Φαράγγι Μέσωνα - Κάστρο - Καβούσι

May 30, 2020
May 2020

near Kavoúsi, Crete (Greece)

Πεζοπορία από Καβούσι- φαράγγι Χαυγά - Αζοριάς-Φαράγγι Μέσωνα- εγκαταλειμμένος οικισμός Τσαμαδή - μινωικός οικισμός Κάστρο.
Από το Καβούσι, παίρνουμε το παλιό ανηφορικό καλντερίμι που διασχίζει τα πρανή του Χαυγά, μέχρι που συναντά το δρόμο για Παναγιά - Μέλισσες. Στο σημείο αυτό στρίβουμε δεξιά κατηφορικά και διασχίζουμε την ποταμιά που σχηματίζεται από το φαράγγι του Μέσωνα. Μετά τον Αζοριά, ακολουθούμε το στενό μονοπάτι που έχει χτιστεί και υποστυλωθεί με πετρόκτιστους τοίχους πάνω στα τοιχώματα του φαραγγιού, βαδίζοντας προσεκτικά ο ένας πίσω από τον άλλο. Από τη μια μεριά έχουμε τον κάθετο γκρεμό, που καταλήγει στο βάθος του φαραγγιού, που ο λαϊκός μύθος το θεωρεί μαγεμένο, αφού όποιος τολμήσει να το διαβεί τον ξελογιάζουν νεράιδες και ξωτικά! Από τα δεξιά μας, παράλληλα με το μονοπάτι, ο τσιμεντένιος καταπότης, αρδευτικό έργο αλλοτινών καιρών για να μεταφέρει τα νερά από το οροπέδιο στον κάμπο του Καβουσίου χαμηλά.

Από το Τσαμαντή παίρνουμε ξανά πορεία βόρεια, πάνω σε χωματόδρομο αρχικά και μονοπάτι στο τέλος μέχρι το Κάστρο. Είναι οικισμός - καταφύγιο που ιδρύθηκε στο τέλος της μετανακτορικής μινωικής περιόδου και κατοικήθηκε από το 1200 μέχρι το 600 πΧ. Οι ανασκαφές ξεκίνησαν στις αρχές του 20ου αιώνα και συνεχίστηκαν και τα επόμενα χρόνια. Τα ευρήματα (στρωματογραφημένα δάπεδα και κεραμικά) προσφέρουν την σπάνια ευκαιρία στους αρχαιολόγους να παρακολουθήσουν την εξέλιξη μιας κοινότητας της πρώιμης εποχής του σιδήρου μέχρι το τέλος των γεωμετρικών χρόνων. Η θέση είναι στρατηγική και ελέγχει το πέρασμα από την Ιεράπετρα προς τα ανατολικά.

Τελευταία στάση πριν τον τερματισμό η μνημειακή ελιά, των 3.250 χρόνων.
Όλη η διαδρομή, είναι μέσα από παλιά μονοπάτια, χωματόδρομους που σπάνια χρησιμοποιούνται και εντυπωσιακά τοπία.