Pels dominis de Sant Pere de Rodes.Ruta 2 Alt Empordà

August 27, 2012
August 2012

near la Vall de Santa Creu, Catalunya (España)

Aparquem el pàrquing i pugem les escales en direcció a l’ermita de Santa Helena. Quan arribem a Santa Helena trobarem l’encreuament AE133-Santa Helena i seguirem la banderola que indica direcció Palau-saverdera 1h15’. És el camí que s’enfila amunt deixant a la nostra dreta la barana de la corda. Un cop som al camí de dalt seguim fins al final el camí que gira a la dreta i voreja la muntanya i seguirem direcció al Mas Ventós. Al Mas Ventós trobarem l’encreuament AE153, i haurem de seguir en la direcció que indica Palau-saverdera 55’: és un corriol que baixa suaument amb grans vistes a la badia de Roses. Durant la baixada trobarem una desviació a la dreta. Si l’agafem a uns 20 metres podem veure el dolmen Muntanya d’en Caselles. Reculem pel mateix camí i tornem a trobar el camí que ens portarà fins a Palau-saverdera. El corriol, anomenat antigament camí de les Devotes, segueix baixant per entre feixes. En alguns trams encara es poden veure murs de pedra seca i alguna barraca tradicional. Arribarem en un dels extrems del poble: entrarem al poble fins a la plaça Major i ens dirigirem cap al carrer de Sant Onofre, que creuarem tot seguint el carrer de Roses i seguidament cap al carrer de Balmes, des d'on sortirem del poble per la urbanització de Bellavista en direcció a Roses. Aquest camí, ara molt planer, és una petita pista que transcorre per entre cultius d’oliveres fins a arribar a la urbanització de Mas Fumats, agafarem el carrer asfaltat i ens enfilarem fins a dalt de tot de la urbanització on començarem a baixar pels seus carrers que destaquen per tenir un pendent força pronunciat fins a agafar un corriol a la nostra esquerra, que ens portarà fins a la carretera que haurem de creuar per arribar a l’encreuament AE150 - Can Palou.

Una situats a l’encreuament de Can Palou, hem d’agafar la direcció que indica la Selva de Mar 2h05: queden 3h35’ per arribar a Sant Pere de Rodes, de nou.

Seguirem un corriol molt bonic que va paral·lel a la carretera fins a creuar-la, uns 600 metres més enllà. El corriol transcorre entre murs de pedra seca. Passarem al costat de l’anomenada Torreta o Torre del Moro que data del segle XVI-XVII. A l’altre costat de la carretera el camí va pujant tot fent ziga-zagues fins al coll de Sant Genís. Hi ha moltes feixes construïdes amb murs de pedra seca, tot i que en els llocs de difícil accés el seu estat de conservació és dolent.

Una vegada al coll de Sant Genís, anirem baixant en direcció a la Selva de Mar per una pista més ampla, creuarem un pas de bestiar i seguirem sempre la pista ampla direcció al Mas Estela. Quan estiguem propers al Mas Estela, podrem veure els camps de vinya ecològica molt ben cuidats i haurem de creuar dues tanques que passen al costat dels camps. El camí passa a la vora d’un riuet i és un tram molt agradable.

Una vegada veiem l’entrada del Mas Estela, la pista ja és asfaltada fins a arribar al poc conegut poble de la Selva de Mar, per continuar cap a Sant Pere de Rodes. No cal entrar al poble. Trobareu l’encreuament AE135: queda 1h35 per Sant Pere de Rodes. Creuant el riu, a l’altra banda, puja el camí que ens tornarà a Sant Pere de Rodes, tot i que us aconsellem fer una passejada pels carrerons d’aquest llogarret.

Una vegada haurem creuat el pont, hem de girar a l’esquerra i començar a pujar les escales que s’enfilen muntanya amunt direcció al monestir. El camí, tot i que va fent petites marrades, puja força i és bastant abrupte i molt pedregós. La pujada és llarga però no té pèrdua.

Una vegada arribem a dalt de tot, la visió que tenim del monestir és molt poc coneguda, ja que som just a l’altra banda de l’entrada principal. Seguint el camí asfaltat el vorejarem i trobarem l’encreuament AE134. Seguint el camí d’Itinerànnia, que indica Vall de Santa Creu per Santa Helena, ens dirigirem cap a Santa Helena, on tornarem a trobar l’encreuament on havíem iniciat la ruta, AE133. Aquesta vegada seguirem la direcció de la Vall de Santa Creu per coll del Perer i trobarem les escales que ens portaran al pàrquing.