PENYAESCÀBIA I BARRANC DEL RESINER

December 15, 2013
December 2013

near Begís, Valencia (España)

La ruta és circular i comença en el mateix aqüeducte al camí d'Arteas a Bejís. Pujarem a l'aqüeducte per una empremta a la dreta, el creuarem i començarem l'ascens, en forta pendent, muntanya a través, buscant la via, la qual unes vegades és visible i altres no, però sempre seguint la línia del cordal ens portarà fins al Pelado. Prendrem un camí per la dreta, pel bosc que rodeja una elevació, per a eixir de nou al camí del Cubillo. Set-cents metres més endavant l'abandonarem per la dreta i entrarem en un antic camí per un tallafocs en què, remuntant, arribarem a una pineda amb unes ruïnes.
Des d'aquest promontori, baixarem fins a una clotada i veurem, davant, les penyes del Carrascar, les quals abordarem per una marca poc definida. Ací començarem l'ascens continuat fins al Peñaparda i al vèrtex geodèsic del Peñaescàbia (1318 m). En aquest punt portarem recorreguts 5,2 Km., amb un ascens aproximat de 700 m. i un descens de 130.
Tornarem sobre els nostres passos, des del cim del Peñaescabia, cap al vèrtex geodèsic i continuarem una senda ben definida marcada amb fites, per tal d'acostar-nos, en descens, al barranc del Resiner. Recorrerem en direcció sud-oest primer i nord-oest després, 3,5 Km. amb un ascens de 90 m. i un descens de 363 m., amb algunes bones rampes en la baixada.
Accedirem al barranc, el qual continuarem curs avall, per les sendes que creuen el corrent i que unes vegades van pel marge dret i altres pel marge esquerra. Per aquesta zona caminarem 1,5 km a peu de riu, és a dir pràcticament pla, però amb la dificultat de caminar pel barranc, cosa que ens farà anar més lents. Després eixirem a la pista del Resiner, per la qual en 2,2 Km. amb un descens de 125 m., arribarem a l'encreuament del naixement del riu Palància.
Creuarem el corrent del riu i per la pista Forestal en direcció est, amb un recorregut d'1,5 Km., 32m. d'ascens i 60 de descens, anirem fins a la Casa Cuartas, en la qual apreciarem un mecanisme manual de funicular pel qual s'abaixaven els queviures i la resta d'efectes al llogaret del Molinar.
Iniciarem el descens fins al riu per a creuar el pont del Molinar, i seguint una senda amb marques de PR (molt mal marcat) amb un recorregut de 4,7 Km., un ascens de 81m. i un descens de 166m., accedirem a Bejís per un tram de carretera que ve dels Cloticos.