Photo ofPic de Perafita, Pic de Monturull, Turó Punçó, per estació esqui Aranser, refugi Estanys Pera Photo ofPic de Perafita, Pic de Monturull, Turó Punçó, per estació esqui Aranser, refugi Estanys Pera Photo ofPic de Perafita, Pic de Monturull, Turó Punçó, per estació esqui Aranser, refugi Estanys Pera

September 17, 2022
September 2022

•   5 2 Reviews

near Arànser, Catalunya (España)

Itinerari circular, amb inici a l'estació d'esqi nórdic d'Aranser, seguim per pista forestal fins el refugi dels Estanys de la Pera, i pugem a la carena principal pel Port de Perafita. A partir d'aquest coll anem seguint sempre la carena, passant pel Pic de Perafita, el Pic de Monturull, i ja més llunyà el Turó Punçó. Tornem per pista fins l'estació d'esqui.
Tot i tenir certa distància, 21 quilòmetres, i 1.100 metres de desnivell, no hi ha grans desnivells, ja que es va fent de forma progressiva. El que cal tenir en compte, i per això deixo com de dificultat moderada, és el tram entre el Perafita i el Monturull, on la carena és dreta i amb pendents als costats força drets, i amb algún tram rocós sense dificultat, però que cal anar en compte.

CIMS ASSOLITS
Pic de Perafita de 2.752 m
Pic de Monturull de 2.759 m
Pic del Coll de la Barra de 2.632 m
Turó Punçó de 2.495 m

DESCRIPCIÓ DETALLADA.

Aparquem a la zona d'aparcament de les pistes d¡esqui de fons d'Aransa. Hi ha una barrera que prohibeix el pas a vehicles no autoritzats. De tota manera hi ha un servei d'autobús que et porta fins el refugi de les Pollineres.
Nosaltres per desconeixença. iniciem la caminada per la pista forestal que ens porta primer al Refugi de Prat Miró, seguim ara amb una mica més de pendent cap el pas de la Pera, i en suau baixada fins el refugi de les Pollineres. Fins aquí es fa fàcil i a bon ritme els 5 km que hi ha. En aquest punt és on et deixa l'autobús, per la qual cosa si es vol escurçar l'itinerari es pot fer en autobús. Ara seguim la pista forestal que puja fins el Refugi dels Estanys de la Péra, Com que la pista fa diverses llaçades, anem fent dreceres per escursar la distància. Arribem sota el refugi dels Estanys de la Pera, i no seguim el GR que puja directe al refugi, ja que preferim passar pel estany inferior, i poder fer alguna fotografia del Perafita amb el reflexe a l'aigua. Arribem al refugi, que està guardat i es pot pernoctar i menjar.
Sortim del refugi i seguim el corriol marcat com a GR que puja al port de Perafita. Es fa fàcilment, i ens uns 35 mituts arribem al coll que fa frontera amb Andorra.
Ara ja no deixarem la carena. Primer pugem al pic del Perafita, en pujada pels prats. En la part contrària a la que anem, hi ha la serra de Sirvent, el Tossal Bovinar i la Tossa Plana de Lles.
Un cop del del Pic del Perafita iniciem el tram una mica més entretingut, on baixem per la carena cap el coll de Claror. Hi ha algún tram amb sensació aérea, però el camí no presenta cap dificultat que que pròpies del terreny d'alta muntanya on estem. Arribem al coll de Claror, i la pujada que tenim davant és veu més dreta i amb més roques. Hi ha trams que el corriol flanqueja per evitar les roques, i d'altes trams on has de fer servir les mans per ajudar-te a pujar, però de poca dificultat. Finalment un tram de tartera ens fa arribar dalt del cim del Monturull.
A partir d'ara seguim la carena per prats sense cap pendent remarcable, baixem al Coll de Monturull, fem una mica de pujada cal el Pic del Coll de la Barra, i carenejant suaument tot perdent alçada arribem al Turo Punçó.
Per baixar fem seguint els prats i bosc de pi negre esclariçat, fins que tobem una pista forestal, el coll de la font d'Aristot. Seguim la pista forestal direcció Est, i arribem al coll de Dalt, on hi ha la pista que va d'Aransa fins a Bescaran. Girem a l'esquerra i arribem al Refugi de Prat Miró, per on hem pujat al inici, i en 2 o 3 km fins l'aparcament.

• Photo of mingunic
    mingunic Nov 17, 2022

Fantàstica ruta que nosaltres hem fet a l'inversa, també la qualifico de moderada per la baixada que hem fet del Monturull al Perafita, que és molt dreta i pedregosa.
    Gràcies per compartir-la.

• Photo of Manel Castellar Vallès
    Manel Castellar Vallès Jun 11, 2023

M'alegro que us hagi agradat, considero que és un dels millors recorreguts de la zona.

• krambs Jul 13, 2023

Descripció molt detallada!

• Photo of Manel Castellar Vallès
    Manel Castellar Vallès Jul 16, 2023

Gràcies. De fet a l'alta muntanya és més fàcil orientar-se, ja que els boscos no amaguen la visió del conjunt.