Pays de Vesdre

May 12, 2018

near Verviers, Wallonia (Belgique)

Behalve voor het optekenen van wandelingen die men reeds gelopen heeft leent deze site zich ook voor het uitstippelen van tochten die men nog wil gaan lopen. De belangstelling voor dit gebied is bij mij gewekt door de treinreis van Luik naar Verviers. Bij de EO deelt men mijn belangstelling voor het Vesdredal gezien het feit dat ze een aflevering van Rail Away aan dit traject gewijd hebben. Nog altijd te bekijken mbv onderstaande link.
Het dal van de Vesdre ligt aan de rand van de Ardennen. Het gebied bestaat, in tegenstelling tot het Ardenner landschap niet hoofdzakelijk alleen uit bossen, maar de bossen worden afgewisseld met velden en weilanden. Dit biedt in de hoger gelegen delen van de wandeling ruimte voor mooie vergezichten over het dal. Verder voert de wandeling ook door een paar typische, bezienswaardige dorpen. Soiron is opgenomen in de lijst van mooiste dorpen van Wallonië. Wie bereid is nog een lus toe te voegen aan de wandeling kan nog een item uit die lijst bezoeken; Olne. Verder vindt men met name in de buurt van de rivier restanten van de oude industrie en kunstwerken uit vroegere tijden, aangelegd tbv van het spoortraject.

Ondertussen heb ik de route gelopen en kan ik zeggen dat het aan mijn verwachtingen voldeed. Niet de meest geruisarme wandeling. Wie dat voor lief kan nemen kan profiteren van erg mooi landschap. De vergezichten over het dal, met name in de buurt van Hansez, zijn zeer de moeite waard.

Wie met de auto komt, doet er denk ik goed aan om de auto in Trooz te parkeren, vervolgens met de trein naar Verviers te gaan en van daaruit terug te wandelen naar Trooz. Het bleek erg moeilijk te zijn om parkeergelegenheid in Verviers te vinden.