Peest, Noordsche Veld en Peestermaden

Photo ofPeest, Noordsche Veld en Peestermaden Photo ofPeest, Noordsche Veld en Peestermaden Photo ofPeest, Noordsche Veld en Peestermaden

July 1, 2019
July 2019

near Peest, Drenthe (Nederland)

Mooie wandeling door de natuur bij Peest langs het Noordsche Veld en door de Peestermaden.

We parkeren op de parkeerplaats van Staatsbosbeheer aan de Donderseweg tussen Donderen en Norg. Er wordt hier een nieuw informatiecentrum neer gezet met horeca maar dat was nog niet klaar.

Wij lopen langs de grafheuvel en een insectenhotel naar het bos. Over de diverse bospaden lopen we naar het Noordsche Veld.
Dit is een archeologisch belangrijke plaats. Al duizenden jaren geleden is dit gebied bewoond geweest getuige de vele grafheuvels, gevonden resten van nederzettingen en Celtic Fields, kleine omwalde akkerveldjes uit de ijzertijd.
Op het veld staat 1 berk; De Olde Witte. Dit is een berk die precies aangeeft wat de grens is tussen Donderen, Zeijen en Peest. Tevens is het de ontmoetingsplaats voor de schaapsherders op het Noordsche Veld.

We lopen een stukje in de richting van Peest door bos en over zandwegen. Voor Peest gaan we door de velden richting Norg, we komen dus nergens in de bebouwde kom.

Door de Peestermaden, een gevarieerd landschap met natte en droge gebieden komen we op de hogere zandgronden bij Norg terecht. Vanaf hier slingeren we naar het noorden naar de N858, de asfaltweg tussen Donderen en Norg. Vlak voor de weg is er nog een mooi vennetje met prachtige rietsigaren en libellen.

Nu moeten we een klein stukje het fietspad volgen alvorens weer het bos in te gaan naar theehuis De Bosrand. Hier kunnen we oversteken en komen we weer op de parkeerplaats van Staatsbosbeheer uit.

Een afwisselende wandeling over 95% onverhard.

Parkeer en startplek

Nog niet klaar maar hier komt een infocentrum van Staatsbosbeheer en een horecagelegenheid. Vanaf de parkeerplaats loop je langs een insectenhotel naar het Noordsche Veld.

Photo ofPrachtige picknickplek op de kop van het Noordsche Veld Photo ofPrachtige picknickplek op de kop van het Noordsche Veld Photo ofPrachtige picknickplek op de kop van het Noordsche Veld

Prachtige picknickplek op de kop van het Noordsche Veld

Een archeologisch belangrijke plek. Er zijn grafheuvels en resten van Celtic fields.

Nat en droog

Door een stukje productiebos

Langs een aardappelveld

Uitzichtbankje

Zandweg met vee in het veld

• Photo of iBigfarmer
    iBigfarmer Oct 16, 2019

Ik heb daar ook gewandeld. Het nieuwe informatiecentrum en horeca zijn net afgelopen weekend geopend. Mooie omgeving

Wicky en Erick Oct 16, 2019

Hallo ibigfarmer, dank voor je aanvullende informatie. Het is inderdaad best een mooie omgeving daar. Zowiezo is Drenthe prachtig om te lopen en fietsen. Hartelijke groet, Erick.

• Photo of worldwidewilco
    worldwidewilco Apr 20, 2020

Geweldige en afwisselende wandeling

Wicky en Erick Apr 21, 2020

Hallo worldwidewilco, dank voor jouw aardige commentaar. Het is inderdaad een prachtige wandeling. Eventueel heb ik op onze eigen site meer wandelingen per land en provincie geordend. Kijk maar eens rond. Hartelijke groet, Erick.

• Photo of hvoneije
    hvoneije Jul 8, 2020

Ik zou de omgekeerde volgorde aanbevelen. Dan heb je het fietspad eerst.

Wicky en Erick Jul 9, 2020

Hallo hvoneije, dank voor jouw aanvullende reactie om de route ook andersom te lopen. Je hebt zelf ook mooie routes op je lijst staan. Wij zullen er een paar gaan lopen en genieten van deze prachtige provincie.
    Hartelijke groet, Erick en Wicky.