Pic de Gleize og Pic de l’Aiguille

November 22, 2023
September 2023

near Les Fareaux, Provence-Alpes-Côte d'Azur (France)

Fin rundtur fra Col de Gleize, med flot udsigt fra de to toppe Pic de Gleize og Pic de l'Aiguille, ud over Devoluy’s fascinerende landskab. Turen går på markeret sti hele vejen.

Fra Col de Gleize fulgte vi grusvejen der går mod Col de Chabanotte. Efter ca. 1½ km tog vi stien på højre hånd, som følger kanten hele vejen rundt (le Cirque de Chaudun) til den forladte landsby Chaudun. Men inden man når ind til bunden af dalen, kan man tage en sti på højre hånd, der går brat opad mod kanten af bjergryggen og Pic de Gleize. Stien er ikke helt tydelig i starten, hvor den går mellem træer, og græssende køer også har lavet deres egne stier, men længere oppe, er den meget tydelig, hvor den slår et par sving inden den er oppe på ryggen. Herfra kan man gå mod nord ud til toppen Pic de l’Aiguille (2.140 m), og bagefter mod syd ad ryggen op på toppen Pic de Gleize (2.161 m). Der er flot udsigt over mod de lidt rå og højere toppe i Devoluy fra ryggen.

Fra Pic de Gleize fortsatte vi ud af dens sydlige ryg, og fulgte stien derfra ned til Col de Gleize, og det bliver dermed en fin rundtur.