July 16, 2012
July 2012

near Ransol, Parròquia de Canillo (Andorra)

Des de la Coma de Ransol pel riu i collada dels Meners
Itinerari a un dels cims més alts del Principat d’Andorra (cinquè) i que supera els 2900 metres. El camí vora el Riu de Meners passa per raconades bellíssimes on el riu salta i s’entolla acompanyats tothora pel brogit de l’aigua. Desprès el pas pels estanys de Ransol i l’àmplia panoràmica que s’albira des del cim arrodoneixen una excursió molt recomanable.

Àrea recreativa
Accés: Travessem el poble de Ransol i prenem vers el nord la CS260 que s’endinsa a la Coma de Ransol fins a una àrea recreativa amb ampli espai per aparcament. Rètols indicadors. Inici de ruta: Comencem a caminar vers ponent per camí ben fressat i senyalitzat (punts de pintura grocs) pel marge hidrogràfic dret del Riu dels Meners, en moderat pendent.

Clots de la Llosa
Ampli planell als peus dels pics de la Pala i de la Cabaneta. Pel NW baixa el desguàs dels estanys de Ransol. Creuem el torrent i ens enfilem fort en aquella direcció, pel marge hidrogràfic esquerre. Camí ben fressat i senyalitzat.

Estanys de Ransol
Trobem el primer dels estanys de Ransol i al cap de poc (8’) el segon. A l’alçada d’aquest darrer atenyem el GRP (senyals grocs i vermells) que, provinent de la Vall de Sorteny, baixa de la Collada dels Meners i marxa per la dreta cap al refugi dels Cóms de Jan. Continuem enfilant-nos en fort pendent revoltant un contrafort per l’esquerra, en el sentit de les busques del rellotge. A mesura que guanyem alçària ja podem albirar la Collada dels Meners (on hi destaquen unes grans estaques) i més a la dreta, vers el NW el cim de la Serrera. Vers el N atenyem una collada herbosa des de la que podem albirar l’Estany dels Meners de la Coma a la falda del Pic de la Coma de Senyac. Desprès, de nou vers el W seguim pel llom fins a la cabana.

Cabana
Àmplia i ben apariada. Pot servir de bivac i aixopluc. Pels voltants restes ben evidents de l’antiga explotació minera. Uns pocs metres més amunt abandonem el GRP: no cal anar fins a la collada. Un corriolet ben fressat flanqueja el pendent fins a la carena entre el coll i el cim. Un cop a la carena seguim el camí que, entre llaçades per salvar el desnivell, va enfilant-nos per l’ampli llom carener fins al cim.

Pic de la Serrera
És un dels sis cims andorrans que superen els 2900 m. (cinquè més alt del Principat) i excel·lent observatori. Retornem pel mateix camí.