Petergensfeld 21,2 km december 2014

Photo ofPetergensfeld 21,2 km december 2014 Photo ofPetergensfeld 21,2 km december 2014 Photo ofPetergensfeld 21,2 km december 2014

January 26, 2015
December 2014

near Venn Kreuz, Walloon (Belgique)

Vandaag bezoeken we de Oostkantons voor een fikse wandeling door de Hoge Venen. Parkeren kunnen we op de wandelparking langs de Vennstrasse, 4730 Raeren. De eerste 2,5 km verlopen rustig over eerst verharde en nadien halfverharde wegen tot we het riviertje de Weser oversteken. We slaan scherp rechtsaf en het parcours verandert drastisch. Het smalle pad slingert langs de oevers van de Eschbach over ontelbare boomwortels. Een 3,5 km later bereiken we het veengebied en zullen we opnieuw de Eschbach moeten oversteken, dit vergt wel wat improvisatie want er was niet echt een duidelijke oversteek aanwezig. We wandelen verder langs de bosrand terwijl we het uitgestrekte veengebied aanschouwen. Wanneer we terug de bossen opzoeken bereiken we als snel de plek Reinartzhof, infoborden vertellen ons over hoe een kleine gemeenschap hier afgezonderd leefde. Aan een kapel is er een mooie schuilhut voorhanden om even uit te blazen. We vervolgen onze weg door de bossen tot we, na het oversteken van de brug, het pad linksaf volgen, langs het beekje Steinbach tot deze uitmondt in de Eschbach die we opnieuw een kilometer, maar dan via een parallel en beetje hoger gelegen pad, in tegengestelde richting volgen. We slaan rechtsaf en aan een bruggetje, gebouwd met de middelen van de toeristische dienst van Roetgen steken we de grens met Duitsland over, getuige grenspaal 868. Een pad door weides brengt ons tot aan de wandelparking Weserbrücke. Een eindje verderop ligt de toeristische dienst en als men linksaf slaat op de Vennbahn, kan men even uitrusten terwijl men iets drinkt en/of eet in Knauf’s Imbiss. Na de verdiende pauze keren we op onze stappen terug en bij grenspaal 882 slaan we rechtsaf. Op het eind van de straat slaan we linksaf, de Wesertalstrasse in. Het schutterslokaal in deze straat kan eventueel dienst doen als alternatief vertrekpunt. Aan de brug over de Weser slaan we rechtsaf en volgen even een avontuurlijk paadje langs het riviertje tot we aan het punt komen waar we in het begin van de wandeling de Weser al eens overstaken. Hier gaan we rechtsaf het bos in voor een korte maar stevige klim tot aan een brede halfverharde bosweg die we links volgen en uitkomt bij een stuk veengebied. Er zijn draaihekjes geplaatst maar verzegeld met prikkeldraad en infoborden maken ons duidelijk dat er stieren en koeien grazen en dat we beter de rand van het veengebied volgen dan dit te doorkruisen vanwege het gevaar voor persoonlijk letsel of materiële schade. We komen al snel uit op de Vennstrasse waar we linksaf slaan en alweer de auto bereiken. Een mooie wandeling langs riviertjes en veengebied, niet moeilijk door hoogteverschillen want die zijn er niet echt veel, eerder vermoeiend door de lengte van de wandeling en het stappen over de met boomwortels overgroeide paadjes…

PictographPicnic Altitude 1,364 ft

PictographPicnic Altitude 1,331 ft

PictographPicnic Altitude 1,344 ft

PictographPicnic Altitude 1,370 ft

bank en infobord Vennkreuz

PictographBridge Altitude 1,451 ft
Photo ofbrug en infobord 'staatsnatuurreservaat Hoge Venen' Photo ofbrug en infobord 'staatsnatuurreservaat Hoge Venen' Photo ofbrug en infobord 'staatsnatuurreservaat Hoge Venen'

brug en infobord 'staatsnatuurreservaat Hoge Venen'

PictographBridge Altitude 1,330 ft

bruggetje

PictographBridge Altitude 1,295 ft
Photo ofbruggetje en grenspaal 868 België-Duitsland Photo ofbruggetje en grenspaal 868 België-Duitsland Photo ofbruggetje en grenspaal 868 België-Duitsland

bruggetje en grenspaal 868 België-Duitsland

infobord 'Reinartzhof Mittelhof'

infobord 'Reinartzhof Oberhof'

infobord 'Reinartzhof Unterhof'

Photo ofinfobord 'staatsnatuurreservaat Hoge Venen' Photo ofinfobord 'staatsnatuurreservaat Hoge Venen' Photo ofinfobord 'staatsnatuurreservaat Hoge Venen'

infobord 'staatsnatuurreservaat Hoge Venen'

PictographInformation point Altitude 1,382 ft
Photo ofinfoborden 'Vennbahn' en toeristische dienst Photo ofinfoborden 'Vennbahn' en toeristische dienst Photo ofinfoborden 'Vennbahn' en toeristische dienst

infoborden 'Vennbahn' en toeristische dienst

infoborden roofvogels en andere fauna

kruisje

Photo ofmoeilijke oversteek riviertje Eschbach Photo ofmoeilijke oversteek riviertje Eschbach Photo ofmoeilijke oversteek riviertje Eschbach

moeilijke oversteek riviertje Eschbach

Moeilijke oversteek riviertje Eschbach, via een sprong kan men hier over het riviertje geraken. Eenvoudiger bij droge periodes, des te moeilijker bij langdurig nat weer. Als men verder het veen inloopt wordt het beekje smaller.

Wandelparking Vennstrasse 4730 Raeren

wandelparkeerplaats Weserbrücke

watervalletje

• Tinant Jean Pierre Nov 30, 2020

Splendide randonnée à faire mais prévoir des chaussures étanches car on passe des gués et on longe tres près des zones humides alimentées par les nombreux rus et rivières. C est un génial

• Photo of barbara eeckhout
    barbara eeckhout Mar 6, 2022

Zeer mooie wandeling voor gevorderende wandelaars!