Pic d'Aillary. Valle de Hecho. Aguas tuertas, col d'Arlet

Photo ofPic d'Aillary. Valle de Hecho. Aguas tuertas, col d'Arlet Photo ofPic d'Aillary. Valle de Hecho. Aguas tuertas, col d'Arlet Photo ofPic d'Aillary. Valle de Hecho. Aguas tuertas, col d'Arlet

1956
August 12, 2021
August 2021

near Urdos, Nouvelle-Aquitaine (France)

Itinerari per la zona del Pirineu Aragonès, per la zona de jaca, per la vall de Hecho.

Punt de partida: Prop de Jaca hi ha la localitat de Puente de la Reina, lloc d'on prenem la carretera que va en direcció Nord, cap al poble de Hechp. Seguiem ja per carretera més estreta cap a Oza, tot passant per la Boca del infierno, zona d'engorjat on la carretera s'obres pas entre les parets que encaixonen el reiu. Seguim més amunt, i passem per una bosc de faig, avets i pins, anumenat la selva de Oza. La carretera es cada vegada més estreta, de fet és una pista forestal asfaltada. Finalment arriben al final permès als turistes, després de fer un tram de terra. Tot aquest trajecte de cotxe ja val la pena per sí mateix.
Aparquem el cotxe, atravessem el rierol, i anem seguint la pista forestal anunt, on fem drecera en unes corves, tot seguint el GR, i arribem al collet, on hi ha un refugi, i que queda just a punt d'una petita baixada i estar en l'immensa esplanada de Aguas Tuertas. Atravessem per on podem el riu que fa diversos meandres, per tal de buscar el camí que puja cap el coll d'Arlet. La pujada ens fa suar de valent, on el primer tram és el més dret, i després el camí va fent una llarga diagonal ascendent fins el coll d'Arlet. Passem per unes zones de roca que sembla volcànica. Un cop al coll, divisem el refugi i el llac d'Arlet, i al fons l'espectacular Midi D'Ossau. Direcció Oest, seguim la carena i pugem al Pic d'AillarY de 2215 m. Les vistes són molt amplies, i podem gaudir de les formes de les muntanyes fetes de roca sedimentària.
La baixada la fem pel mateis lloc.