Πευκόδασος Καλού Χωριού (κυκλική)

October 24, 2021
October 2021

near Kaló Chorió, Crete (Greece)

Μια πολύ όμορφη και εύκολη πεζοπορία που ξεκινάει από τον Ιερό Ναό Τιμίου Σταυρου και ακολουθώντας το παλιό πέτρινο μονοπάτι περνάει από το πευκοδάσος του καλού χωριού, το εκκλησάκι του προφήτη Ηλία, τον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου και τον Ιερό Ναό Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης (κοιμητήριο). Υπέροχες εικόνες του Αγίου Νικολάου από ψηλά και μια διαδρομή γεμάτη χρώματα, μυρωδιές και σημάδια μιας παλιάς εποχής!

PictographReligious site Altitude 331 ft

Ιερός Ναός Τιμίου Σταυρου

Ο µονόχωρος καµαροσκεπής ναός της Υψώσεως του Τιµίου Σταυρού είναι ο νεώτερος ναός του Καλού Χωριού. Βρίσκεται σε περίοπτη θέση πάνω από το χωριό, στην περιοχή «Λακκούδια», σε οικόπεδο που δώρισαν στην Ενορία Καλού Χωριού ο Ιωάννης Ραπάνης και τα τέσσερα παιδιά του, Γεώργιος, Σοφία, Εµµανουήλ και Μιχαήλ. Ο θεµέλιος λίθος τοποθετήθηκε το έτος 1994 από τον Σεβ. Μητροπολίτη Ιεραπύτνης και Σητείας κ. Ευγένιο και τα ιερά Εγκαίνια τελέσθηκαν από τον ίδιο στις 29 Σεπτεµβρίου 1996 µε πάνδηµη συµµετοχή των πιστών, µετά την αποπεράτωση των εργασιών ανεγέρσεως και διαµορφώσεως του αύλειου χώρου. Ο ναός πανηγυρίζει στις 14 Σεπτεµβρίου, εορτή της Παγκοσµίου Υψώσεως του Τιµίου και Ζωοποιού Σταυρού.

PictographRuins Altitude 371 ft

Παλιό πέτρινο μονοπάτι

Παλιό πέτρινο μονοπάτι που οδηγούσε σε Πρίνα και Μεσελέρους, μέσα από το πευκόδασος της Πρίνας με θέα στον κόλπο του Μιραμπέλου.

PictographPanorama Altitude 597 ft

Θέα στις ιδιαιτέρα γραφικές 'γλώσσες' ξηράς που εισχωρούν βαθιά μέσα στη θάλασσα και σχηματίζουν τους απάνεμους κόλπους και τις υπέροχες παραλίες του Καλού Χωριού.

PictographDoor Altitude 820 ft

Εδώ συναντάμε μία πόρτα που καλό είναι μετά το διάβα μας να κλείσουμε.

PictographPanorama Altitude 906 ft

Στο βάθος ο κόλπος του Μιραμπέλλου αστράφτει σκουρογάλανος με το μικρό νησάκι των Αγίων Πάντων να ξεχωρίζει απέναντι από την πόλη του Αγίου Νικολάου.

Σε αυτή την διασταύρωση όποιο χωματόδρομο και να διαλέξουμε θα μας οδηγήσει στο ίδιο σημείο, εμείς επιλέξαμε να ακολουθήσουμε τον δεξιό. Αν επιλέξετε τον αριστερό χωματόδρομο να θυμηθείτε στην επόμενη διασταύρωση να στρίψετε δεξιά.

Θέα

Σε αυτή την διασταύρωση όπως μας υποδεικνύει η ταμπέλα θα στρίψουμε δεξιά για να βρεθούμε στο εκκλησάκι του προφήτη Ηλία.

Εκκλησάκι του προφήτη Ηλία

Το εκκλησάκι του προφήτη Ηλία, που είναι χτισμένο σε πευκόφυτη βουνοπλαγιά με ανεμπόδιστη θέα.

PictographRuins Altitude 1,309 ft

Εδώ συναντάμε κάποια πέτρινα χαλάσματα που μας αποδεικνύουν την ανθρώπινη δραστηριότητα την περιοχή κατά το παρελθόν.

PictographRuins Altitude 1,352 ft

Πέτρινο σπιτάκι

Εδώ συναντάμε ένα καλοδιατηρημένο πέτρινο σπιτάκι. Συνεχίζουμε στον ξεχασμένο δρόμο από δίπλα και αφού περάσουμε το ξεπατωμένο δάσος που έχει μετατραπεί σε ελαιώνες βρίσκουμε τον κυρίως χωματόδρομο που κατεβάζει ξανά πίσω φιδογυριστά πάνω στο μπράτσο του βουνού.

Θέα

Ακόμα ένα σημείο με υπέροχη θέα προς τον κόλπο του Μιραμπέλλου.

Και σε αυτό το σημείο η θέα προς τον κόλπο του Μιραμπέλλου είναι μαγευτική.

PictographRuins Altitude 1,424 ft

Παλιό Πηγάδι

Εδώ συναντάμε ένα παλιό πέτρινο πηγάδι το οποίο δεν μας προσφέρει πλέον το δροσερό νερό του.

