Pedraforca pel Coll de Verdet des del mirador de Gresolet

Photo ofPedraforca pel Coll de Verdet des del mirador de Gresolet Photo ofPedraforca pel Coll de Verdet des del mirador de Gresolet Photo ofPedraforca pel Coll de Verdet des del mirador de Gresolet

November 13, 2022
November 2022

near Saldes, Catalunya (España)

Pujada "clàssica" al cim del Pedraforca (2.506m, Pollegó Superior), des del Mirador de Gresolet (1.567m) a les afores de Saldes. Un cop hem aparcat el cotxe, la pujada s'inicia de forma progressiva en direcció al Refugi Lluís Estasen de la FEEC (1.668m), a on arribem al cap de 15' serpentejant a sotabosc per un camí molt trepitjat i evident, en direcció Oest. Després de passar uns rètols informatius sobre la muntanya. Seguim en direcció Oest, per la Jaça dels Prats, pujant progressivament, a recès d'Avets i sobretot Pins negres (Pinus uncinata) amb sotabosc de boix (Buxus sempervirens), fins a un bonic mirador (1.979m) des d'on veure, cap a l'Est, el paisatge que s'obre cap al Refugi de Gresolet més enllà de la Carena dels Pollegons, a on prenem un merescut descans. Després de fer-nos algunes fotos, proseguim fins a trobar la Bauma de la Rua Gran, (1.885m) que dona abric al camí que passa just per sota. Des d'aquí el camí vira en direcció Sud, amb una pendent ara més acusada, reseguint breument el torrent de les Arquedes, fent zig-zag , per un tram en direcció Sudest ,fins a un punt on es comença a observar la Canal del Verdet. El camí pren direcció Sud-Oest, tot guaitant la Canal que ens durà cap al Coll o Collada del Verdet (2.244m), després de reseguir un camí recentment acondicionat que evita passar per la dificultosa i costeruda tartera de la Canal (fa uns anys s'havia de passar per un tros). Després d'un merescut descans, decidem recollir els pals, i encarar, en direcció Sud, un camí més pedregós que ens durà poc a poc cap a l'inici de la "grimpada" en roca. Arribem primer al Cim Nord (2.438m), després de grimpar per una fantàstica xemeneia de roca, on ens trobem una corda que ens ajuda a pujar. Des d'aquí, les marques de camí habituals (de color groc i blanc, o només punts grocs), són difícils de veure en algun punt, i cal estar atents. Arribem al Pollegó Superior del Pedrafroca cap a les 12h, unes 3h després d'haver començat, incloent descansos. Després d'un segon i merescut llarg descans, ens plantegem atacar per moments el veí Cim del Calderer (2.505m), que es veu cap a l'Est, però finalment desistim perque anem justos de temps per dinar. Iniciem amb precaució el descens cap a l'Enforcadura (2.356m), punt de trobaa de la Tartera de Gòsol, provinent de l'Oest, amb la Tartera del Pedraforca, cap a l'Est, que és la que prendrem de baixada. A uns 200m de l'Enforcadura, ens trobem un indicador que ens avisa que la Tartera es troba en estat de restauració i que s'ha habilitat un camí un xic més al sud, amb contraforts fets de malles de ferro i escalons de fusta, per on passarem fins a trobar de nou l'antic camí de la tartera. És la 4a vegada que pujo aquest cim, i reconec que la gran majoria de persones que hi pujava baixava quasi corrents per la tartera, degradant-la i erosionant-la fins a fer desaparèixer les capes de sorra i convertir-la en un perillòs descens. El nou camí, - que també té marques blanques i grogues -, ens duu cap al punt final on s'ajunta amb la tartera, a uns 1.791m, a on hi trobarem un indicador que ens marca el Regugi Estasen a 1,2 Km. El camí des d'aquí vira en direcció Nord-Est primer i Nord després cap al refugi, i des d'aquí desfem el camí cap al pàrquing. Ruta molt bonica, amb un ascens un pèl tècnic durant la grimpada en roca nua, amb alguns punts aeris exposats, i amb un descens llarg i dur, on cal estar mínimament en forma i ben equipat (pals, botes altes de muntanya idealment, capes de roba, etc).

Inici

El pàrquing es troba al Mirador de Gresolet (1.567m) a tocar de la carretera que va des de Saldes a Gòsol per la vessant dEst del Massís del Pedraforca. Des del mirador, es poden veure al Nord el Refugi i Santuari del Gresolet.

