Petit Luberon: arche des Portalas, grottes des Vaudois, forêt des cèdres

Photo ofPetit Luberon: arche des Portalas, grottes des Vaudois, forêt des cèdres Photo ofPetit Luberon: arche des Portalas, grottes des Vaudois, forêt des cèdres Photo ofPetit Luberon: arche des Portalas, grottes des Vaudois, forêt des cèdres

February 26, 2020
February 2020

near Lacoste, Provence-Alpes-Côte d'Azur (France)

Vist des de fora, el massís del Luberon és molt poc atractiu: completament pla i allargat, boscós, de baixa alçada... Però entre els seus barrancs i racons, podem trobar algunes veritables joies. Si hagués de recomanar una ruta al massís, seria aquesta sens dubte!

Sortim a primeríssima hora de l'aparcament de la Forêt des Cèdres, el qual al migdia quan vam tornar al cotxe ja estava pleníssim. En poc menys de mitja hora arribem al mirador amb vistes espectaculars a les muntanyes de la Provença. Segons l'aplicació peakfinder, amb les condicions ideals es podria arribar a veure el Canigó destacant sobre l'horitzó! En qualsevol cas, el que sí que veiem són les Alpilles, Sainte Victoire, la Sainte Baume, el Grand Luberon...

Seguim els cingles fins trobar-nos amb l'arc. Sense camí però cap dificultat podem arribar a situar-nos sobre d'ell, i fent després un flanqueig per un rastre poc marcat però visible arribem a un corriolet entre els arbres que ens deixa a sota seu (el corriol segueix després baixant cap al sud, però nosaltres tornem enrere a la carena).

Seguint la carena passarem la poc marcada Tête de la Baraque, fins que trobem un corriol fitat que baixa a mà dreta (nord) per anar a buscar un corriol ben visible a sota a la vall, on hi ha una petita tartera. Anem sempre seguint les fites i el rastre de corriol més marcat, però arriba un punt que es talla de cop menjat per la vegetació. Són uns pocs metres que ens hem d'obrir una mica el pas entre branques, una mica incòmodes, però de seguida el corriol torna a aparéixer i arribem a la tartera que havíem vist.

Després de remuntar l'altre costat de la vall, arribem a una intersecció que agafem cap a l'esquerra (a la dreta aniríem a la pista de la Forêt des Cèdres, en cas que vulguem escurçar la sortida). El corriol que seguim té marques antigues descolorides, ara blanques, però s'intueix que van tenir pintura blava. Baixa uns metres fins que tenim una visió de com d'abruptes són les parets que rodegen aquest barranc, i comença aleshores el flanqueig fins les grottes des Vaudois.

Des de les grottes, seguim sempre el corriol que remunta fort fins sortir a un bon sender que ressegueix la base de la paret de la Roque des Bancs, la qual té algunes baumes. Opcionalment, podem fer una anada i tornada al petit cimet de la Baume Rousse. Com a cim no destaca gens, però les vistes cap a les Grottes dels Vaudois i el camí que hem fet valen la pena el tram extra.

Finalment, seguint la base de la Roque des Bancs arribem a la pista que torna cap al parking i a la forêt des cèdres, desviant-nos quan arribem pel curt sender botànic que ens mostra els exemplars més curiosos d'aquests arbres.

NOTA: el desnivell positiu és d'uns 400m (380 segons el GPS), i no els 780 que apareixen a wikiloc. El track ha quedat gravat amb moltes desviacions a l'elevació.

TEMPS TOTAL: 4h

Cèdre candelabre

Cèdre lyre

• Sabine Van Cromphaut Jul 15, 2020

The trail is not always easy to find/follow. Some small parts of the trail are very steep, so it's abit climbing then. But thé views are beatifull.

osukarusan Jul 15, 2020

Thanks for the comments! You're right, there was a section between the ridge after the arch and the inner valley where it was difficult to follow the trail, even with the cairns that sometimes where visible. Hopefully if more people retrace it the path will become clearer :)

• Photo of Ma Tribu Trotter
    Ma Tribu Trotter Feb 20, 2021

Bonjour ce tracé est il faisable avec des enfant (5ans )?

osukarusan Feb 21, 2021

Bonjour! La plupart du parcours, normalement oui si ils sont habitués a randonner en montagne. On passe à côté des falaises mais il y a toujours un chemin assez ample. Neanmoins, je pense que la partie qui descend vers le vallon et vers les grottes des Vaudois peut être un peu plus problemàtique selon votre habitude a marcher sur de terrain un peu plus accidenté. Du waypoint "Crête Tête de la Baraque" jusqu'au waypoint "Grottes des Vaudois". La descente c'était sur un pierrer et la partie inférieure était un peu perdu entre eboulis et vegetation. Après il y a une partie de petite sente étroite près du vide (proche du waypoint "Vue aiguille").

• Photo of Ma Tribu Trotter
    Ma Tribu Trotter Feb 21, 2021

On l'a quand même fait, avec 3 enfants et Femme enceinte 😅😅! Ça passe bien et on s'est vraiment régalé ! Merci pour cette journée 😁

osukarusan Feb 21, 2021

Ah, super alors :) Je suis ravi que vous ayez bien aimé. Merci pour le retour!