Peratallada-Palau-sator-Fontanilles-Puig de La Font Pasquala-Gualta

Photo ofPeratallada-Palau-sator-Fontanilles-Puig de La Font Pasquala-Gualta Photo ofPeratallada-Palau-sator-Fontanilles-Puig de La Font Pasquala-Gualta Photo ofPeratallada-Palau-sator-Fontanilles-Puig de La Font Pasquala-Gualta

January 12, 2023
January 2023

near Peratallada, Catalunya (España)

Si et posiciones sobre " Veure més " (color blau) que es troba al final de la descripció del recorregut, podràs veure tot el àlbum de fotografies d'aquesta sortida...
Ruta feta amb el caminants dels diumenge i els nostres inseparables companys de “quatre potes”.
Una plaent ruta que ens permet visitar des de la encisadora vila medieval de Peratallada, els pobles de Palau-sator, Fontanilles i el Pedró de Gualta, amb l’única dificultat de la pujada al modest cim del Puig de la Font Pasquala un turó de tant sols 92 metres d’altitud però que ens ofereix unes fantàstiques panoràmiques de tota la plana del Baix Ter.
Estacionem al aparcament municipal de Peratallada situat al costat de l’església de Sant Esteve, (fora de temporada estival, es gratuït), creuem per sota, el pont de la carretera GI-651 (Canapost-Pals) i la riera de Peratallada pel pont de fusta per tornar a la carretera GL-651 que ara hem de travessar...salvant així la riera de Peratallada.
Seguim el camí entre camps de conreus fins arribar a la bonica població de Palau-sator, on ens dona la benvinguda l’església de Sant Pere edificada fora muralles.
Com altres pobles de la rodalia, el conjunt arquitectònic del nucli de Palau-sator es d'extraordinari interès històric. Malgrat que els orígens són, com a mínim, romans. La vila il·lustra perfectament la disposició urbanística d'un antic nucli medieval, amb el recinte murallat ben definit, encara es poden observar restes de muralles i defenses i l'estructura dels carrers al voltant de la torre de l'antic castell, que presideix tot el conjunt. L'accés al nucli medieval es fa per la imponent torre de les Hores, d'on surt el carrer del Portal, que porta fins a la plaça del Castell, encimbellat en un turó, ben bé al cor del poble.
Sortim del laberíntic nucli de Palau-Sator i just al davant i al jardí de la casa que té l’ús de consultori metge, hi ha una gran fita termal que val la pena visitar. Ara seguint la carretera local que ens duria a Ullastret (esquerra), nosaltres continuem recte cap a Fontanilles (indicadors i marques del GR-92), un trajecte de 2,5 km d’asfalt. En arribar al poble, ens desviem cap al seu interior passant pel costat de la Font i l’ajuntament avant de assolir el punt més elevat on es troba l’església de Sant Martí, construcció romànica d'una sola nau. Un edifici ha estat objecte de reformes i afegitons posteriors a l'època medieval.
Sortim de la vila assolint el mateix vial que dúiem des de Palau-sator i que deixem en poca estona per seguir el camí (esquerra) que en contínua pujada ens deixa al cim del Puig de la Font Parquala.
El puig, amb la modesta alçada de 92 metres d’altitud ens ofereix unes vistes úniques que paguen la pujada. És un molt bon lloc per esmorzar, aprofitan per repassar una mica la geografia de l’entorn. Al nostre davant se’ns obra la plana del Baix Ter, amb la Gola del Ter que és on desemboca el riu Ter al mar. Al nord de la plana hi trobem el massís del Montgrí, que des d’un punt de vista geològic és l’inici dels Pirineus, i al sud hi trobem les muntanyes de Begur que són geològicament ben diferents.
Seguim camí, ara de baixada fins el Pedró de Gualta on trobem la carretera local que uneix aquest poble amb Serra de Daró, continuem per l’esquerra i de seguida altre vegada a l’esquerra per trescar per un camí de terra que ens duu fins els límits del estany d’Ullastret. Estany que resseguim a un nivell superior fins arribar a la carretera local que uneix Palau-sator i Ullastret i que travessem per continuar un camí que ens porta directament fins a la església de Sant Esteve de Peratallada on tenim aparcats els vehicles, tancant el cercle i donant por finalitzada aquesta interessant ruta...
Salut i bones caminades!!