Σε αυτό το σημείο μπορούμε να ακολουθήσουμε κανονικά το δρόμο αλλιώς αν θέλουμε να κάνουμε πιο ενδιαφέρουσα την πορεία μας και να γλιτώσουμε μερικά μέτρα ακολουθούμε το μονοπάτι στα δεξιά μας, όπου μας οδηγεί στο ίδιο σημείο.

PictographRuins Altitude 548 ft

Ερείπια

Εδώ συναντάμε τα ερείπια από ένα ακόμα πέτρινο σπίτι.

PictographPicnic Altitude 502 ft

Χώρος για ξεκούραση

Ένας όμορφος χώρος όπου κάποιος μερακλής άνθρωπος έχει φτιάξει παγκάκια από παλέτες στα οποία μπορούμε να πάρουμε δυνάμεις ώστε να περπατήσουμε τα τελευταία μέτρα της διαδρομής μας.

PictographRuins Altitude 479 ft

Ερείπια

Εδώ συναντάμε τα ερείπια από ένα ακόμα πέτρινο σπίτι. Δεξιά και κάτω κατηφορίζουμε για 100μ. απ τις πεζούλες και πιάνουμε τον τελευταίο χωματόδρομο που οδηγεί στο ωραίο κοιμητήριο του χωριού.

Photo ofΔιασταύρωση για Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου Photo ofΔιασταύρωση για Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου Photo ofΔιασταύρωση για Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου

Διασταύρωση για Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου

Σ' αυτή την διασταύρωση αν στρίψουμε αριστερά όπως μας υποδεικνύει ταμπέλα θα βρεθούμε στον Ιερό ναό του Αγίου Νικολάου. Εμείς επιλέγουμε να συνεχίσουμε ευθεία για να βρεθούμε στο κοιμητήριο του χωριού και τον Ιερό Ναό Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης (κοιμητήριο). Ιερός Ναός Αγίου Νικολάου Ο µονόχωρος καµαροσκεπής ναός είναι ίσως ο παλαιότερος της Ενορίας Καλού Χωριού και µε βάση τα εντοιχισµένα πινάκια στη δυτική όψη και το λιθόγλυπτο περίθυρό του χρονολογείται στα χρόνια της Βενετοκρατίας. Ο ευρύχωρος αύλειος χώρος παλαιότερα λειτούργησε ως κοιµητήριο της ενορίας του οικισµού Πύργος, που ήταν ξεχωριστή Ενορία από αυτή του Αρνικού, το σηµερινό Καλό Χωριό. Αργότερα, όταν οι δυο οικισµοί έγιναν µια Ενορία, ο ναός συνέχισε να λειτουργεί ως κοιµητηριακός της Ενορίας Καλού Χωριού έως το έτος 1978. Χαρακτηριστική είναι η µαρτυρία πως το 1918 σε επιδηµία γρίπης ο τότε Εφηµέριος της Ενορίας π. Νικόλαος Στρατάκης ήταν καθηµερινά στον ναό για να ενταφιάζει τους νεκρούς ενορίτες του. Σήµερα, ο µοναδικός τάφος που έχει αποµείνει στο παλαιό κοιµητήριο είναι του παραπάνω Ιερέα και της Πρεβυτέρας του Θεοδώρας. Πανηγυρίζει στις 6 ∆εκεµβρίου, εορτή του Αγίου Νικολάου, Επισκόπου Μύρων της Λυκίας του θαυµατουργού.

Σ' αυτό το σημείο θα βρούμε ένα πίνακα που μας δίνει πληροφορίες για τα θρησκευτικά αξιοθέατα και μνημεία της περιοχής.

PictographReligious site Altitude 174 ft
Photo ofΙερός Ναός Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης (κοιμητήριο) Photo ofΙερός Ναός Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης (κοιμητήριο) Photo ofΙερός Ναός Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης (κοιμητήριο)

Ιερός Ναός Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης (κοιμητήριο)

Σύγχρονος µονόχωρος καµαροσκεπής ναός, που αποτελεί το νέο κοιµητηριακό ναό του χωριού. Μετά τα Ιερά Εγκαίνια του ιερού ναού της Αγίας Τριάδος (1975), υπήρξε επιτακτική ανάγκη εξεύρεσης χώρου για τη δηµιουργία νέου κοιµητηρίου, λόγω ασφυκτικής πληρότητας του χώρου του παλαιού κοιµητηρίου. Η ανοικοδόµηση του ιερού ναού των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης άρχισε τα έτη 1978-1979 σε οικόπεδο που δώρισε ο Γεώργιος Καβουσανός στη µνήµη του γιου του Μιχαήλ, που φονεύθηκε στην περιοχή Αιγίου κατά την περιόδο του Εµφυλίου πολέµου. Τη δαπάνη ανοικοδόµησης ανέλαβε η Μαρία Κοντοπόδη-Κουρίνου στη µνήµη του συζύγου της Κωνσταντίνου. Μετά την ολοκλήρωση των εργασιών ο Σεβ. Μητροπολίτης Ιεραπύτνης και Σητείας Φιλόθεος ο Β΄ τέλεσε τα Ιερά Εγκαίνια του ναού στις 29 Απριλίου 1984. Πανηγυρίζει στις 21 Μαΐου, εορτή των Αγίων θεοστέπτων Βασιλέων και Ισαποστόλων Κωνσταντίνου και Ελένης.

• Tsitrona Feb 24, 2022

Εύκολη και όμορφη πορεία!!