Pessonada els Escaligots Rocalta 100 cims

Photo ofPessonada els Escaligots Rocalta 100 cims Photo ofPessonada els Escaligots Rocalta 100 cims Photo ofPessonada els Escaligots Rocalta 100 cims

March 31, 2024
March 2024

near Sant Martí de Canals, Catalunya (España)

El Rocalta es el cim més alt de la serra de Pessonada, continuació al SW de la serra de Boumort. Es una espectacular cinglera, paret nord de la vall de Carreu; Sant Corneli, extrem de ponent de la serra de Carreu n'es la pared sud.

Anem fins al poble de Pessonada (Municipi Conca de Dalt, Pallars Jussà); aparquem vora el centre social, d'on surt una pista cap a la reserva de Boumort i on trobem cartells informatius.
Reculem una mica i trobem el cartell que indica la volta al Roca de Pessonada pels Escaligons. Camí dreta amunt. Anem trobant marques groges.
Aviat som a la ermita romànica de la Mare de Deu de la Plana, tenia 3 taules de pintura romànica, dues es troben al Museu de Bellas Artes de Bilbao.
Ara seguim amunt, puja fort per encarar els Escaligons o l'Escalirot( suposo que vol dir esglaons o escala en la parla del Pallars !). Es força entretingut, ha ha un parell de trossos curts amb unes grapes de ferro. Arribem dalt el cingle, on trobem un gran fitot.
Deixem les marques groges i seguim direcció llevant per corriol, sense acostar-nos massa a la vora del precipici. Fem cap a una cruïlla amb una pista que deu venir de baix (Hortoneda-Sossís). Nosaltres seguim el camí carener i aviat comencem a trobar trinxeres. Desprès d'algun cim enganyòs, ens adonem que anem una mica baixos per un corriol de cèrvols i hem de pujar una mica per tornar al bon camí. Ara si que veiem el vértex del Rocalta (1489 metres) damunt un contrafort .
Molt bona vista, al sud, la serra de Carreu i la serra de Sant Corneli amb l'embassament de Sant Antoni (Tremp). A sota la vall de Carreu amb la pista que porta a Boumort. Cap el Nord el Roc de Queralt, conglost de Collegats i el Roc de Solduga; per sota hi passa el Noguera Pallaresa i la carretera cap a Sort.
Reculem una mica per baixar del cim a ara agafem pista de bon caminar per on anem una bona estona. Tenim molt bona vista del vermell Roc de Santa, que es troba per la carretereta que porta a Hortoneda.
Arribem a la cruïlla de pista i tornem al camí de carena direcció NW per on hem vingut fins trobar el gran fitot. Tornem a tenir marques groges, ara mantenim al direcció i baixem fort per un camí pedregós amb bona vista de la Pobla de Segur. Es potser el tros més feixuc. Arribem baix i trobem un cartell que indica Sant Matí de Canals; nosaltre direció contraria cap a Pessonada per on hi arribem per la carretera sense passar per la ermita.
Una excursió molt maca per assolir un 100 cim, de dificultat moderada per qui tingui costum de muntanya, doncs la pujada pels Escaligons no es per porucs.

100 Pessonada

Poblet molt ben arreglat. A l'aparcament hi caben 2 o 3 autos.

103 Cruïlla

Seguim el sender de la dreta i tornarem per la pista de l'esquerra.

105 ROCALTA

1489 metres. Cim més alt de la serra de Pessonada, estribació cap al sud oest de la serra de Boumort.

108 Esquerra

Cruïlla de senders, anem esquerra. Per la dreta es va al extrem oest del Roc. Nosaltres ja baixem.

109 esquerra

Tram final, sender que voreja per baix, seguin linea lèctrica.