Pays de Colinnes Grand Cru

March 26, 2010
March 2010

near Roquette, Wallonia (Belgique)

Pittige wandeling door het Pays des Collines. Het Pays des Collines bestaat uit de gemeentes Ellezelles, Flobecq, Frasnes-lez-Anvaing en Mont-de-l’Enclus en heeft een uitgesproken eigen identiteit. De streek kan bogen op een rijk verleden en geniet van een eigen specifieke geomorfologie. Het is een golvend landschap met veel bossen en pittoreske dorpjes.
Onze wandeling start in Grand Monchaut, een piepklein dorpje. Meteen is de toon gezet voor wat komen zal: stilte, veel groen en heuvels. De wandeling gaat op en af langs verkeersarme wegen, bospaden en onverharde weggetjes. Laat je bij het kruispunt aan het 'Bois d'Hubermont' niet afschrikken door de bordjes 'Propriété Privée, défense d'entrer', dit geldt enkel voor het bos, niet voor het pad die er door loopt. Wat verder na de scherpe bocht naar links kom je er weer enkele tegen, ook hier is de doorgang geen probleem, er wordt enkel verwacht dat u op het pad blijft. Er zitten enkele stevige kuitenbijters in deze wandeling, maar je inzet wordt hiervoor beloond met enkele schitterende uitzichten. Een 4-sterrentocht in een prachtige streek.
Enig minpuntje: geen horeca onderweg.

• Bruges Jul 24, 2012

Prachtige streek om door te wandelen

• Photo of GPS MTB-routes
    GPS MTB-routes Jul 24, 2012

Mooie wandeling

• renateK Oct 23, 2012

Heel mooie wandeling. Prachtige streek. We moesten wel veel door de modder stappen, maar de herfstkleuren in het bos, de vele paddenstoelen, die we gezien hebben, en de mooie vergezichten waren de moeite waard.

• Photo of kawa walker
    kawa walker Dec 27, 2013

erg mooie wandeling,maar ik heb ze wat uitgelengt tot een 20-tal km.veel bos ,veel natuur,en toen ik ze deed veel modder(maar dat hoort bij een natuurwandeling.kortom een echte aanrader om met de gps te doen.proficiat

• davy.vanthuyne@live.com Sep 11, 2015

Prachtige wandeling, mooie natuur. Dank U

• Minguel Bryon Aug 3, 2016

Een streek waar je zomaar voorbijrijdt. Maar wat een prachtige natuur. Bedankt voor deze prachtige wandeling. Achteraf nog het lokale biertje geproefd op de markt van het heksendorp Ellezelles. Deed deugd!

• Photo of HugoLena
    HugoLena Oct 30, 2016

Een pareltje. Rustige wegen en paden, soms door bos en soms met prachtige vergezichten. In natte periodes zijn sommige stroken lastig te bewandelen omwille van de vettige ondergrond.
    Ik gebruikte een wandel-gps (Garmin 650), waarmee ik het parcours moeiteloos kon volgen.
    Er is geen enkele horeca-zaak langs of in de buurt van de wandelroute. Om achteraf iets te drinken is het volkscafé 'La Mairie' op het dorpsplein van Ellezelles een aanrader. De waard spreekt Nederlands (want liep school in Ronse)

• Photo of luccar
    luccar Dec 21, 2016

is geen uitgestippelde route met markeringen, downloaden en op gps zetten, zeer mooie wandeling , geen cafe en drankgelegenheden onderweg, wel in dorp Ellezelles,vertrekpunt bevindt zich enkele km verderop aan de kerk van Grand Monchaut

• bartelomeus Aug 10, 2018

Inderdaad een prachtige wandeling... Vandaag gewandeld, mooie natuur, heel veel paadjes, mooie afwisseling van wat bos, en weides, enkele heel pittoreske plekjes... Je waant je in het buitenland... Goed begaanbaar... Aanrader 😉

• Jamielsd Nov 3, 2018

Prachtige natuur, mooie herfstkleuren en afwisselend in omgeving (bossen, weiden,...). Een onbekend pareltje!

• Photo of floriestjes
    floriestjes May 22, 2020

Gisteren de tocht gedaan. Prachtig wel heel warm maar gelukkig regelmatig bos. Pittig parcours. Is één van mijn geliefkoosde wandelgebieden in ons land

• Photo of Marc Geeroms
    Marc Geeroms Jul 4, 2020

We hebben genoten van deze wandeling die prachtige, natuurlijke bossen en open landschappen combineert.
    Jammer is dat je soms afsluitingen tegenkomt met de boodschap dat het privé-terrein is en waar je verwittigd wordt dat er met kogels gejaagd wordt. Nochtans zouden die weggetjes publiek gebruikt moeten kunnen worden. Typisch misbruik van jagers.

• Kevin Elias Feb 15, 2021

Mooie en afwisselende wandeling door de landschappen. Beginnend in het dorpje Grand Monchau, waar enkele nieuwe huizen een prachtig zicht hebben over het landschap, kom je al snel in het mooie bos terecht. Hierna volgen de landschappen zich op en moet je enkele hoogteverschillen trotseren. Mooie streek om te verkennen!

• Photo of wide__
    wide__ Jun 7, 2021

Heel gevarieerde route met veel bospaden. Er is een passage die weinig gebruikt wordt (privé?), heel hoog gras met onverwachte putten eronder, even opletten.

• Photo of WaJe
    WaJe Mar 29, 2023

Mooie wandeling door een groen en golvend landschap. Er zitten een paar hellingen in, maar ben je gewoon in conditie, gaan die zeker geen probleem vormen. Bedankt om te delen, W