Indicador Saldes vs. Refugi Estasen/Enforcadura/Coll de Verdet vs. El Collell /Refugi Prat d'Aguiló a tocar de la carretera Saldes a Gòsol per la vessant Est del massís del Pedraforca. Es troba a tocar de la carretera i a prop del pàrquing.

PictographInformation point Altitude 5,424 ft

Panell informatiu sobre el Paratge Natural d'Interès Nacional (PNIN) del massís del Pedraforca. Hom hi pot veure un mapa de la zona amb els itineraris i altra informació d'interès.

Indicador Mirador de Gresolet vs. Coll de Verdet/Set Fons vs. Enforcadura del Pedraforca /Gòsol. Des d'aquest punt, es pot optar per pujar al Pedraforca pel Coll de Verdet, en direcció Oest, o per la Tartera cap a l'Enforcadura, en direcció Sud.

PictographMountain hut Altitude 5,437 ft

El Refugi Lluís Estasen, (1.675m), es troba a uns 0,8Km. del mirador de Gresolet (i pàrquing), inaugurat al 1.949, és una excel·lent base per explorar el massís del Pedraforca i els voltants. Prengué aquest nom en honor a l'escalador Lluís Estasen. Té capacitat per a unes 35 persones.

PictographInformation point Altitude 5,439 ft

Panell informatiu del Cim del Pedraforca, detallant sobre una fotografia gegant el camí cap al cim des del Coll del Verdet

Mirador cap a l'Est, en direcció al Refugi i al Santiuari de Gresolet, la carena dels Pollegons, etc.

PictographCave Altitude 6,185 ft

Bauma de la Rua Gran, el camí hi passa aixoplugat just per sota

PictographRiver Altitude 6,171 ft

Torrent de les Arquedes

El camí passa molt breument a tocar el petit torrent de les Arquedes, que baixa en direcció Est acompanyant la Carena dels Pollegons.

El Coll o Collada del Verdet (2.244m), es troba al capdamunt de la canal homònima. Des d'aquí es pot pujar, cap al Nord, al veí Cap del Coll del Verdet (2.294m), o proseguir en direcció Sud cap al Pedraforca. Des del Coll hi ha unes boniques vistes de la canal, la Paret NOrd del Pedraforca i més enllà.

Espectacular Canal que precedeix el cim del Pedraforca, - el Pollegó Superior-, que descendeix vertiginosament.

El massís del Pedraforca té els seus punts culminants al cim del Pollegó Superior (2.506m), al Nord, i el cim del Pollegó Inferior (2.445m, apte només per a escaladors). El Pedraforca o "pedra forcada", per la forma de la muntanya, és un dels cims més emblemàtics de Catalunya. La seva ubicació "aillada" i reconeixible fa que sigui una muntanya de les més boniques de Catalunya. El massís de Pedraforca està declarat paratge natural d'interès nacional, i l'entorn forma part del Parc Natural del Cadí-Moixeró. El cim del Pollegó Superior està inclòs al Repte dels 100 cims de la Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya (FEEC).

L'Enforcadura del Pedraforca (2.356m) és el pas de muntanya que comunica la Tartera de Gòsol, en direcció Oest, amb la Tartera del Pedraforca, en direcció Est. Es pot arribar a l'Enforcadura des de les dues Tarteres, o venint dels Pollegons Superiors. Des d'aquí les vistes són impagables, i és potser el punt més emblemàtic de la ruta, ja que el pas dona forma de "forca" al Massís.

PictographInformation point Altitude 7,507 ft

El descens del Pedraforca per la tartera homònima durant anys, ha fet erosionar el camí fins a fer-lo molt perillòs, per la qual cosa s'ha habilitat una variant, un sender de petit recorregut o PR, identificat amb marques blanques i rgogues, que transita un xic al sud de la tartera, a tocar de la base del Pollegó Inferior. Actualment, està prohibit baixar per la tartera.

Vista panoràmica

Indicador Saldes i Gòsol vs. Ref Lluis Estasen/Grasolet/El Collell vs. Pedraforca per enforcadura

Indicador Enforcadura vs. Refugi Estasen/El collell vs. Saldes

PictographInformation point Altitude 5,471 ft

Panells Informatius

Panells Informatius sobre usos adequats al Massís, amb fotos i croquis dels principals punts i rutes d'interès