcil de fer i amb vistes “impressionants”. Nosaltres ens la deixem com “pendent” per poder gaudir de la vall de baixada.

Accés:
Col du Tourmalet per carretera D-918 des de Sainte Marie de Campan o des de Luz St Sauveur Link a Google Maps

Recorregut:
Coll de Tourmalet (2.115 m), Pista al Pic du Midi, Llac d'Oncet, Coll de Sencours (2.379 m), Hôtellerie des Laquets (2.661 m), Coll des Laquets, Pic du Midi de Bigorre (2.876 m), Coll des Laquets, Hôtellerie des Laquets, Coll de Sencours, Chemin des Muletiers (Coma del Pic, GR-10C, Pont de les Vaques, Riu L'Adour d'Arizes, Cabanes de Tramazaygues), Carretera D-918 (Artigues)

Observacions:
● Ruta no circular feta el 30 de Juliol de 2022.
● La ruta es considera fàcil perquè no existeix cap dificultat, tan sols els desnivell i la llargada. Tots el camins son assequibles. La baixada es fa per un corriol que, malgrat el desnivell, es progressiu i amb un estat assequible típic d’alta muntanya.
● A les Cabanes de Tramazaygues enlloc d’agafar la pista com vàrem fer nosaltres, es pot anar tot recte seguint els senyals grocs. Sortiríem a la mateixa carretera però uns metres mes amunt del final d’aquesta ruta (Lloc de sortida alternatiu)
● Toponímia segons mapa OpenStreetMap Topo i geoportal del govern francés Geóportal

Dades:
Ruta gravada amb un Garmin GPSMAP 64s. Anàlisi del track mitjançant IBPIndex.
IBP: 118
Distancia total: 17,75 qms.
Desnivell de pujada: 757,9 m.
Desnivell de baixada: 1.632,2 m.
Alçada màxima: 2.860,6 m.
Alçada mínima: 1.232,3 m.
Temps total: 5h 02’
Temps en moviment: 4h 46’
Temps parat: 16’
Velocitat mitja moviment: 3,73 qms/h.

Coll de Tourmalet - Aparcament

Coll du Tourmalet - Aparcament abans d'arribar al Coll venint des de Sainte Marie de Campan / La Mongie. Arribem fins el Coll i agafem la pista que surt per la dreta. Anem seguint pista amunt ... ens portarà fins el Pic du Midi.

Placa 'In memoriam'

PictographTunnel Altitude 7,379 ft

Túnel

Ja comencem a veure el Pic du Midi i les instal·lacions que hi han

PictographLake Altitude 7,667 ft

Llac d'Oncet

A la nostra esquerra i per sota hi ha el Llac d'Oncet

Coll de Sencours

Comencem a fer llaçades que ens portaran fins l'Hôtellerie des Laquets. La pista empitjora una mica i s'enfila un pel mes. A la baixada, en aquest coll, agafarem el GR-10C (“chemin des Muletiers”). Sembla ser que aquets edificis eren del antic observatori.

PictographWilderness hut Altitude 8,599 ft

Hôtellerie des Laquets

Antic Refugi / Hotel de muntanya tancat el 1998 i totalment abandonat. A partir d'aquest punt arribarem, encara per pista, al Col des Laquets on comença el corriol que amb una bona pujada i fent ziga-zagues ens portarà dalt del Pic.

Un cartell ens indica que passem per sota les vies d'un antic funicular.

Pic - Fita i taula d'orientació

Arribem al cim on troben una fita de fusta i una taula d'orientació. Les vistes ... espectaculars.

Pic - Plataforma observatori

Al "caminaires" sols en deixen pujar a un parell de plataformes. Si vols entrar al recinte i gaudir de la seva oferta tens que pagar, malgrat això les vistes son espectaculars (en el nostre cas hi havien núvols baixos i les teníem un pel restringides, però valia la pena)

Photo ofColl de Sencours - Inici corriol baixada Photo ofColl de Sencours - Inici corriol baixada Photo ofColl de Sencours - Inici corriol baixada

Coll de Sencours - Inici corriol baixada

Em tornat enrere fins aquest coll. Ara agafem per la nostre esquerra, corriol avall (“chemin des Muletiers”), seguint els senyals del GR-10C i unes altres senyals grogues. El corriol està molt ben indicat.

PictographInformation point Altitude 7,093 ft

Cabanes de Tramazaygues

PictographInformation point Altitude 4,659 ft

Indicador

Arribats en aquest punt vàrem agafar la pista, cap a l'esquerra, que ens portarà fins la carretera D-918 a Artigues. Es pot fer la variant de continuar pel corriol d'enfront, seguint les marques grogues, que ens portaran uns metres mes amunt del final d'aquesta ruta (Veure Observacions)