PictographCar park Altitude 145 ft
Photo ofPeratallada, aparcament i començament de ruta Photo ofPeratallada, aparcament i començament de ruta Photo ofPeratallada, aparcament i començament de ruta

Peratallada, aparcament i començament de ruta

PictographIntersection Altitude 144 ft

PictographBridge Altitude 112 ft

PictographRiver Altitude 109 ft
Photo ofcamí al costat de la riera de Peratallada Photo ofcamí al costat de la riera de Peratallada Photo ofcamí al costat de la riera de Peratallada

camí al costat de la riera de Peratallada

PictographBridge Altitude 114 ft

creuem riera pel pont de fusta

Travessem carretera GI-651 (Canapost-Pals)

PictographPhoto Altitude 93 ft

camí vell de Palau-sator

PictographPhoto Altitude 60 ft

Església de Sant Pere

PictographFountain Altitude 75 ft

Font Artesià de Palau-sator

PictographMonument Altitude 74 ft
Photo ofTorre rodona i safareig públic medieval Photo ofTorre rodona i safareig públic medieval Photo ofTorre rodona i safareig públic medieval

Torre rodona i safareig públic medieval

PictographMonument Altitude 73 ft

Torre de les Hores

PictographDoor Altitude 73 ft

Porta sud del recinte murallat

PictographPhoto Altitude 70 ft

carrers dins el clos murallat

PictographCastle Altitude 64 ft

Castell de Palau-sator

Fita termal

PictographIntersection Altitude 40 ft

camí de Fontanilles (dreta)

Fontanilles...entrem dins el nucli

PictographFountain Altitude 62 ft

Font de Fontanilles

Església de Sant Martí

Pal indicador

PictographIntersection Altitude 69 ft
Photo ofCruïlla, esquerra...deixem l'asfalt Photo ofCruïlla, esquerra...deixem l'asfalt Photo ofCruïlla, esquerra...deixem l'asfalt

Cruïlla, esquerra...deixem l'asfalt

Photo ofcomença la pujada al Puig de la Font Pasquala...seguim el GR-92 Photo ofcomença la pujada al Puig de la Font Pasquala...seguim el GR-92 Photo ofcomença la pujada al Puig de la Font Pasquala...seguim el GR-92

comença la pujada al Puig de la Font Pasquala...seguim el GR-92

PictographIntersection Altitude 223 ft
Photo ofCruïlla, dreta i tot seguit esquerra Photo ofCruïlla, dreta i tot seguit esquerra Photo ofCruïlla, dreta i tot seguit esquerra

Cruïlla, dreta i tot seguit esquerra

PictographIntersection Altitude 253 ft

camí de Gualta

PictographIntersection Altitude 88 ft

PictographIntersection Altitude 85 ft
Photo ofcarretera local de Serra de Daró...seguim per l'esquerra Photo ofcarretera local de Serra de Daró...seguim per l'esquerra Photo ofcarretera local de Serra de Daró...seguim per l'esquerra

carretera local de Serra de Daró...seguim per l'esquerra

PictographPhoto Altitude 106 ft

parets de pedra seca

PictographPhoto Altitude 128 ft
Photo ofVistes sobre el Mas Pou (turisme rural) i LLabià Photo ofVistes sobre el Mas Pou (turisme rural) i LLabià Photo ofVistes sobre el Mas Pou (turisme rural) i LLabià

Vistes sobre el Mas Pou (turisme rural) i LLabià

PictographIntersection Altitude 144 ft

Cruïlla...seguim recte

Camí sobre l'estany d'Ullastret

PictographPhoto Altitude 95 ft

PictographBridge Altitude 94 ft
Photo ofPetit pont de pedra seca pel desguàs d'aigua sota la Creu de l'Estany Photo ofPetit pont de pedra seca pel desguàs d'aigua sota la Creu de l'Estany Photo ofPetit pont de pedra seca pel desguàs d'aigua sota la Creu de l'Estany

Petit pont de pedra seca pel desguàs d'aigua sota la Creu de l'Estany

PictographIntersection Altitude 125 ft

Cruïlla de la Creu de l'Estany...seguim per la dreta

PictographIntersection Altitude 126 ft
Photo ofCarretera local que uneix Palau-sator i Ullastret...seguim recte pel camí de terra Photo ofCarretera local que uneix Palau-sator i Ullastret...seguim recte pel camí de terra Photo ofCarretera local que uneix Palau-sator i Ullastret...seguim recte pel camí de terra

PictographReligious site Altitude 154 ft

Església de Sant Esteve

PictographCar park Altitude 154 ft
Photo ofaparcament de Peratallada i final de ruta Photo ofaparcament de Peratallada i final de ruta Photo ofaparcament de Peratallada i final de ruta

aparcament de Peratallada i final de ruta